משה גפני בועדת הכספים: "אולי צריך ללכת לבחירות"

משרד האוצר מסרב לאשר את "מע"מ 0 על מים, חשמל ותחבורה ציבורית" ● ועקנין: "אנחנו לא סרח עודף של הקואליציה" ● משה גפני: "אם הקואליציה לא מצליחה להעביר את התקציב הראשון שלה, אולי זה אומר שצריך ללכת לבחירות"

ארכיון: אריה דרעי ומשה גפני בועדת הכלכלה של הכנסת
ארכיון: אריה דרעי ומשה גפני בועדת הכלכלה של הכנסת

דרמה התרחשה הערב בוועדת הכספים שהייתה אמורה להצביע על תקציב המדינה. בעקבות חילוקי דעות בין סיעות הקואליציה, החליט יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני לנעול את הישיבה רבע שעה לאחר שהתחילה. הדרמה באה לאחר סדרת דחיות של מועד התחלת ההצבעות ולאחר שבבוקר הודיע גפני, שההצבעות יתקיימו למרות אי ההסכמות בנושא תקציב הביטחון.

הרקע למשבר בא עם ההבנה מצד דרעי כי משרד האוצר לא יאשר את מע"מ אפס על מים וחשמל ותחבורה ציבורית, הצעה אשר הייתה תחליף להבטחת הבחירות של ש"ס "מע"מ אפס על מוצרי יסוד". דרעי צוטט קודם לכן כאומר כי במידה ולא תאושר התכנית, הרי שיפיל את הממשלה על כך. "אנו לא סרח עודף של הקואליציה. יש ליישם את ההסכם הקואליציוני", אמר חבר וועדת הכספים מטעם ש"ס ח"כ אברהם ועקנין.

בשעה זו מקיים גפני ישיבה עם סגן שר האוצר מטעם ש"ס ח"כ יצחק כהן, ח"כ יצחק ועקנין ויו"ר אגף התקציבים באוצר אמיר לוי בכדי לנסות ולהגיע להסכמות.

גפני אמר לחברי הוועדה, כי הוא מסרב להמתין עם פתיחת הדיון ובכך לעכב אותם, עד למקרה שיגובשו הסכמות בין סיעות הקואליציה. "היה לנו די והותר במהלך חוק ההסדרים והחזקנו פה את כל חברי הוועדה ואת כל המערכת שעות ארוכות. אין לי כוונה לחזור על-כך ולעכב שוב את חברי הכנסת וצוותיהם ואת צוות הוועדה. או שיימצאו פתרונות בטרם ישוב ראש הממשלה מחו"ל או שהדבר יקרה עם שובו לארץ. בכל מקרה אני מאמין, סיעות הקואליציה יימצאו פתרון ויצביעו בעד התקציב".

גפני שב והזכיר את עניין תקציב הביטחון ואמר, כי "הבעיות עם תקציב הביטחון הן פורמליות אך זה ייפתר. אנחנו מאשרים את תקציב המסגרת ואנחנו יודעים. כמובן שלא נאשר את ההגדלה אם לא נדע מה המקורות להגדלת תקציב הביטחון. מבחינתי תקציב הביטחון איננו מונע את ההתקדמות בתקציב הכללי, אך כרגע יש חילוקי דעות בתוך הקואליציה, מדובר בדברים עקרוניים".

גפני סיפר כי "ביקשו ממני לסחוב את הזמן לחכות ל- 18:00 ל-19:00, אבל החלטתי שדי. המתנו מספיק זמן. אם הקואליציה לא מצליחה להעביר בקולותיה היא, את התקציב הראשון שלה, אולי זה אומר שצריך ללכת לבחירות. אך כפי שציינתי, ההערכה שלי שחברי הסיעות בקואליציה יצביעו בעד התקציב. השאלה אם מחכים כאמור, שראש הממשלה יחזור או שעושים זאת לפני".

בתגובה לקריאות מצד חברי האופוזיציה, כי בעקבות חילוקי הדעות בקואליציה יש ללכת לבחירות אמר גפני: "בחירות עכשיו זה מאוד לא טוב למדינת ישראל, אחרי שנה שלמה ללא תקציב מאושר. לא ניתן עוד למשוך את זה וחייבים לאשר את התקציב".

השארת תגובה