'הדרך היעילה' גברה על ה'עקרון הקדוש' • חוק הגיוס אושר

וועדת חוץ וביטחון אישרה את תיקון חוק הגיוס לקראת ההצבעות ביום שני הקרוב • היועץ המשפטי של משרד הביטחון: "נבחוק הקיים לא היה מספיק כדי לבסס את ההסדר במגזר" • יאיר לפיד: "עקרון השוויון הוא עקרון קדוש"

יאיר לפיד בהפגנה - אין קשר לכתבה ולתכניה
יאיר לפיד בהפגנה - אין קשר לכתבה ולתכניה

וועדת חוץ וביטחון אישרה את תיקון חוק הגיוס לקראת ההצבעה על קריאה שניה ושלישית ביום שני הקרוב. היועץ המשפטי של משרד הביטחון, אחז בן ארי אמר במהלך הדיון כי "נוסח החוק הקיים יצר בפועל התנגדות רבה ברחוב החרדי. תקופת ההסתגלות בחוק הקיים לא הייתה ארוכה מספיק כדי לבסס את ההסדר במגזר".

לדבריו, "לדעת שר הביטחון הדרך היעילה ביותר להגדלת מספר החרדים בצה"ל איננה עוברת באמצעים של כפייה. היה והצעת החוק תעבור בכוונתנו להקים צוות בין משרדי שיפעל להרחבת אחוזי הגיוס של חרדים לצה"ל. אין כאן תעלול משפטי. השאלה היא האם מדובר בנוסח חוקתי ומה יביא לתוצאות טובות יותר.

יו"ר יש עתיד יאיר לפיד אמר: "עקרון השוויון הוא עקרון קדוש. מדובר ביהודים שחיים כאן בדיוק כמונו ויש בינינו שותפות גורל. אנחנו צריכים לשאול את עצמנו אם אנחנו עם אחד וכולם שווים בפני החוק. דרוש לנו אתוס אחד ללא הבדל בין דם לדם. זה לא קשור לפוליטיקה, זה הוא דיון עקרוני".

עפר שלח שהיה ממובילי חוק הגיוס טען כי התיקון להצעת החוק לא יעמוד במבחן בג"צ. "החוק החדש הוא אסופה של כל הרע מכל העולמות. שר הביטחון מאבד את הלגיטימיות המוסרית שלו. חרפה כזו לא הייתה במקומותינו".

לדברי ח"כ איל בן ראובן מהמחנה הציוני, "תהליך גיוס החרדים החל כבר לפני 20 שנה והיה לנו מספיק זמן להפיק לקחים. אז מדוע צריך להוסיף עוד 6 שנים של תקופת הסתגלות".

ח"כ צחי הנגבי, יו"ר הוועדה אמר כי "אי אפשר להתווכח עם הרעיון הערכי של שוויון בנטל. בוועדת שקד רוב חברי הוועדה התנגדו לסנקציות פליליות. היחיד שתמך ודחף היה לפיד שהפעיל לחץ פוליטי. היום אנחנו למעשה מאשרים את מה שרוב חברי ועדת שקד ביקשו לקדם קודם לכן".

ח"כ יואב קיש התנגד תחילה להצביע בעד החוק אך הוחלף בהמשך הדיון. "אנחנו לא רוצים להביא לגיוס בכפיה", אמר קיש. "אין כאן זבנג וגמרנו. זה מחייב תהליך והידברות. אני מודע לכך שאני עלול לשלם מחיר פוליטי אבל אני לא מוכן לקחת חלק באישור חוק שעלול שלא לקבל את אישור בג"צ".

ח"כ משה גפני תקף את 'יש עתיד' בחריפות ואמר: "אנחנו לא מדברים כאן רק על גיוס חרדים לצה"ל אלא על כל הפעילות של "יש עתיד" נגד החברה החרדית. הם פעלו נגדנו בשנאה ובגזענות. אין להם שום רצון אמיתי לשלב אותנו. מה שהם רוצים זה להפוך אותנו לחילוניים. ככול שיפעילו נגדנו יותר לחץ כך נתגייס פחות. עם ישראל קיים רק בזכות לומדי התורה".

השארת תגובה