"אתם קואליציית בוגדים" • חוק 'סימון מוצרים' נפל

"מי שמתנגד למוצר שהוא "כחול לבן" הוא בוגד, אתם קואליציית הבוגדים של תוצרת כחול לבן, אתם אנטי ציוניים" תקף חבר הכנסת חיים ילין את הממשלה בעת ההצבעה על החוק שיזם • השר לוין:" זאת דמגוגיה. היבוא יהפוך ליותר כדאי"

"כחול לבן" תוצרת ישראל
"כחול לבן" תוצרת ישראל

מליאת הכנסת דחתה את הצעת החוק שביקשה לחייב סימון תוצרת חקלאית שיוצרה במדינת ישראל הצעת חוק אותה יזם חבר הכנסת חיים ילין.

ההצעה ביקשה לחייב כל עוסק המציע למכירה תוצרת חקלאית שיוצרה במדינת ישראל בסימון על המדף או המכל שבו מוצעת התוצרת החקלאית, באופן שיקבע שר הכלכלה והתעשייה, כי היא יוצרה במדינת ישראל.

בדברי ההסבר להצעת החוק נכתב: "הצעת חוק זו מטרתה לקבוע חובת סימון על המדף, במקום המכירה, באשר לארץ הייצור של תוצרת חקלאית המיוצרת ומשווקת בישראל. כיום המשווקים אינם מחויבים בסימון על המדף של תוצרת חקלאית המיוצרת בישראל, ולכן ברוב המקרים, הצרכן אינו מודע למקור התוצרת אותה הוא צורך. בפועל מס' רב של רשתות שיווק הן בעלות היתר ליבוא חלקי או מלא של תוצרת חקלאית והן משווקות תוצרת חקלאית ישראלית לצד תוצרת חקלאית המגיעה ממדינות זרות".

לדברי יוזמי הצעת החוק "בהיעדר סימון לא ניתנת לצרכן כל אפשרות לבחור איזו תוצרת לצרוך. מטרת סימון התוצרת החקלאית על המדף, במקום המכירה, היא לתת לצרכן את השקיפות והיכולת לבחור האם לצרוך מוצר מיובא או תוצרת מקומית. צריכה של תוצרת חקלאית מקומית הינה בעלת יתרונות רבים, היא מאפשרת לצרכן ליהנות ממוצרים איכותיים העומדים בתנאי משרד החקלאות, היא תורמת לחיזוק החקלאות המקומית, לפיתוח צרכנות אקולוגית, ומאפשרת לצרכנים ישראליים לתת עדיפות בישראל לתוצרת חקלאית מקומית."

ח"כ חיים ילין שיזם את ההצעה תקף את התנגדות הממשלה להצעה: כשאתם מדברים על ה-BDS, קואליציה נחמדה, ואתם רוצים לגייס את כולם נגד ה-BDS, אז אתם מתנגדים למוצר שהוא "כחול לבן". מי שמתנגד למוצר שהוא "כחול לבן" הוא בוגד ואתם שתולים לחלוטין בתוך אמירות אנטי ציוניות. אתם קואליציית הבוגדים של תוצרת כחול לבן, תוצרת חקלאית של מדינת ישראל. וזה לא משנה, אתם תצביעו נגד ואתם תצביעו נגד החקלאים".

"יותר מזה" הוסיף ילין "הקפדתי שמשרד הכלכלה יכתיב את הרגולציה. לא שמתי רגולציה איך בעצם התוצרת הזאת הולכת להיות מסומנת. בעצם שר הכלכלה, שהוא גם ראש הממשלה, הולך לסמן את התוצרת איך שהוא רוצה. אבל מה לעשות, אתם אנטי ציוניים. אני מודיע לכם את זה, גם אתה שר החקלאות, גם אתה, כולכם, כל הקואליציה, אנטי ציוניים לחלוטין"

השר יריב לוין שהשיב בשם הממשלה להצעת החוק הסביר את התנגדות הממשלה: "מה זאת הדמגוגיה הזאת? פתאום מגני החקלאים, מה שיציל את החקלאות הישראלית, שנאלץ אותם להוציא יותר כסף כדי לסמן את הדברים ולייקר את המוצר ולפי שיטתכם שלכם, לא שלנו, אתם במהלך הזה תעודדו דווקא את הייבוא, כי היבוא יהפוך ליותר כדאי כי העלות של התוצר הישראלי תהיה יותר יקרה. חוסר היגיון מוחלט, פשוט דמגוגיה לשמה" אמר השר לוין

השארת תגובה