יהדות התורה מתפצלת? – מה תהיה התוצאה?

מי שחושב שקיימת אופציה ולפיה גם אגודת ישראל וגם דגל התורה צולחות בבטחה את אחוז החסימה – במקרה של ריצה עצמאית, אינו מצוי במספרים ובנתונים

נתניהו עם יועציו בוושינגטון ב-2011 צילום: לע"מ
נתניהו עם יועציו בוושינגטון ב-2011 צילום: לע"מ

רחמים כלנתר, שעל שמו נקרא המושג 'כלנתריזם', כיהן בשנות החמישים כחבר מועצת העיר ירושלים מטעם המפד"ל. הסיעה פרשה מהקואליציה העירונית על רקע כוונת ראש העיר גרשון אגרון לבנות בית כנסת רפורמי והקמת בריכה מעורבת בעיר. אגרון איבד את הרוב במועצת העיר. נדרש קול אחד כדי לשמר את שלטונו. הלחצים של מפא"י עשו את שלהם וכלנתר בחר לתמוך בראש העיר בניגוד לעמדת סיעתו. הוא מונה לסגן ראש העיר, תפקיד בו החזיק במשך שלוש שנים. בבחירות שלאחמ"כ נגרע שמו מרשימת מועמדי הרשימה ופרש מהחיים הפוליטיים. אילו היה חי כיום, סביר להניח שהיה דורש לשנות את המונח שייקרא על שמם של רבים אחרים שחצו את המחנות מימין ומשמאל. פעולה שבשנות החמישים נחשבה כחריגה, הפכה לעניין שבשגרה בפוליטיקה העכשווית.

מיכל שיר, חברת כנסת מטעם הליכוד עד לפני שנתיים, פרשה מהליכוד וחברה למפלגתו של גדעון סער. היא נימקה זאת בנאמנות בגדעון סער. השבוע, משהבינה שהאיחוד בין כחול לבן לתקווה חדשה גוזר עליה שיבוץ במיקום לא ריאלי, היא החליפה את הנאמנות בסער בנאמנות ביאיר לפיד ועברה לשורות יש עתיד.

מיכל שיר איננה הראשונה. קדמו לה לא מעט חברי כנסת שהחלו את דרכם הפוליטית במפלגה אחת ונדדו על פני הקשת הפוליטית. ציפי לבני הספיקה לעבור מהליכוד לקדימה ואף לכהן כיו"ר בעידן שאחרי אולמרט, לעבור למפלגת התנועה, ובאקרובטיקה פוליטית מרשימה, חברה 'למחנה הציוני' שהורכבה ממפלגת העבודה ומפלגת התנועה, רגע לפני שנפלטה מהחיים הפוליטיים. מהליכוד לעבודה בארבעה צעדים.

אורלי לוי אבקסיס נבחרה לכנסת ב-2009 מטעם ישראל ביתנו. בהמשך, נבחרה לכנסת ברשימה המשותפת של הליכוד וישראל ביתנו. ב-2016, עם הצטרפותה של ישראל ביתנו לקואליציה, בחרה אבקסיס להישאר באופוזיציה. היא הוכרזה כפורשת והקימה את סיעת 'גשר' שהתמודדה בבחירות לכנסת ה-21 והסתפקה בכ-74 אלף קולות. בבחירות לכנסת ה-22 היא כבר הייתה במקום השני ברשימת העבודה-גשר. בבחירות לכנסת ה-23 היא מוקמה במקום השני ברשימת העבודה-מרצ-גשר. בבחירות לכנסת ה-24 היא כבר שוריינה ברשימת הליכוד לאחר שחזרה לתמוך בנתניהו. הלוליינות הפוליטית שלה זיכתה אותה בקיתונות של ביקורת משני צידי המתרס הפוליטי.

יועז הנדל וצבי האוזר הם אולי הדוגמא הבולטת ביותר בעידן הנוכחי. אחרי שהחלו את דרכם בתל"ם של משה יעלון, המשיכו לכחול לבן, הקימו את סיעת 'דרך ארץ', המשיכו ל'תקווה חדשה' וכעת מתברגים במקומות השני והרביעי ברשימת 'הרוח הציונית' שכרגע מתנדנדת ברוח.

מימין ומשמאל, חברי כנסת אינם נאמנים לדרך. ארכיון הכנסת עמוס בח"כים לשעבר שהנאמנות למפלגה לא מנעה מהם להעביר את נאמנותם למפלגה היריבה. שאול מופז הכריז ש"הליכוד זה בית ובית לא עוזבים" ותקף את שרון על הקמת 'קדימה', שבוע ימים בלבד לאחר שעזב את הליכוד ועבר ל'קדימה'.

ערב הרכבת רשימות הוא בדרך כלל המועד שבו חברי כנסת מגלים את מנהיגותם של ראשי המפלגות שמוכנים להעניק להם מקום ריאלי ברשימה. מיכל שיר לא גילתה לפתע את כושרו המנהיגותי של לפיד. לפיד עצמו לא נחשף השבוע לחריצותה הפרלמנטרית של ח"כ מיכל שיר. שיר אינה מביאה עימה אלקטורט. לפיד מבקש לייצר את התחושה ולפיה יש עתיד היא המרכזית שבמפלגות הגוש ועל כן גם מסיעות אחרות מעדיפים לחבור למפלגה המרכזית.

עיון בארכיון מגלה שורה של תשבחות על בנימין נתניהו ובמקביל שורה של ביקורת חריפה כנגד גנץ ולפיד. הדוברת היא כמובן מיכל שיר. הימים ימי חברותה בליכוד. ללמדך שדף המסרים נקבע לפי המפלגה שמוכנה לקלות אותך לשורותיה.

מיכל שיר לא מצאה מקום בכחול לבן. היא מאמינה שבמפלגתו של ראש הממשלה המכהן, יש עתיד.

משהו חדש מתחיל

הרוח הציונית היא המפלגה הרביעית של איילת שקד בשלוש השנים האחרונות. אחרי שנטשה את הבית היהודי יחד עם נפתלי בנט, הקימה את הימין החדש, שינתה את שמו לימינה, בדרך חברה לאיחוד מפלגות הימין, ניהלה מו"מ על שריון בליכוד, וכעת כאשר קיבלה את המפלגה בירושה, בחרה שוב לאתחל מחדש: הרוח הציונית.

ההחלטה על שינוי שמה של המפלגה לא נובעת רק מהאיחוד עם הנדל והאוזר. בסקרי עומק, מבינה שקד את מה שכל אזרח עם מודעות פוליטית מבין: המותג ימינה סובל מתדמית שלילית. מרבית מצביעיה נטשו את המפלגה. הפרה כה סיטונאית של הבטחות בחירות לא נרשמה מעולם בדברי הימים של הפוליטיקה בישראל.

עוד בטרם נסקרה בסקרי דעת הקהל, 'הרוח הציונית' היא המפלגה הפריכה ביותר. סקרי העבר מלמדים שמפלגה חדשה נהנית בסקרים הראשונים ממספר מנדטים גבוה. משם, הירידה, ובמקרים רבים הצלילה, היא עניין של זמן. יממה לאחר השקתה הסקרים צפו ל'תקווה חדשה' 18 מנדטים. אל קו הסיום הגיע גדעון סער עם שישה מנדטים. בבחירות 2021 התקווה החדשה הייתה המפלגה הפריכה. בסבב הנוכחי, הרוח הציונית, על אף שכמה מהסקרים מציבים אותה על ארבעה מנדטים, יממה בלבד לאחר השקתה, היא המפלגה הפריכה ביותר.

שקד יודעת זאת טוב יותר מכולם. היא הרי הייתה שם בסבב הבחירות הראשון ב-2019. רק 1400 קולות חסרו למפלגה החדשה שהקימה יחד עם בנט. נתניהו שתה את קולותיה והותיר אותם מתחת לאחוז החסימה. קמפיין פחות ממוקד של נתניהו במעוזי 'הימין החדש' היה חוסך את המשבר הפוליטי שישראל טרם נחלצה ממנו. אילו נבחרו בנט ושקד בסבב א', נתניהו היה היום עמוק בתוך השנה השלישית של ממשלתו החמישית.

אל הבחירות הקרובות שקד מגיעה ללא תעודת יושר פוליטית. אחרי שהצהירה בכל אולפן ובכל ראיון שנתניהו מבצע ספין כשהוא מאשים אותם בחבירה ללפיד, הבטחותיה הפוליטית הן לא משהו לצאת איתו לשוק.

על פניו, כאשר מביטים על הספקטרום הפוליטי, בהחלט יש מקום למפלגה הפונה לקהל יעד המכונה 'הימין הרך'. אחרי החבירה של סער לכחול לבן, מפלגה שהיו"ר שלה רואה בפגישות עם יו"ר הרשות הפלסטינית מרכיב מרכזי במצע המדיני של המפלגה, תומכיו של סער לא ימהרו איתו גם להרפתקה הזו. הרוח הציונית, אלמלא האמון שאבד, יכולה הייתה לגרוף קולות מתוך הימין הרך המוערך בכ-12 מנדטים.

כל עוד המחנות הפוליטיים בישראל מחולקים לתומכי ומתנגדי נתניהו, לאידיאולוגיה ולמצע המפלגתי אין כל משמעות. שקד נחשדת ע"י שני הצדדים כמי שתחבור לצד השני. במחנה נתניהו סבורים שגם אם תצלח את אחוז החסימה, היא תעביר שוב את תמיכתה ללפיד או לגנץ. במחנה 'רק לא ביבי' בטוחים שהיא תעניק את האצבע ה-61 לנתניהו. הניסיון לשמור על ניטראליות מרחיק ממנה מצביעים משני המחנות. מי שמתחילה את הקמפיין עם ארבעה מנדטים, עשויה למצוא את עצמה ערב סגירת הרשימות עם פחות משניים וחצי מנדטים.

הבעיה המרכזית של שקד הוא במיצוב הפוליטי שלה. מי שסומנה כמי שעתידה להגיע הכי רחוק בהנהגת המדינה, נאבקת בימים אלו על קיומה הפוליטי. בעידן הקוטביות הפוליטית שקורעת את החברה הישראלית לשני מחנות, אין קונים לסחורת האחדות או הבטחה לממשלה רחבה. כל צד בוויכוח מעוניין בהכרעה חותכת, גם אם מדובר על חודו של קול.

שקד לא תוכל לגייס קולות של מתנגדי נתניהו כשאחת מהצהרותיה הראשונות היא שאין לה בעיה לשבת תחת נתניהו. היא גם לא תוכל לשכנע מצביעים באזורי החיוג של מחנה נתניהו. אי אפשר לומר שבלתי אפשרי להקים קואליציה שנשענת על מפלגה ערבית, בעודך מכהנת כשרת הפנים בממשלה שהוקמה בשותפות קואליציונית של מפלגה ערבית.

המבקר החריף של 'הרוח הציונית', מגיע משורותיה של ימינה. ח"כ ניר אורבך, הצלע השלישית בחבורת שקד-אורבך-קארה, בחר שלא להצטרף למיזם החדש. ספק אם יקבל שריון בליכוד. על השריון במפלגה החדשה של שקד הוא ויתר בשמחה. מפלגה ששלושה מארבעת המקומות הראשונים מורכבת מאישים חילונים, לא יכולה לבקש את אמונם של מצביעי הציונות הדתית.

מרבית פעילי 'ימינה', לפחות אלו שהלכו עם שקד כברת דרך ארוכה, נטשו את קבוצות הפעילים שבהן היו חברים. חלקם המשיכו למפלגות אחרות, חלקם לקחו פסק זמן או לפחות נמנעים מהבעת תמיכה במפלגה אחרת. שקד תיאלץ להמציא את עצמה מחדש ולגייס מחדש פעילי שטח. הנדל והאוזר לא מביאים איתם כנדוניה מטות ופעיל שטח. סיעת דרך ארץ מעולם לא התמודדה כרשימה עצמאית בבחירות. הנטל מונח כעת במלוא עוצמתו על כתפיה של שקד. ללא השותף הפוליטי בעשור האחרון, שקד מעוניינת להוכיח שהיא אלקטורט בזכות עצמה.

בדיוק כמו לפני עשור, אצל איילת שקד משהו חדש מתחיל.

ויעשו כולם אגודה…

הדיבורים על פיצול ביהדות התורה מעסיקים את עורכי העיתונים ואת הפרשנים הרבים שפזורים בכלי התקשורת. זה מספק כותרות, מייצר עניין ומצית את דמיונם של לא מעט פעילי שטח שמשתוקקים לשירת ה'שש שלוש' המפורסמת במוצאי הבחירות המוניציפאליות ב-2018.

במציאות, אין לאף צד את הפריבילגיה לחצות את הרשימה המאוחדת לשתי רשימות שתתמודדנה עצמאית. חרף הוויכוחים וההאשמות ההדדיות ועל אף שכל צד בטוח שבכוחו לגייס את ארבעת המנדטים הנכספים, ההפסד כולו שלנו.

ההחלטה מסורה כמובן בידיהם של גדולי ישראל שהנושא מונח להכרעתם. אולם גם בדגל התורה וגם באגודת ישראל יודעים שלא קל לשנע מצביעים אל הקלפיות. בארבעת סבבי הבחירות האחרונים, מספר הקולות הגבוה ביותר שקיבלה המפלגה נרשם בסיבוב השלישי (274,437 קולות). במועד א', בבחירות לכנסת ה-21 יהדות התורה קיבלה 249,049 קולות. במועד ב' 268,775 שלשלו את האות ג' לקלפי. מועד ד' הניב את התוצאה הנמוכה ביותר – 248,391 מצביעים.

אחוז החסימה עבר ארבע שינויים מאז קום המדינה. הוא עומד כיום על 3.25% מסך הקולות הכשרים. המדד למנדט יעמוד ע"פ ההערכות על למעלה מ-35 אלף קולות. כדי שמפלגה תעבור את אחוז החסימה היא זקוקה ללמעלה מ-140 אלף קולות. מי שחושב ששתי המפלגות, אגודת ישראל ודגל התורה מסוגלות במצב הנוכחי לגייס כל אחת מספר קולות ששווה ערך לארבעה מנדטים, כנראה שאינו רואה את הזליגה למפלגות אחרות.

נאמר זאת כך: פיצול ביהדות התורה אפשרי רק כאשר אחוז החסימה ירד אל רף 2% כפי שהיה עד 2014. כל עוד והרף הנדרש עומד על 3.25% הדיבורים על ריצה עצמאית של שני חלקי יהדות התורה, ימשיכו לספק כותרות, ראיונות, תגובות לראיונות ואינספור מאמרי הגות ודעה.

במקרה של ריצה עצמאית קיימים שני תרחישים: במקרה הטוב – רק אחת משתי המפלגות צולחת את אחוז החסימה. במקרה הגרוע – אף אחת מהמפלגות לא נבחרת לכנסת. מי שחושב שקיימת אופציה שלישית ולפיה שתי המפלגות צולחות בבטחה את אחוז החסימה, אינו מצוי במספרים ובנתונים.

תארו לעצמכם שכל אחת מהמפלגות (ותניחו לרגע בצד את החישובים של 'אנשי המספרים' משתי המפלגות) מגייסת 138 אלף קולות. זהו הישג כביר ושבירת שיא מצביעים משותף. בשורה התחתונה: שתי המפלגות נשארות מחוץ לכנסת ה-25. אף אחד לא יקח על עצמו סיכון כה עצום שבסיומו כותרות העיתונים במוצאי ה-1 בנובמבר יכריזו על גפני, מקלב, יעקב אשר, פינדרוס, פרוש, אייכלר וטסלר כח"כים לשעבר. תהיו בטוחים שעד מועד סגירת הרשימות תימצא הנוסחה לריצה משותפת.

כבר לא שולטים בכיפה

מאז כניסתו לחיים הפוליטיים, אי שם בסוף שנות ה-80 של המאה הקודמת, נתניהו הקיף עצמו בסרוגי כיפה. הוא ראה בהם שותפים לדרך ויתרה מכך, אנשי סוד.

בחודש מאי 2011 נסע נתניהו לביקור בוושינגטון ולפגישה עם הנשיא דאז ברק אובמה. היה זה אחרי נאומו של הנשיא האמריקאי שקרא לישראל לסגת לקווי 67. לנסיעה הצטרפו תשעה מיועציו. חמישה מהם היו חובשי כיפות סרוגות: ראש המועצה לביטחון לאומי, האלוף במיל' יעקב עמדירור, היועץ המיוחד לעניינים מדיניים ד"ר דורי גולד. היועץ המדיני רון דרמר, ראש הסגל דאז נתן אשל ומנהל לשכת ראש הממשלה גיל שפר.

בהשראת יועציו, העמדה של נתניהו הייתה תקיפה. אובמה נאלץ לחזור בו. הביקור של נתניהו נחשב להצלחה לאחר שנשיא ארה"ב נשא בוועידת איפא"ק נאום שבו חזר בו מדרישותיו לחזרה לגבולות 67.

בחירת היועצים אצל נתניהו איננה מקרית. החמישה המוזכרים אינם היחידים. ברבות השנים צורפו לרשימה עוד רבים מבוגרי מוסדות הציונות הדתית שמונו לתפקידים בכירים בצמרת המדינה: שלמה פילבר, ארי הרו, נפתלי בנט, אביחי מנדלבליט ורבים אחרים שעבדו בלשכתו או מונו כמזכירי ממשלה בממשלותיו.

"בכל מקום שאליו אני הולך אני צופה בדור הכיפות הסרוגות. בכלכלה, בעסקים, בממשלה, בכנסת, בציבוריות, בלשכה שלי אני מוקף בכיפות סרוגות  – בכיפות ברזל", החמיא נתניהו בערב הוקרה לרב חיים דרוקמן ב-2013.

לנתניהו היו שני משגים בנושא הזה. ראשית, הוא סבר שחובשי הכיפות הסרוגות יעמדו לצידו ביום רעה. בשורה התחתונה, שניים מתוך שלושת עדי המדינה בתיק האלפים הם חובשי כיפות שעבדו לצידו שנים ארוכות. פילבר החל לעבוד עם נתניהו כבר ב-2001. הרו הצטרף ב-2002 כיועץ לענייני חוץ. שניהם לא עמדו בלחץ החקירות וחתמו על הסכם עד מדינה.

המשגה השני: הקשר של נתניהו עם חובשי הכיפות הסרוגות לא הסתכם רק במינוי לתפקידים בכירים. נתניהו ראה בהם בני ברית לבניית הגוש, בימים שהמערכת הפוליטית טרם חולקה לגושים. הוא לא שיער שנפתלי בנט, מי שהחל את דרכו הפוליטית בלשכתו בעודו יו"ר האופוזיציה, לא יסתפק בשותפות בהנהגה, אלא ידרוש להנהיג בעצמו.

בשלב מסוים, חלחלה אצל נתניהו ההכרה שבנט לא מסתפק בהנחת יד על הגה המדינה. הוא מבקש להיות הנהג. זרעי המחלוקת והאיבה בין השניים החלו כבר שם, ביום שבו פרשו בנט ושקד מלשכת נתניהו ופרשו לדרך עצמאית. הם הקימו את תנועת 'ישראל שלי', חרשו את הארץ לאורכה ולרוחבה, השתלטו על הבית היהודי, כיהנו כשרים בכירים, עד לרגע שבו ביצעו בנט ושקד את האקזיט הפוליטי, במהלכו הצליח בנט להדיח את מי שרק לפני 13 שנה עוד עבד בלשכתו והגה את הקאמבק הפוליטי בדרך לכס ראש הממשלה. אחרי שנתניהו הצליח במשך למעלה מעשור להותיר את כל יריביו הפוליטיים בצד הדרך, דווקא מי שהיה מנהל לשכתו, הצליח במקום שרבים אחרים נכשלו.

איילת שקד, שטעמה המר של עזיבת הלשכה באקט צורם, ליווה אותה במשך שנים ארוכות, המתינה לרגע המיוחל שבו תראה את נתניהו עוזב את לשכת ראש הממשלה. אם מישהו חשב שכאבי הבטן הפוליטיים של שרת הפנים, נבעו מהישיבה המשותפת עם רע"מ ומרצ, אינו מכיר את כאבי הפנטום של שקד בכל פעם שנדרשה לשבת עם נתניהו. לא בכדי היא נחשבת לאחת האדריכליות של הממשלה היוצאת. התיאום בינה לבין בנט היה מלא-מלא.

במוצאי ה-1 בנובמבר, במידה ותעבור את אחוז החסימה, היא עשויה למצוא את עצמה בצד השני של ההיסטוריה ולהעניק את האצבע ה-61 לממשלה בראשותו של בנימין נתניהו. בנט כבר לא יהיה שם כדי שתוכל לחסות בצילו.

נתניהו כפי שכבר ניתן לראות מקיף עצמו ביועצים רבים. חלקם הגדול כבר לא חובשים כיפות. נתן אשל עודנו שם, אבל כל היתר, נמצאים הרחק ממעגלי ההשפעה.

השארת תגובה