דואט פוליטי: גנץ, סער והחרדים

דף מסרים אחיד. גנץ ולאחמ"כ גם סער חזרו שוב ושוב על המנטרה ולפיה אם נתניהו לא ישיג 61, המפלגות החרדיות יצטרפו לממשלה בראשות גנץ

גנץ וסער מרימים 'לחיים'
גנץ וסער מרימים 'לחיים'

בני גנץ וגדעון סער יצאו השבוע במתקפת ראיונות. שרי הביטחון והמשפטים, שחברו יחד לרשימה אחת, לא מצליחים לשכנע את בוחר הישראלי שהשלם גדול מסכום חלקיו. שתי המפלגות שיוצאות מהכנסת ה-24 עם 14 חברי כנסת משותפים, החלו את האיחוד המשותף עם מספר זהה של מנדטים בסקרים. שבוע לאחר מכן מדדי הסוקרים הצביעו על ירידה ל-13 מנדטים. בחלוף שבוע נוסף, הסקרים מצביעים על 12 מנדטים לרשימת כחול לבן התקווה החדשה. בקצב הזה, כפי שקרה בבחירות אשתקד, הרשימה תתכנס לקראת מספר חד ספרתי של מנדטים.

לראשי המפלגה המאוחדת יש דף מסרים אחיד. גנץ ולאחמ"כ גם סער חזרו שוב ושוב על המנטרה ולפיה אם נתניהו לא ישיג 61, המפלגות החרדיות יצטרפו לממשלה בראשות גנץ. הדברים מכוונים לאוזני מצביעי יש עתיד. המטרה: לשכנע אותם שלא לבזבז את קולם על רשימה שהיו"ר שלה יתקשה להרכיב ממשלה.

גם גנץ וגם סער יודעים שמרחב התמרון של המפלגות החרדיות אינו גדול. או שנתניהו משיג 61 חברי כנסת, או שמקימים ממשלת אחדות עם גנץ וסער יחד עם הליכוד, או הליכה לבחירות שישיות. סער וגנץ יודעים היטב: לא קיימת האפשרות ששס ויהדות התורה יחברו לקואליציה שהליכוד אינו חבר בה. במידה ובליכוד יסכימו על רוטציה כאשר נתניהו יכהן כראש ממשלה חליפי וגנץ יכהן ראשון בראשות הממשלה, במפלגות החרדיות יברכו על כך, אך לא ילכו לבדם לקואליציה ללא הליכוד.

הקולות שנשמעים מפיהם של חלק מחברי הכנסת, בעיקר בדגל התורה, נועדו בעיקר כדי למנוע מתקפות מצד המפלגות הגדולות כנגד הציבור החרדי בתקופת הבחירות. "המטרה שלנו שמערכת הבחירות הזו לא תעסוק בנושאים דתיים, כדי למנוע הצבעה מאסיבית חילונית למפלגות שחרטו על דגלם מאבק בציבור החרדי", אומרים ביהדות התורה. "המטרה היא להגיע למיקסום הצבעה בתוך הציבור החרדי והרדמת הציבור החילוני. עם אחוז הצבעה נכון, אנחנו מקבלים מנדט נוסף. זה כבר קרה באחד מסבבי הבחירות האחרונים כאשר יהדות התורה הגיעה לשמונה מנדטים. זו השאיפה שלנו וזו הסיבה ששינינו את השיח. שים לב שהמערכת הפוליטית עוסקת בסוגיא הכי חשובה בבחירות האלו: למי יש יותר סיכוי במחנה מתנגדי נתניהו להביא את המפלגות החרדיות".

הדברים המובאים כאן מהווים המשך ישיר של תקשורת שמתנהלת מתחת לפני השטח בין חברים ביש עתיד וכחול לבן עם המפלגות החרדיות, עוד בטרם הצביעו חברי הכנסת על פיזורם. בקרב ראשי הקואליציה הנוכחית חלחלה ההכרה שהקונסטלציה הפוליטית הנוכחית מכריחה את כל מי שמקבל את המנדט מנשיא המדינה, להרים טלפון לראשי המפלגות החרדיות. מי שרוצה קואליציה יציבה, המפלגות חרדיות יודעות לספק זאת טוב יותר מיתר המפלגות.

לא בכדי, גנץ וסער מתהדרים בקשרים האישיים עם ראשי המפלגות החרדיות. לפיד, כמו גם כמה מחברי רשימת יש עתיד, שומרים על קשרים הדוקים עם חלק מחברי הכנסת של שס ויהדות התורה. חלקם הגיעו לחגוג בחתונת נכדתו של ח"כ משה גפני. לפיד וחלק מראשי מפלגתו, אף הטריחו עצמם לפני שבועות אחדים כדי להגיע לחדר סיעת יהדות התורה כדי להשתתף בחגיגת יום ההולדת הספונטנית שערכה הסיעה ליו"ר דגל התורה.

במפלגות החרדיות לא ממהרים לשפוך מים צוננים על תקוותיהם של ראשי מפלגות הקואליציה. אחד מחברי הכנסת של ש"ס, מסביר לי בצורה הברורה ביותר: אף אחד מחברי הכנסת החרדים לא באמת מתכוון להיות חלק מקואליציה שבה מירב מיכאלי מעודדת תחבורה ציבורית בשבת, יאיר לפיד נלחם שלא תהיה מחיצה ברחבה הרפורמית בכותל המערבי, גלעד קריב הוא נציג התנועה הרפורמית במפלגת העבודה, אביגדור ליברמן שמחרים אותנו באופן גורף ומרצ שהיא שושבינה מרכזית בקואליציה העתידית הזו. מה יש לנו לחפש בקואליציה כזו? אלו קוו יסוד משותפים יש לנו? יש מישהו שחושב שיש בכלל היתכנות לייצר מכנה משותף בנושאים שעבורנו הם הליבה של הליבה? כל עוד בני גנץ וגדעון סער קורצים לקהל הבוחרים שלהם ומבטיחים שהם ידעו להביא את המפלגות החרדיות, שיערב להם. אנחנו לא חייבים לשחק את המשחק שלהם. לנו יש מחויבות למחנה הימין שהוא המחנה של הציבור המסורתי.

רק כאשר תיפתח אחרונות המעטפות במוצאי ה-1 בנובמבר, נוכל לדעת האם ההערכה המוקדמת הוכיחה את עצמה.

סעדה במרומים

הריאיון שהעניק משה סעדה, מי שכיהן עד לפני מס' ימים, סגן ראש המחלקה לחקירות שוטרים – לעמית סגל בחדשות 12, אמור להרעיד את אמות הסיפים. בשני חלקי הריאיון ששודרו במהדורה המרכזית של ימי שני ושלישי, מטיח סעדה שורה של האשמות חריפות וחסרות תקדים, נגד הצמרת המשפטית והמשטרתית של ישראל, כולל מפכ"ל המשטרה לשעבר רוני אלשיך, היועמ"ש לשעבר אביחי מנדלבליט, פרקליט המדינה לשעבר שי ניצן ובכירי המשטרה ולהב 433.

סעדה מגולל את דרכי הפעולה של השלושה, כיצד אלשיך שיבש, שי ניצן טייח ומנדלבליט השקיף, לטענתו. אלה דברים שמעולם לא נאמרו ע"י בכיר שמכיר היטב את המערכות מבפנים. על המפכ"ל לשעבר רוני אלשיך טען סעדה: "הוא אימץ נורמות עברייניות כדי להילחם במח"ש. והנורמות שאני מדבר עליהן, זה כולל – לאיים, לסכל, ליירט, לשקר, לשבש".

סעדה מעיד על לחצים שהופעלו עליו כדי שלא לחקור את מותו של יעקוב אבו אלקיען, אחרי שכבר הבין שהחקירה משתבשת מול עיניו. בשלב מסוים אף הוצע לו תפקיד בכיר בשב"כ ובלבד שיעזוב את תפקידו. סעדה היה אימת המערכת. הוא לא הסכים ליישר קו.

הסיבה, לטענתו של סעדה, קשורה לתיקי נתניהו. לדבריו, בשלב מסוים הבין שכל המערכת מוכוונת מטרה ועסוקה בחקירות נתניהו, או במילותיו של סעדה עצמו: "יש שיקול אחד מרכזי, אחד ויחיד, תיקי נתניהו. תיקי נתניהו באותה תקופה הופכים להיות הדבר הכי חשוב, כל המערכת מוכוונת תיקי נתניהו".

אין ספק שסעדה בחר את התזמון לקיים ראיון שבו הוא מגיש כתב אישום חריף ביותר כנגד המערכת שהיה חבר בה במשך שנים ארוכות. בימים אלו של ערב בחירות, כאשר המחנות הפוליטיים לא מצליחים להשתחרר מהחלוקה הדיכוטומית של כן ביבי, רק לא ביבי, זהו נושא נפיץ שמחזק את טענתם של תומכי נתניהו בדבר רדיפה משפטית.

העובדה שסעדה, כך לפחות לפי הפרסומים, שוקל להתמודד בפריימריז של הציונות הדתית, לא אמורה להקהות את הטענות שהעלה. מן הראוי שהדברים ייחקרו באופן בלתי תלוי. אילו אלשיך וניצן היו אזרחים מן השורה, הם היו נקראים לחקירה למחרת שידור הדברים. העובדה ששום דבר לא נעשה, היא הסיבה המרכזית לכך שאמון הציבור במערכת המשפטית והמשטרתית, נמצא בשפל חסר תקדים.

סעדה הרוויח פרסום חינם ערב הפריימריז. גם הפרסום שזכה להדהוד נרחב ברשתות החברתיות, לא בהכרח יתרום לסיכוייו להתברג בצמרת הרשימה שתציב אותו במקום ריאלי. גם אם לא ימצא את עצמו כח"כ מן המניין בכנסת ה-25, דבריו מחייבים בירור מעמיק וחקירה יסודית. מי שבמשך שני עשורים חקר וטיפל בפרשיות הסוערות ביותר שידעה המשטרה, הציב השבוע מראה מול עיניהם של בכירי המשטרה והפרקליטות. הם לא יכולים להסתפק בתגובה שתכליתה עוסקת בסיבות שהביאו את סעדה לתת פומביות לדברים מבלי להתייחס למהות ולתוכן. לציבור מגיע תשובות, גם אם הן לא משרתות את האג'נדה או מחזקות את הטענות שעלו כבר בראשיתן של חקירות נתניהו.

האמת חייבת להיות נר לרגליהם של מי שהחוק מעניק להם כלים לחקר האמת. זו תכליתה של משטרה חוקרת. כשנתניהו קרא 'לחקור את החוקרים', היו שראו בכך זילות במערכות האכיפה. על רקע דבריו של סעדה, הקריאה הזו נשמעת רלוונטית מתמיד.

מח"ש היא החוקרת של החוקרים, המשטרה שמפקחת על המשטרה. כאשר בכיר בצמרת המחלקה טוען בצורה שאינה משתמעת לשתי פנים, שהקודקודים בצמרת נגועים בשחיתות וריקבון, אין מנוס מפתיחת חקירה, גם אם בסיומה יצאו השניים נקיים מכל רבב. טענות מהסוג הזה לא יכולות להסתכם בכתבה במהדורת חדשות.

השארת תגובה