7 נפגעים בפיגוע ירי בירושלים

בלב ירושלים: מחבל פתח בירי לעבר אוטובוס שקלט נוסעים בתחנה ליד קבר דוד המלך, ברחוב הכותל בעיר העתיקה בירושלים • כוחות גדולים מקיימים מצוד אחר חשוד שנמלט לשכונת סילוואן

סמוך לקבר דוד המלך, מעט לפני השעה 01:30 בלילה. מחבלים ירו לעבר אוטובוס אגד קו 3 שקלט נוסעים. הנהג שביקש להימלט מהזירה עם הנוסעים, לא יכל ליסוע כי הדלת האחורית נותרה פתוחה בשל הכבש המיועד להעלאת נכים  – שהיה פתוח.

בשל המצוד אחר המחבלים והחשש מהמשך פעילותם, נמנעה כניסה ויציאה מרחבת התפילה ליד שריד בית המקדש הכותל המערבי, במשך למעלה משעה.

צוותי מד״א טיפלו ופינו כבן 30 וכבן 45 במצב קשה, כבת 30 במצב קשה, צעיר כבן 20 במצב בינוני ו-4 נפגעים במצב קל.

בפיגוע נפגעו שבעה בני אדם, שניים מהם באורח קשה.

סמוך לשעה 01:30 התקבל דיווח במשטרה על ירי לעבר אוטובוס סמוך לקבר דוד וכוחות גדולים הוקפצו לזירה. ככל הנראה מחבל פתח באש לעבר כלי הרכב נמלט ולאחר מכן ביצע שוב ירי לעבר עוברים ושבים באזור הכניסה לחניון הסמוך לקבר.

(חיים גולדיטש)

לאחר כשש שעות של סריקות הגיע המחבל אמיר סידאווי, ערבי ישראלי, כבן 26 ממזרח ירושלים, לתחנת המשטרה והסיגר את עצמו לידי השוטרים.

הוא נלקח באופן מיידי לחקירה. גם כלי הנשק שבאמצעותו בוצע הפיגוע נמצא בידי המשטרה.

נהג המונית שהביא את המחבל למשטרה עוכב גם הוא לחקירה, לאחר שבמונית נמצאו אקדח וסכין שהותיר אחריו המחבל. לאחר מסירת עדות הוא שוחרר.

פראמדיק מד״א שימי גרוסמן – מתנדב בזק״א שטיפל בזירה: ״מדובר באוטובוס שיצא מהכותל עם מתפללים לכיוון העיר, לדברי עובר אורח מחבל החל לירות ללא הבחנה לעבר האוטובוס, כשהגעתי למקום הייתה המולה רבה, אנשים רצו בבהלה".

"היה הרבה באלגן, אנחנו זוכרים הרבה פאניקה וצרחות", סיפרו רועי ונפתלי, שנסעו באוטובוס בזמן הפיגוע, "עלינו שנינו בתחנה של הכותל והתיישבנו בספסל האחורי. פתאום האוטובוס עצר בפתאומיות. שמנו לב שהנהג פתח את הדלתות ועזר לנוסע עם כיסא גלגלים לעלות לאוטובוס. בשלב הזה הגיע המחבל והחל לירות אל האוטובוס".

השניים המשיכו וסיפרו כי שמעו את היריות, ומיהרו לברוח מהמקום. "אנחנו זוכרים הרבה צרחות, אנשים פצועים ומדממים. זה היה מפחיד נורא. בהתחלה לא הבנו בדיוק מה קרה, רק ברחנו משם, ורארינו מסביבנו המון שוטרים רצים".

מבית החולים 'שערי צדק', נמסר כי למרכז הרפואי הגיעו 6 פצועים מהפיגוע בעיר העתיקה. 2 במצב קשה, 1 במצב בינוני ו-2 במצב קל.

מהמרכז הרפואי 'הדסה' נמסר כי אל חדר הטראומה ב'הדסה הר הצופים' פונו מפיגוע הירי שני פצועים, שניהם בהכרה. פצוע אחד סובל מפגיעת ירי בכתף, פצעו שני עם פגיעת ירי בצוואר. השניים עוברים בשעה זו בדיקות. בנוסף הגיעו אל בית החולים 4 נפגעי חרדה בגילאים שונים.

ממגן דוד אדום נמסר כי הירי בוצע בשתי זירות: האחת לעבר האוטובוס ברחוב מעלה השלום והזירה השנייה ברחוב מעלה שזך בכניסה לחניון קבר דוד המלך, בפינת ציר מעלה השלום.

חובש בכיר על אופנוע מד"א נחמיה כץ ופאראמדיק מד"א דוד טרכטנברג סיפרו: "הגענו מהר מאוד למקום, ברחוב מעלה השלום ראינו אוטובוס עם נוסעים עומד באמצע הכביש, אנשים סימנו לנו להגיע לשני גברים כבני 30 שהיו באוטובוס וסבלו מפצעי ירי, הם היו בהכרה מלאה והתהלכו, כשהם עם פצעי ירי בפלג גופם העליון, הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים והעלנו אותם לאמבולנסים של מד"א שהגיעו למקום, משם הם פונו לבית חולים כשמצבם קל עד בינוני.

משם המשכנו לכניסה לחניון קבר דוד וראינו 4 גברים אחד מהם כבן 50 ושלושה כבני 30 שוכבים בהכרה מלאה וסובלים מפצעי ירי בפלג גופם העליון, כעבור זמן קצר הטרקטורון של מד"א הביא אלינו פצועה נוספת אשה כבת 30 בהכרה, עם פצעי ירי, הענקנו לפצועים טיפול רפואי מציל חיים ופינינו אותם בדחיפות לבתי החולים כשמצבם של 2 קשה, 5 במצב קל עד בינוני."

משה לוי סמנכ"ל באיחוד הצלה סיפר: "הייתה זירה קשה מאוד, המראה של הציצית המוכתמת בדם ועגלת התינוק המיותמת ייחרטו לי בזיכרון עוד שנים רבות. הענקנו סיוע רפואי ראשוני לנפגעים שסבלו מפציעות ירי, חלקם באורח קשה וחלקם באורח קל. הנפגעים סיפרו לנו שהם חזרו מתפילה בכותל."

מפקד מחוז ירושלים ניצב דורון תורג׳מן קיים הערכת מצב בזירת הפיגוע והנחה על המשך הפעילות המבצעית והחקירתית הנדרשת. הציר נחסם לתנועה והציבור מתבקש לנסוע בדרכים חלופיות עד סיום הטיפול בזירה.

ממשטרת מחוז ירושלים נמסר "בסמוך לשעה 01:30, התקבל במשטרה דיווח על אירוע ירי לעבר אוטובוס סמוך לחניון שולחן דוד בעיר העתיקה בירושלים. מהמקום פונו מספר פצועים והם פונו לטיפול רפואי בבית החולים.

כוחות משטרה גדולים בפיקוד מפקד מחוז ירושלים, ניצב דורון תורג'מן, הגיעו למקום בתוך זמן קצר, סגרו את זירת האירוע וחוקרי המשטרה החלו באיסוף ממצאים ועדויות".

דובר החמאס, פאוזי ברהום, אמר: "הפיגוע ההירואי בירושלים הוא תגובה טבעית לפשעי הכיבוש היומיומיים נגד עמנו, ארצנו והאתרים הגדולים לאסלאם ולנצרות".

חברת הכנסת אורית סטרוק אמרה: "‏פיגוע הירי במעלה השלום: ירושלים רוויה בנשק בלתי חוקי. כל מי שגר או מבקר בה שומע זאת בלילות. את הנשק הזה צריך היה לאסוף הרבה לפני שהוא יורה על מתפללים בדרכם הביתה מהכותל. עכשיו, כשכוחות הבטחון פושטים על שכונת סילוואן הסמוכה – שלא יצאו ממנה לפני שמנקים לפחות אותה מכל כלי הנשק".