מאות חקלאים יפגינו מחר: "יהודי לא עוקר חקלאי"

התאחדות חקלאי ישראל תקיים מחר, הפגנה במשרד החקלאות ● החקלאים יבואו בשיירות איטיות בשני צירים מרכזיים– כביש 6 בצפון ובדרום למשרד החקלאות וצפויים להתקיים שיבושי תנועה ● החקלאים יבואו עם חולצות כתומות ושלטים "יהודי לא עוקר חקלאי" ו"יהודי לא הורס חקלאות"

הפגנת החקלאים
הפגנת החקלאים

מאבק החקלאים נגד חוק ההסדרים: מאות החקלאים יפגינו מחר נגד משרד החקלאות בכותרת: "יהודי לא עוקר חקלאי".

התאחדות חקלאי ישראל תקיים מחר, יום שני, ה- 10.8, בשעה 09:30, הפגנה במשרד החקלאות זאת לאחר ששר החקלאות, אורי אריאל ומנכ"ל המשרד, שלמה בן אליהו לא הורידו את כלל הסעיפים החקלאיים בחוק ההסדרים בצאן ובפטם במסגרת הצבעת הממשלה דבר אשר יגרום לכך שמאות משפחות ואלפי חקלאים יסגרו את משקיהם החקלאיים וימצאו עצמם מובטלים וללא כל פרנסה, בעיקר בפריפריה ובגבול הצפון זאת מבלי שהצרכן ירוויח משהו ולא פעלו להכניס לחוק ההסדרים את הסעיפים הקשורים לעובדים הזרים-  ביטול מס המעסיקים, הפחתת עלויות החקלאי המעסיק עובדים זרים בגין מגורים והחזרת נקודות הזיכוי לעוסקים בחקלאות, כפי שהבטיחו לעשות. כמו כן טיפול בפערי התיווך הפוגעים בחקלאים במסגרת קידום החוק שמסדיר את פערי התיווך.

החקלאים יבואו בשיירות איטיות בשני צירים – כביש 6 בצפון ובדרום למשרד החקלאות וצפויים להתקיים שיבושי תנועה. כתב/צלם מוזמנים לסקר.

החקלאים יבואו עם חולצות כתומות ושלטים "יהודי לא עוקר חקלאי" ו"יהודי לא הורס חקלאות".

בהתאחדות חקלאי ישראל מדגישים כי משרד החקלאות אינו מבין את גודל השעה וכי במידה ומשרד החקלאות לא יתעשת, בעוד כ- 10 שנים לא יהיו עוד חקלאים בארץ ולא יהיה שוק מקומי.

מזכ"ל תנועת המושבים ויו"ר התאחדות חקלאי ישראל, מאיר צור: "אנו מאוכזבים. מאוכזבים מאוד. התקווה הייתה גדולה ולכן גם האכזבה גדולה. אנו עושים את הדבר הקשה ביותר והוא להפגין בתוך הבית שלנו, משרד החקלאות. משרד החקלאות לא מבין את גודל השעה. אנו לא ניתן יד לחיסול ענפים חקלאיים שלמים במחטף הכוחני שעושה חוק ההסדרים. אנחנו נמצאים בקרב על הבית, על הפרנסה של אלפי חקלאים. אנו לא נוותר עד שיורדו כלל הסעיפים החקלאיים בחוק ההסדרים ויוכנס נושא העובדים הזרים. אני סמוך ובטוח כי אם אורי אריאל היה מחליט להציל את החקלאים ולהוציא את כלל הסעיפים החקלאיים במסגרת חוק ההסדרים הוא היה עושה זאת בהינף יד".

צור הדגיש בדבריו ואומר: "אנחנו בעד רפורמה בחקלאות אבל לא רפורמה במסגרת חוק ההסדרים, אלא במסגרת הסכם ארוך טווח ל-15-20 שנה אשר יסדיר את כלל נושאי החקלאות".

מזכ"ל התנועה הקיבוצית, ניר מאיר: "החקלאים בישראל מרגישים מרומים מהתנהלותו של משרד החקלאות. רק לפני פחות מחודש הוא הגיע לכנס חירום שנערך בכנסת ודאג לומר מילים המבטאות דאגה ורצון לסייע לחקלאים. לצערנו השבוע הוא יישר קו עם מדיניות אנטי והצביע בעד רפורמות כוחניות, המובאות כמחטף בחוק ההסדרים. זוהי יריקה בפרצופם של החקלאים, כאשר אין ברפורמות הללו כל בשורה צרכנית, אלא מכת גרזן על פרנסתם של עשרות אלפי חקלאים וחיסול אמצעי ייצור עבור יישובים שלמים הפריפריה. אי אפשר להסכים להתנהלות שכזו. החקלאים בישראל מייצגים ערכים נעלים של התיישבות, איכות סביבה וריבונות, ולכן יש להפסיק להסתכל על החקלאות בצורה מעוותת, ובמקום זאת לשבת ולהגיע למתווה מוסכם לדורות הבאים, שיגדיר את מקומה של החקלאות בישראל".

בהתאחדות חקלאי ישראל מזהירים כי הכנסת הסעיפים החקלאיים במסגרת חוק ההסדרים תביא לכך שלא רק שהחקלאי ימצא עצמו ללא פרנסה אלא גם שהצרכן לא ירוויח כלום. יו"ר התאחדות חקלאי ישראל ומזכ"ל תנועת המושבים, מאיר צור מזהיר: "ההורדה לצרכן תתבטא במספר אגורות בלבד אל מול ההשלכה לחקלאי שהוא וכל בני משפחתו יאבדו את פרנסתם והכל בשביל ייבוא פרוע". מה עוד שההשלכות יהיו ברורות –  הייצור והעיבוד ירוכזו במספר ידיים מצומצם ולמעשה את החקלאים יחליפו מונופולים גדולים.

בהתאחדות חקלאי ישראל מוסיפים שפתיחה לייבוא משמעה "שוק פרוע בענף" שכן כיום המחיר מפוקח ופתיחת הייבוא תביא לכך שלא יהיה ניתן לשלוט על המחירים. מה עוד שיש השלכות לטווח הארוך שכן, ברגע שיהיה חרם על מדינת ישראל, סנקציות בינלאומיות או לחלופין שפעת עופות או מחלה כזאת או אחרת, תהיה בעיית יבוא במדינה ואז יהיה מחסור חמור ולא יהיה שוק מקומי להסתמך עליו.

כזכור, בשבוע שעבר חסמו חקלאי ישראל ארבעה צמתים מרכזיים וקיימו הפגנות כנגד חוק ההסדרים.

בתקופה האחרונה ניהלה התאחדות חקלאי ישראל משא ומתן עם שר החקלאות, אורי אריאל, שר האוצר, משה כחלון, מנכ"ל משרד החקלאות, שלמה בן אליהו ועם אנשי משרדם לגבי כוונת משרד האוצר לערוך שינויים מרחיקי לכת בחוק ההסדרים בענפים חקלאיים רבים לרבות – ענף הפטם, הצאן, המדגה והצמחים ולגבי העובדים הזרים. החקלאים כמובן הביעו התנגדות נחרצת. ענף המדגה והצמחים ירדו מהפרק נכון לעכשיו.

כך שבכוונת האוצר להעלות את כל הנושאים השנויים במחלוקת, שוב ובאופן חד צדדי וללא הסכמת משרד החקלאות והחקלאים. לנושאים השלכות כבדות ותקדימיות לגבי כמעט כל חקלאי וחקלאי ברחבי הארץ ובכל ענפי החקלאות.

השארת תגובה