המחנכים קיבלו כלים לקשיי קשב וריכוז

ערב עיון מיוחד מסוגו נערך ע"י ארגון "הביננו" בשיתוף חברת "מדיסון", למנהלי מוסדות ויועצים חינוכיים מהעיר בית שמש • במהלך הכינוס נשאו דברים מומחים בתחום אשר העניקו כלים משמעותיים לסייע לתלמידים המאובחנים עם בעיות קשב וריכוז

ערב עיון
ערב עיון

מנהלי מוסדות ואישי חינוך התכנסו לערב עיון מיוחד במסגרתו העניקו מומחים בתחום כלים וטיפים מעשיים על דרכי ההתמודדות עם מצוקת הילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, דבר שהפך עם השנים לנושא מורכב המצריך יידע נרחב בכדי להתמודד עמו ולהעניק לתלמיד את האוזן הקשבת ואת הסיוע הנכון.

כיום ישנם ילדים רבים המאובחנים ככאלה הסובלים מהפרעות קשב וריכוז, אותם ילדים זקוקים יותר מאחרים למסגרת למידה תומכת ומעצימה ולמורה דרך, מחנך ומורה אשר יהיה מודע היטב לצרכיהם כשהוא מצוייד בארגז כלים מקצועי בכדי לסייע למצוקתו.

אנשי חינוך רבים נצבים כיום בפני הסוגייה הזו ואומרים כי ההתמודדות של המלמדים ומנהלי המוסדות עם אותם ילדים הסובלים מהפרעות קשב וריכוז הינה משימה מאתגרת לכל דבר ועניין. השפעת ההפרעה מורגשת מאוד בחיי היום יום, הן במישור הלימודי והן במישור הרגשי, ההפרעה עלולה ללא ספק להקשות על התלמיד, לבלום בצעד דרמטי את התקדמותו ואף להרחיקו מחיי חברה.

מתוך ההבנה כי בגישה נכונה ניתן יהיה לסייע לאותם ילדים, החליטו בארגון "הביננו" בשיתוף עם ת"ת "בני מלכים" וחברת "מדיסון", לקיים ערב עיון מיוחד במסגרתו העניקו מומחים בתחום ארגז כלים מקצועי ועדכני לאנשי החינוך ומנהלי המוסדות בכדי שתהיה להם את האפשרות להצעיד את תלמידיהם קדימה, למרות הפרעות הקשב והריכוז.

ערב העיון נערך בעיר בית שמש ובמסגרתו נערכו שלושה מושבים, כאשר כל מושב התייחס לפן אחר בנושא התמודדות הילדים עם הפרעות קשב וריכוז. המושב הראשון נפתח על ידי ד"ר עמיחי פלור – פסיכיאטר מומחה למבוגרים, נוער וילדים ומנהל מרפאה לבריאות הנפש. הד"ר נשא דברים בהרחבה בנושא הפרעות קשב וריכוז וכן בנושא אבחון ההפרעות ודרכי הטיפול השונים, בין היתר הרופא חדד את השילוב הנכון שייתן מענה אינדיבידואלי לכל ילד, והרחיב בחשיבות של התאמת הסביבה ומתן כלים להורים, יחד עם הטיפול התרופתי המתואם.

הרופא אף הרחיב על החשיבות להקנות אסטרטגיות ניהוליות לילד ומשפחתו כדי להתמודד עם אתגרים אופייניים להפרעת קשב: "כשנותנים לילד עם הפרעת קשב הוראה, לא לתת לו רצף של הוראות יחד כגון: לך תשים את הספר בארון תוריד את הפח ואחר כך תשים מפה, כי ילד הסובל מהפרעת קשב אחרי המשימה הראשונה יהיה כבר מבולבל לגמרי ולא יזכור מה רצו ממנו, לכן חשוב ללמוד את ההורים אסטרטגיות מיוחדת איך להעביר לילדים אלו הוראות בצורה מתואמת ונכונה, ולכן מאד חשוב לשלב הדרכת הורים והכוונה מקצועית יחד עם הטיפול התרופתי המתואם".

המושב השני התמקד באבחנה המבדלת בין קשיי קשב וריכוז בקרב התלמידים לבין הפרעות תקשורת (ASD). מי שהעניק את הכלים וחידד את ההבדלים היה הרב אלכסנדר מושקוביץ, יו"ר ארגון "הביננו", מומחה בעל שם בבריאות הנפש העוסק רבות בתחום זה. הרב מושקוביץ דיבר על הכלים לזהות ילדים שמתקשים בתקשורת הבינאישית ועל החשיבות שהצוות החינוכי יבין לליבם של הילדים המתקשים ויבינו את מוקד הקושי שלהם, כי על ידי מודעות של המלמד הוא יכול למנוע מראש הרבה חיכוכים וחוסר הבנה בין הילד לחבריו ובין הילד לצוות. "אם המלמד יבין את השורש של הקושי הוא יכול להבין שהילד לא מתכוון לעשות פרובוקציות בהתנהגות שלו, אלא שהוא צריך לקבל תיווך נקודתי על מנת להתאים את התנהגות שלו".

במושב השלישי שהתמקד בהענקת כלים מעשיים להתמודדות עם הילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז, נשא דברים הרב רפאל קליינרמן, המשמש כיועץ חינוכי ומנהל תלמודי תורה. בדבריו הוא הרחיב בכלים המעשיים כיצד ניתן להצעיד את התלמידים קדימה למרות הפרעות הקשב והריכוז.

עשרות אנשי החינוך ומנהלי המוסדות שיבחו את יוזמי ומארגני ערב העיון המיוחד אשר העניק להם כלים מקצועיים לטיפול בילדים הסובלים מבעיות קשב וריכוז. ערב העיון ננעל בתחושות מרוממות ובשאיפה הכנה והאמיתית לראות בנים ובני בנים עוסקים בתורה ובמצוות.

השארת תגובה