לאחר שביתת האזהרה: בסופרבוס מחריפים עיצומים

לאחר שביתת האזהרה שארכה 5 שעות החריפו הבוקר עובדי ונהגי 'סופרבוס' את צעדיהם ופתחו בשביתה רחבה יותר ● אז אם גם אתם ממהרים לעבודה או לכל מקום אחר, עדיף ש'תחשבו מסלול מחדש' ● רשימת הערים השובתות בפנים

אוטובוסים של סופרבוס. צילום: יחצ
אוטובוסים של סופרבוס. צילום: יחצ

כ-650 עובדי חברת התחבורה הציבורית 'סופרבוס' פתחו הבוקר בשביתה שתימשך חצי יום, העובדים מוחים על פעולות ותחבולות ההנהלה על מנת למנוע מהם להתתאגד בהסתדרות. וועד העובדים: "קרוב לחודשיים מאז קריאתנו להכיר בוועד העובדים וההנהלה ממשיכה להתעלם ולזלזל בנוסעים". במקביל ממשיכה החברה להתעמר במובילי ההתארגנות.

השביתה שהחלה עם שעת התחלת השירות, 4:00 בבוקר, תימשך עד לשעה 15:00. כזכור בשבוע שעבר שבת הוועד לראשונה בשביתת אזהרה בת חמש שעות, ועתה מחריפים העובדים את צעדיהם ל-11 שעות במחאה על סירובה של ההנהלה להכיר בוועד העובדים ולשבת עמו למשא ומתן כנדרש בחוק. 52 ימים עברו מאז הודיעו העובדים על הפיכתו של כוח לעובדים לארגון היציג בחברה, לאחר שקרוב ל-60% מכ-650 עובדי החברה הצטרפו לארגון, אך לטענת החברה הנושא עדיין "נבדק". "סרבנות ההנהלה להכיר בנו כוועד נובעת מפחד משינוי ואנוכיות.  תנאי ההעסקה הירודים מובילים לעזיבת נהגים ולמחסור קבוע בנהגים, וכל רצון העובדים הוא לדון בקידום החברה, כך שתהפוך ליעד מבוקש לנהגים, לרווחת ההנהלה, העובדים והנוסעים" מסביר עופר בוטל חבר הנהגת וועד העובדים. "במקום זה, מוכנה החברה לספוג הפסדים כספיים, ולגרום נזק לנוסעים –העיקר שלא להכיר בוועד".

לצד הסירוב להכיר בוועד העובדים, החלה החברה לפגוע במובילי ההתארגנות ובשינוי דפוסי העבודה הנהוגים.

650 הנהגים בסופרבוס עובדים בשני אשכולות: אשכול העמקים ואשכול בית שמש ופרוזדור ירושלים. נהגי החברה החליטו להתאגד, לאור תנאי העסקתם הנמוכים מן התנאים המקובלים בענף: נסיעה של שעה, מוגדרת כארבעים דקות בלבד ומתוגמלת בהתאם; הנהגים חייבים לעבוד בפיצולים, ולא לקבל תשלום על השעות הריקות שביניהם ולסוף-  אין כל הגדרה מתי מסתיים יום עבודה, עובדה המתבטאת בשעות עבודה העולות על המקובל בענף.

לחברת סופרבוס עבר של פגיעה בהתארגנויות עובדים: ב-2010 סירבה החברה להידבר עם וועד העובדים שהוקם בהסתדרות הכללית ואף פיטרה כמה ממובילי ההתארגנות, מהלך שהביא לפירוק הוועד. באוקטובר 2015 חייב בית הדין האזורי לעבודה בנצרת את החברה לקלוט לשורותיה נהג שסירבה להעסיק בגין חברותו בעבר בוועד העובדים בחברת קווים. "הדבר החיובי היחידי העולה מסרבנות ההנהלה היא הצטרפותם של עובדים נוספים מדי יום לארגון בתגובה ליחס המזלזל מצד ההנהלה" אומר הארון שובש חבר וועד נוסף". ברור לכל כי ההנהלה תידרש לכבד את החוק ולשבת למשא ומתן, השאלה היא רק באיזה מחיר כלכלי ומהו הנזק שתגרום לנוסעיה.

בין הישובים בה פועלים קווי התחבורה של 'סופרבוס', ואשר עשויים תושביה להינזק כתוצאה מהשביתה: בית שמש, מבשרת ציון, עפולה, טבריה, נצרת עלית, צפת, יקנעם, יקנעם עלית, קריית טבעון, בית שאן, בקעת בית שאן, דלית אל כרמל, בנימינה, גבעת עדה, עספיה, ראש פינה, זכרון יעקב, אבו גוש, אביעזר, אלעד, אשתאול, באר טוביה, באר יעקב, בית זית, בית נקופה, כפר הרי"ף, נס הרים, נתיב הל"ה, צובא, קריית יערים, שורש, אורנים אלוני אבא, אלונים, בית אורן, בית לחם הגלילית, כפר חסידים, כפר יהושע, מגדל העמק, מגדל, מגידו, נשר, עין השופט, רמת ישי, רמת השופט, אום אל-פחם, בית אלפא, זרזיר, טירת צבי, כפר יחזקאל, כפר מנדא, כפר רופין.

השארת תגובה