חוששים מקריסה: בעלי העסקים במרכז דורשים פיצוי

במהלך מפגש טעון בין בעלי העסקים לשר הכלכלה דרעי התפרץ אחד מבעלי העסקים: "הייתי עושה 15 אלף ביום, והיום אני מקבל 1,000 שקל" ● בעל עסק ב'מגדלי שקל': "חוששים מהפסדים אך דרעי היחיד שהרים את הכפפה"

דרעי ובעלי העסקים הקטנים
דרעי ובעלי העסקים הקטנים

הרכבת הקלה בתל אביב: על רקע הפסדים שנרשמו לבעלי עסקים קטנים באיזור העבודות לבניית הרכבת, נפגש היום שר הכלכלה אריה דרעי עם נציגי הסוחרים ושמע מהם את הבעיות העיקריות איתם הם נאלצים להתמודד. הפגישה התקיימה במשרדי 'מעוף', המשמשת כזרוע השטח של משרד הכלכלה לטיפול בעסקים קטנים ובינוניים.

במהלך המפגש אמר דרעי לסוחרים כי אנשי משרד הכלכלה יטפלו בדרישות שלהם מול משרד האוצר ומול העיריות. "היו עובדים במשרד הכלכלה שאמרו לי שזה לא בסמכות משרד הכלכלה והציעו שלא אכנס לעניין. אמרו לי שהטיפול בבעלי העסקים הם באחריות משרד התחבורה אך החלטתי שאנשי משרדי יפעלו כדי שמאות הסוחרים יעברו את התקופה הקשה הזו בצורה הטובה ביותר שניתן".

במסגרת התכנית שהוצגה לסוחרים, אמר דרעי כי משרדו יקציב לפרויקט 4-5 מליון שקלים שבחלקם ישמשו לשעות ייעוץ חינם לכל בעלי העסקים כדי שידעו כיצד לצלוח את התקופה הזו. במהלך המפגש עדכן רן קויתי, מנהל הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים במשרד הכלכלה, כי ימנה עובד במשרד מלאה שיעבוד מול בעלי העסקים, מול נת"ע, העיריה ומשרדי הממשלה.

למרבה המבוכה, בשלב זה פרץ סולי מחדד, אחד מבעלי העסקים וסיפר את מצבו בכאב תוך שהוא מבהיר כי ההצהרה בדבר הקצבות משרד הכלכלה אינה אפקטיבית במצב כזה. "אני בעל עסק איתורן נמצא בדיוק מתחת לגשר (מעריב – י.א.)". לדבריו, "סגרו אותי, הכניסו אותי בתוך אי. אני 30 שנה במקום, הבן שלי במקום, הבת שלי במקום, כל המשפחה שלי במקום, יש לי שני עובדים זרקתי עובד אחד".

בעל העסק הניח על שולחן השר מסמכים המוכיחים על ההפסדים שצבר בימים האחרונים ואמר: "אני רוצה להראות לכבוד השר – זה הדו"חות שלי. מה שאני הייתי עושה 15 אלף ביום, והיום אני מקבל 1,000 שקל ביום, 350 שקל, איך אני יכול ככה לעבוד? הנה בבקשה תסתכל, לקחתי הלוואות, איך אני יכול להחזיר את החובות? איך?".

בעל עסק בבני ברק: "גם אנחנו חוששים".

צביקה שוטן, בעל עסק למוצרי חשמל השוכן במגדלי 'שקל' בפינת הרחובות ז'בוטינסקי פינת אהרונוביץ' שהשתתף במפגש אמר בשיחה ל'כל הזמן' כי בתחילה הוא וחבריו סברו כי העבודות לא יפגעו בהם מאחר והתחנה המתעתדת לקום סמוך לעיר, תעבור מתחת לאדמה. "לצערי, התברר לי כי העבודות יהיו גם על פני הקרקע ולכן הגעתי היום למפגש עם שר הכלכלה אריה דרעי".

לדבריו, "מה שקורה זה שמתחם העבודה של תוואי הרכבת יהיה על יד החנויות, ומחמת כך רכבים לא יעברו על יד החנויות במשך שנתיים שלוש, אנחנו אמורים להפגע רק עוד כמה חודשים אבל אנחנו רואים כבר עכשיו שיש בעלי עסקים בתל אביב שנפגעו ולכן מעדיפים להקדים רפואה למכה".

על התכנית שהוצגה על ידי דרעי ומשרד הכלכלה בדבר הייעוץ לבעלי העסקים אמר שוטן כי מדובר בתכנית שהיא לא אפקטיבית "הייעוץ הזה לא יביא לכאן אנשים, זה רק בא לסייע לבעלי העסקים להפוך לחנות וירטואלית ולמכור מוצרים בלי שיהיה ללקוחות צורך להגיע פיזית למקום".

עם זאת, אומר שוטן כי השר דרעי הוא היחיד שהרים את הכפפה בנושא בעלי העסקים. "הוא הבטיח שיעשה הכל בכדי להקים את הקרן שתסייע לבעלי העסקים, וגם היה היחיד עד עכשיו שניסה לסייע מתוך הממשלה".

פיצוץ גשר מעריב. צילום: חיים צח, לע"מ
פיצוץ גשר מעריב. צילום: חיים צח, לע"מ

מטה המאבק: "מצבם של בעלי העסקים – עגום"

שיר שגיא, ממובילי מטה המאבק להצלת העסקים על תוואי הרכבת הקלה, אמרה לדרעי כי "אנחנו מעריכים את הפעילות של המשרד, אבל ארבעה חמישה מיליון שקלים זה כוסות רוח למת, זה כמו שאומרים עשרה אחוז (הנחה) בארנונה". לדבריה, "או שמזלזלים באינטליגנציה של אנשים, או שלא יודעים מה זה לנהל עסק. לעסקים האלה אין מרווח נשימה. יש עסקים שכבר סוגרים או גוססים כל מתחם יהודה הלוי הפך להיות איזור מוכה פשע, העירייה לא מגיעה לשם כבר".

ממטה המאבק של העסקים הקטנים נמסר: "לפני למעלה משעה הסתיימה פגישתנו עם שר הכלכלה דרעי ובכירי משרדו. בתחילה הציג השר תוכנית סיוע בייעוץ לעסקים שעל תוואי הרכבת. עם התקדמות הפגישה הוברר לכבוד השר גודל המחדל בטיפול בעסקים על התוואי. הצגנו את דרישותינו להקמת קרן פיצויים נזילה, ביטול תשלומי אגרות והיטלים ודרישה לנציגות במנהלת ההקמה".

"בפגישה תואר לשר המצב העגום אליו נקלעו בעלי העסקים, הירידות החדות בהכנסות, הפיטורים ההמוניים הצפויים והיעדר השירותים המינימליים מן הרשויות המקומיות. בסוף הפגישה הבטיח השר דרעי לעדכן את ראש הממשלה במצב החרום ולהעלות את הנושא בישיבת הממשלה מחר. השר דרעי הביע בפנינו את תמיכתו בהקמת קרן הפיצויים בהקדם, ואמר ש"לא יתכן שבפרוייקט לאומי כזה לא ילקחו בחשבון גם פיצויים על נזקים".

השארת תגובה