הגראי"ל שטינמן לרבני אירופה: "לחזק בדקי הקהילות"

ביום שלישי האחרון, נפתחה באתונה ועידת רבני אירופה ● בפתיחת הכינוס הובא מכתבם המיוחד של הגראי"ל שטיינמן שליט"א, הגר"ח קנייבסקי שליט"א והגר"ג אדלשטיין שליט"א ● "יעמיד הקהילה באופן הטוב ביותר, ויפעל להרבות תורה בקהילה ולחזק בדקי הקהילות"

ועידת רבני אירופה צילום אלי איטקין (5)
ועידת רבני אירופה צילום אלי איטקין (5)

במלון 'רואיל אולימפיק' שבאתונה נפתח ביום שלישי השבוע כינוס הוועדה המתמדת של "ועידת רבני אירופה". הרבנים המתכנסים במסגרת הוועדה המתמדת מידי כחצי שנה באחת ממדינות אירופה הוזמנו להתכנס ביון כדי לחזק את הקהילה היהודית בכדי לשדר את העמידה הנחרצת של יהודי אירופה על זכויותיהם היהודיות ובכדי לחזק את הקהילות היהודיות במלחמה באנטישמיות ובנושאי דגלה. הרבנים עסקו במגוון נושאים העומדים על סדר יומה של יהדות אירופה וייצאו למפגשי חיזוק של הקהילה היהודית ומוסדותיה.

בכינוס השתתפו רבני מדינות וערים; אבות בתיה"ד ודיינים ממרבית מדינות האיחוד האירופי ובהם; צרפת, גרמניה, בריטניה, הולנד, בלגיה, אוקראינה, רוסיה, פולין, לוקסנבורג, שווייץ, דנמרק, איטליה, יון, תורכיה ועוד.

בטרם מושב הפתיחה של הועדה המתמדת השתתפו הרבנים במפגש מיוחד עם נשיא יון, פרוקופיס פבלופולוס. במפגש השתתפו; נשיא הועידה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט ונציגות נכבדה של חברי הועידה ופטרוניה בראשות מר בוריס מינץ.

בהתייחסותו לממצאי הסקר ולפיו 67% מאזרחי יון הנם בעלי דעות אנטישמיות אמר פבלופולוס כי הוא רואה בחומרה רבה את הממצאים וכי יפעל באמצעות שר החינוך והדתות להחדרת חומר חינוכי לתלמידים. הרבנים יועדו עם השר ביום ד'. לבקשתו של הגר"פ גולדשמידט אמר הנשיא כי יתמוך באבטחת מוסדות היהודיים ע"י שירותי הביטחון של המדינה כפי שעושה ממשלת צרפת.

בפתיחת הכינוס הובא מכתבם המיוחד של מרן ראש הישיבה, הגראי"ל שטיינמן שליט"א, מרן שר התורה, הגר"ח קנייבסקי שליט"א ומרן הגר"ג אדלשטיין שליט"א ע"י המנהל הרבני של הועידה ראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הרה"ג רבי משה לבל.

במכתבם כותבים גדולי ישראל שליט"א: "כבוד ועידת רבני אירופה המתכנסת באתונה. הנה אחרי שנכחדו קהילות שלמות באירופה ונותרו באותן המקומות מתי מספר מאחינו בנ"י, ובכל המקומות האלו צריך שיהי' רב כדי להעמיד הדת על תילה, ושמעתי שאפילו בקהילות גדולות ומרכזיות באירופה נותרו ללא רב הראוי להעמיד שם הדת על תילה ברוח ישראל סבא ובדקדוק ההלכה כדת. לכן ראוי וחשוב לפעול שלא להותיר שום קהילה בלא רב שיקרבם וינהיגם ויעמיד הקהילה באופן הטוב ביותר, ויפעל להרבות תורה בקהילה ולחזק בדקי הקהילות".

עתיד הקהילות הקטנות

נשיא הועידה ויו"ר הועדה המתמדת, רב ואב"ד מוסקבה, הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר בפתיחת הכינוס כי הועידה תמשיך ותפעל מול מוסדות האיחוד האירופי, מועצת אירופה ובמדינות השונות כדי להדוף יוזמות חקיקה שונות בנושאי השחיטה הכשרה, ברית המילה, טיפול חקיקתי וקהילתי בבעיית העגונות. ועוד.

הגר"פ גולדשמידט העלה לדיון ראשונה את עתיד הקהילות הקטנות ביבשת והדרכים להתמודדות עם מגמת ההצטמקות של הקהילות הקטנות. הועדה הקימה גוף שיעסוק בתוכניות ובמימומן. הוא דיווח לוועדה על הליכי החקיקה המתקדמים בנושא העגונות והטיפול בסרבני גיטין המוצאים מקלט בישראל. הגר"פ גולדשמידט שיבח את שרת המשפטים, איילת שקד שהצהירה כי תעשה כל שביכולתה להקל על סבלם וכי "לא נסכים שישראל תהפוך למקלט לסרבני בתי הדין באירופה". הצעת החוק בעניין שגובשה ע"י הרבנות הראשית לישראל ו'ועידת רבני אירופה' נדונה השבוע בועדת שרים לחקיקה הממתינה כעת לחו"ד ממשרד החוץ שיתן את דעתו האם אין הסנקציות שבחוק נוגדות הסכמים בינלאומיים שישראל חתומה עליהם.
עפ"י הצעה"ח; יופעלו סנקציות וההענשה כלפי סרבני בתי הדין באירופה, עפ"י החוק הישראלי והבינלאומי, ע"י סמכות שיפוטית, נגד אנשים אלה שיגיעו לישראל. הגאון רבי יונתן איברהם מביה"ד לונדון אמר כי באנגליה חוקקו חוקים המיצרים את צעדיהם של סרבני גט ומצב זהה קיים בהולנד. דבר שגרם לחיסול הבעיה במדינות אלה.

הכינוס באתונה מתקיים על רקע יוזמות חקיקה שונות נגד מצוות הדת ותחושת אי וודאות ברחבי הקהילות היהודיות באירופה בנושאים חשובים ביותר ובהם; הקמפיין הנמשך תוך הבעת אנטישמיות גלויה נגד שחיטה יהודית בכמה ממדינות אירופה ובמיוחד בהולנד, פולין ודנמרק. הפעילות נגד ברית מילה בנורבגיה. ועוד.

המנהל הרבני של הועידה וראש ישיבת 'תורת חיים' במוסקבה, הרב הגאון משה לבל שהביא את מכתבם של מרנן ורבנן גדולי ישראל שליט"א סקר בהרחבה את הקשר החם של הועידה עם גדולי ישראל שליט"א, כאשר הנהלת הועידה נוטלת עצה מן הזקנים. כמו"כ הוא סקר את מצב היחסים המצוינים עם הרבנות הראשית לישראל בכל הנוגע לתחומי הגיורים, מעשי בתי הדין והכשרות במיוחד לאור ההסכם לשת"פ שנחתם עם הועידה בוועידתה האחרונה בברלין.

הדיאלוג עם הקהילה המוסלמית

דיון מרתק וסוער קיימו הרבנים בנושא הדיאלוג עם הקהילה המוסלמית באירופה. הגר"פ גולדשמידט דיווח על הקמתה, לראשונה בעולם. של מועצה למנהיגות יהודית מוסלמית להגנה על חופש הדת MJLC). המועצה בחסות 'המרכז הבינלאומי לדו שיח שבוינה KAICIID) הינה הפלטפורמה האירופאית הראשונה בה מנהיגים מוסלמים ויהודיים יעבדו יחד בשיתוף פעולה מול מוסדות האיחוד האירופי והממשלות כדי להיאבק על חופש הדת. במועצה שותפים; 'ועידת רבני אירופה', המועצה האסלאמית לרפובליקת גרמניה וארגון הסיוע האסלאמי העולמי. הרבנים ובהם המכהנים במדינות מוסלמיות ביקשו לוודא כי הדיאלוג שנוצר לא ישמש חלילה כדי 'להכשיר' פעולות טרור נגד יהודים. רוב הרבנים צידדו בהמשך הדיאלוג "ולואי שתימנע בזכות דיאלוג שכזה שפיכת דם יהודי אחד".

הרבנים ביקרו בקהילה היהודית ולמדו בחברותא עם בני הקהילה מסכת סוכה הנלמדת כעת בבית המדרש באתונה. הרבנים עודדו את חברי הקהילה ואמרו כי רבני אירופה תומכים וימשיכו לסייע בעיבוי המוסדות היהודיים ובחיזוקם.

"האנטישמיות החדשה"

למחרת, ביום השני של הוועידה התכנסה הוועדה המתמדת כדי לדון במגוון נושאים. בישיבה השתתפה נציגת הנציבות האירופית לענייני דת, גב' כתרינה וון – שנורביין. בוועידה אמר נשיא 'ועידת רבני אירופה', הגאון רבי פנחס גולדשמידט: "החלטת האיחוד האירופי לסימון מוצרים המיובאים מההתנחלויות ומהגולן בישראל היא אומללה ומאופיינת בשנאת ישראל. התמודדנו עם רצונם של 'האנטישמים החדשים' באירופה שביקשו לפני כשנתיים לסמן מוצרי בשר שנשחטו כהלכה והצלחנו להדוף יוזמה זו בפרלמנט האירופי ובמוסדות האיחוד. אמרתי להם; רוצים למתג בבקשה. תמתגו גם מוצרי בשר שבעלי החיים הומתו בגזים או בדרך אחרת. כיום אנחנו אומרים שוב; אתם מבקשים למתג בבקשה. מתגו את המוצרים המיוצרים בסוריה של דעע"ש ובסוריה של אסד, בעירק וכו'. היוזמות הללו הן האנטישמיות החדשה באירופה".

שר החינוך והדתות של יון, ניקוס פיליס עימו נועדה משלחת מרבני הוועדה אמר כי ממשלת יון מגנה בחריפות את תופעת ההצהרות האנטישמיות הפאשיסטיות בכלי התקשורת המקוונים ולפיהם; היהודים 'אשמים' בקריסתה הכלכלית של יון. "אנו פועלים למגר את התופעה המבישה הזו שאין בה מאומה מלבד פאשיזם לשמו". פיליס הוסיף כי על השוואת הזכויות של מוסדות הדת ביון למוסדות הדתות האחרות, נוסף כעת חוק חדש המשווה גם את זכויותיהם של עובדי ההוראה במוסדות החינוך היהודיים למוסדות הכלליים הדתיים במדינה. "כעת אני מקדם הצע"ח נגד מכחישי השואה".

ביום השני נמשכו דיוני הוועדה המתמדת והרבנים עסקו במגוון רחב של נושאים המעסיקים את יהדות אירופה וקיבלו החלטות. בין הנושאים שנדונו; קריאתם של רבני אשכנז להוסיף לשורותיהם רבנים המוכנים לכהן בקהילות השונות המשוועות לרבנים; הסערה ברבנות קרקוב; סכנת חילול בית העלמין והרבנות בוילנא ועל פעולות להטמעת 'יום השחרור וההצלה' של יהדות אירופה בתאריך העברי, פרי יוזמתו של הנגיד היהודי, מר גבריאל גרמן זכרייב הזוכה לתמיכה רבה בעולם היהודי. סגן הרה"ר למוסקבה, הרב שמעון לוין סקר בהרחבה את הפעולות אודות הפרויקט ללימוד 6.250.000 משניות עד לכ"ו באייר ועל קידום התיקון בחקיקה בכנסת אודות התאריך העברי.

הרבנים שמעו סקירה על תנועת ה'אופען ארטאדאקסי' המסעירה את יהדות העולם. בתום דיון פרסמה הועדה הצהרה ולפיה; "ועידת רבני אירופה מאגדת בשורותיה רבנים שהוסמכו על פי ההלכה, ומנהיגים את קהילותיהם על פי מסורת הדורות כנתינתה ומסירתה בסיני וכפי שמועברת לנו ע"י גדולי ופוסקי הדור זצוק"ל ושליט"א".

"כמאז יסודה הועידה תקבל לשורותיה רק רבנים שעונים לעקרונות היהדות וההלכה המוזכרים בזה ולא תקבל כל יוזמות חדשות שאינן ברוח ההלכה, והמסורת ברוח ישראל סבא.

"הוועידה רואה בצער רב את הסטיות מיסודי הדת המגיעות מכיוונה של התנועה הנקראת "האורוטודוקסיה הפתוחה" ומצהירה בזאת שאלו הפועלים ברוח זו בוגרי מוסדות התנועה הנ"ל, מהמוסד הקרוי חובבי תורה ודומיו, לא יוכרו על ידינו כרבנים על כל המשתמע מכך".

בתום סקירה על פרשת הפסיקה של ביהמ"ש הגבוה לצדק להריסת בית הכנסת בגבעת זאב פרסמה הועדה הודעה הקוראת לממשלת ישראל למצא פתרון משפטי; "מתוך כאב גדול המפלח את ליבותיהם של המוני בית ישראל בארה״ק ובתפוצות על פסיקת בית המשפט להריסת בית כנסת בגבעת זאב בעיר הקודש והמקדש, אנו קוראים בכל לשון לממשלת ישראל לעשות כל אשר לאל ידה למצוא פתרון משפטי ולהימנע מהריסת בית כנסת בירושלים המעלה אסוציאציות קשות לכל יהודי באשר הוא.
בשעות הבוקר ביקרו הרבנים בבית הספר היהודי 'לאודר' שבאתונה ונפגשו עם התלמידים לשעת שיח ושירה. הרבנים הביעו את התרגשותם נוכח העבודה הנהדרת הנעשית בתחום החינוך היהודי בבית הספר המונה כמה מאות תלמידים.

השארת תגובה