הפרעות קשב: טיפול משולב – גם בחופש הגדול

טיפול בהפרעת קשב הוא מעבר לטיפול התרופתי • ד"ר שי מרקו, נוירולוג ילדים, מסביר על החשיבות בהקפדה על הרגלי שינה ואכילה נכונים, תמיכה רגשית, לימודים ועוד

חופש
חופש

החופש הגדול בפתח וההורים במתח: חודשיים ללא מסגרת לילדים זה אתגר גדול, ובמיוחד להורים לילדים עם הפרעת קשב(ADHD) – הפרעה נוירו-התפתחותית שמתאפיינת בקשיי קשב, אימפולסיביות והיפראקטיביות. הטיפול בהפרעת קשב משלב מספר אלמנטים התנהגותיים כמו גם טיפול תרופתי, ד"ר שי מרקו, נוירולוג ילדים, משיב על השאלה האם החופש הגדול הוא גם "חופש" מהטיפול התרופתי והרגשי שמהווים חלק משמעותי בהתמודדות מוצלחת עם הפרעת קשב.

כ-10% מילדי ישראל מאובחנים כסובלים מהפרעת קשב, בניגוד לדיעה הרווחת הפרעת קשב אינה לקות למידה שמתחילה ומסתיימת במסגרת החינוכית. ההתמודדות עם הפרעת קשב פוגשת את הילד לאורך היום; בבית, בחוגים, בטיולים, במפגשים חברתיים ומשפחתיים, למתמודדים עם הפרעת קשב מומלץ לדבוק בשיטת טיפול הכוללת טיפול ריגשי, פעילות גופנית, תזונה נכונה וטיפול תרופתי במידת הצורך.

ימי החופש הגדול מאופיינים בחוסר מסגרת ולפעמים גם שעמום מצד הילדים, לכן ישנה חשיבות גדולה להמשך הטיפול התרופתי גם, ואפילו בעיקר, בזמן חופש משגרת לימודים מסודרת וקבועה. הטיפול המשולב מאפשר "לנקות" את הרעשים הרבים, לווסת את התגובות ולשמור על יציבות מול מגוון הגירויים שמסביב.

העדר טיפול משולב מתאים מונע מהילד להיות הגרסה הטובה ביותר של עצמו. תפקידנו כהורים וכאנשי מקצוע היא להעצים את הילדים שלנו לאורך כל השנה ובעיקר במהלך החופש הגדול, בהיעדר דמויות חינוכיות במסגרת הבית ספרית. כהורים עלינו לספק לילדינו את הכלים להם הם נדרשים כדי לסיים את היום בהצלחה. ילדים שסובלים מהפרעת קשב עלולים להרגיש מתוסכלים מכך שהסביבה המבוגרת לא מבינה ומכילה את האימפולסיביות המאפיינת אותם ואת הקושי שלהם לווסת את הגירויים והמסיחים הרבים שהם נתקלים בהם. העדר תכנית טיפול מתאימה תגביר את אותן תחושות תסכול של הילד שעלול להרגיש שלמרות מאמצים רבים מצידו, הוא מאכזב את הוריו או לא מצליח להשתלב בחברה.

נושא הטיפול התרופתי בהפרעת קשב תמיד מהווה סוגיה, בעיקר סביב חופשות. ימי החופש מהווים הזדמנות לעצור ולחשוב יחד עם הרופא אם כדאי לשנות את סוג או מינון הטיפול התרופתי, אבל חשוב לא לעשות שינויים דרסטיים ללא ליווי של נוירולוג ילדים. הפסקה מוחלטת של הטיפול תרופתי או הפחתת המינון בתקופת החופש הגדול, יכולה להתבצע רק במידה והילד מצליח להתמודד עם המשימות היומיומיות, להישאר קשוב ולשמור על יכולת ארגון במרחב החברתי והמשפחתי ללא תסכול.

כדאי לקחת בחשבון שבתקופת החופש הגדול אמנם צורת הריכוז הנדרשת משתנה, אבל היכולת לשים לב למה שקורה בקייטנה, חוגים, במשחקים עם חברים, בטיולים ובהוייה המשפחתית, כמו גם היכולת לנהל את ההתנהגות, הזמן והתוכניות שלהם לחופשה, דורשים משאבי קשב לא מבוטלים. ילדים שלא מטופלים כראוי, עלולים לחוות תחושות תסכול ובילבול. מעבר לכך, ימי החופש המתאפיינים לעיתים בבטלה הם קרקע פורייה להתנהגות אימפולסיבית המובילה לתאונות דרכים ופציעות ואנו רואים עלייה במקרים של הגעה למיון בימים אלו. תפקידנו כאנשי מקצוע והורים הוא לספק לילד המטופל את התמיכה נדרשת שתשמור על בריאותו הפיזית והנפשית.

באופן כללי, התאמת הטיפול התרופתי לילד נעשית במידה רבה בדרך של ניסוי וטעיה וחשוב לבצע מעקב והתאמה. מעבר לשאלות הטכניות של גיל, משקל ועוצמת הפרעת הקשב יש מאפיינים אישיים כמו משך הפעולה של תרופה ופרמטרים אחרים. הצלחה של הטיפול בילד עם הפרעת קשב אינה מושתתת על טיפול תרופתי בלבד. להורים יש חלק חשוב מאוד בסיוע לילד ומומלץ להם לעבור הדרכת הורית ספציפית לילדים עם ADHD.

החופש הגדול כשמו כן הוא – גדול ומפר את השגרה, שחשובה מאוד לכל ילד, על אחת כמה וכמה לילד עם הפרעת קשב. לכן חשוב להקפיד גם בתקופה זו, כמו גם בכל ימות השנה על שגרה ומשמעת הכוללת סדר יום, סמכות הורית והצבת גבולות. מעבר לכך מומלץ להקפיד על הרגלי שינה נכונים, הרגלי אכילה הכוללים תזונה בריאה, קבועה ומגוונת עם פירות וירקות,קטניות וחלבונים. תמיכה רגשית,חיזוקים חיובים, פעילות לימודית והגבלת החשיפה למדיה למינימום הרצוי והאפשרי, גם הם חשובים בשמירה על יציבות ואיזון בקרב הסובלים בימי הפרעת קשב בימי החופש ובכלל.

השארת תגובה