גידול בגובה המשכנתא ובאורכה של תקופת ההלוואה

מנהל אגף המשכנתאות בבנק "מרכנתיל" מתייחס להודעת בנק ישראל על היקף שיא של לקיחת משכנתאות בחודש יוני 2015: "קיים גידול בגובה המשכנתא הממוצעת ובאורכה של תקופת ההלוואה"

דודי מייזליק
דודי מייזליק

 

דודי מייזליק, מנהל אגף המשכנתאות במרכנתיל, התייחס היום להודעת בנק ישראל אמש על היקף שיא בלקיחת משכנתאות בחודש יוני 2015: "היקף המשכנתאות החריג הינו תוצר של מספר גורמים: ראשית, הביקוש הגדול לדירות גורר ביקוש מקביל למימון באמצעות משכנתאות. בנוסף, עליית מחירי הדירות שאפיינה את השנים האחרונות הביאה לעליה משמעותית בסכום המשכנתא הממוצע. גורם נוסף הוא תופעת מחזורי המשכנתאות הישנות שנלקחו בתקופות בהן הריבית הייתה גבוהה יותר משיעורה הנמוך כיום".

מייזליק מאפיין את המשכנתאות שנלקחו השנה: "המשכנתאות בשנת 2015 הינן בסכומים גבוהים בהשוואה לתחילת העשור. היקף המשכנתא הממוצע גדל מכ- 500-600 אלף ₪ לכ- 800-1,000 אלף ₪ בממוצע. לאור הגידול בסכומי המשכנתאות שגדלו, נאלצים הלווים להאריך את תקופת הפירעון של ההלוואה: תקופת הפירעון התארכה מ- 15-20 שנה לתקופה ארוכה יותר של 25-30 שנה".

"בנוסף, אופי ההלוואה השתנה: כיום, הלוואות רבות נלקחות בריביות קבועות ואף במסלולים שאינם צמודים למדד. ההחזר החודשי בהלוואות אלו אינו משתנה במהלך תקופת ההלוואה ומאפשר תכנון תקציב עתידי מסודר וידוע מראש למשק הבית"

"למעשה, בשנים האחרונות, הלוואות המשכנתא בבנקים מכוונות ומסודרות על פי הנחיות בנק ישראל הן מבחינת גובה ההלוואה והן מבחינת תמהילה. כיום, גובה ההלוואה ביחס לעלותו של הנכס הנרכש מוגבל בהתאם למטרת הרכישה (רכישת דירה יחידה, דירה להשקעה). כמוכן,  סכום ההלוואה מוגבל בהתאם ליכולת ההשתכרות של הלווים על מנת שלא יחרוג ממחצית הכנסתם הפנויה, ולבסוף, שיעור ההלוואות בריבית משתנה בתדירות גבוהה (ריבית הפריים) הוגבל לעד שליש מסכום ההלוואה. בנוסף, קיימת חובה לשילוב של מסלול בריבית קבועה לפחות בשליש מסכום ההלוואה".

השארת תגובה