החרדים: "נחזור להיות לשון המאזניים"

בכיר במפלגות החרדיות: "בלוק הימין כבר לא קיים. נתניהו פירק אותו…. לא נלך עם נתניהו לכל הרפתקה פוליטית. הדאגה לעולם הישיבות ולצרכים של הציבור החרדי גוברת על כל שיקול פוליטי כזה או אחר"

גפני מעל דוכן הכנסת, צילום דוברות הכנסת
גפני מעל דוכן הכנסת, צילום דוברות הכנסת

סדקים בבלוק הימין: במפלגות החרדיות גמרו אומר שלא להמתין לנתניהו. בינתיים השיחות מתנהלות בחדרים הסגורים.

דגל התורה ובראשה היו"ר ח"כ משה גפני לא מתכוונים להמשיך להיות שבויים בבלוק הימין של נתניהו בסבב אינסופי של בחירות. גם באגודת ישראל, לפחות חלק מהחברים, כבר הצהירו בעבר שאין להם כל בעיה לשבת בממשלה תחת בני גנץ או מועמד אחר.

בימים האחרונים דילג גפני בין הלשכות של בכירי הליכוד, חברי תקווה חדשה בראשות גדעון סער, ואף בלשכתו של שר הביטחון בני גנץ. המטרה הרשמית: הקמת ממשלה חלופית בכנסת הנוכחית. המטרה האמיתית: תחילת המו"מ להרכבת הממשלה הבאה שלאחר הבחירות.

גפני אינו היחיד. גם ח"כ אורי מקלב שיגר רמז עבה לליכוד. בראיון ל"קול ברמה", אמר: "מה אם נתניהו לא ישיג 61? האפשרות הזאת של נתניהו לא תחזור על עצמה. נעשה מקסימום חיבורים, נגלה גמישות יתר כדי להקים קואליציה גם אם לא במסגרת הנוכחית. זה יצריך מאיתנו חשיבה אחרת".

בראיון לגל"צ מקלב היה מפורש יותר: "אנחנו לא פוסלים ישיבה בממשלה תחת בני גנץ לאחר הבחירות".

בהזדמנות אחרת אמר מקלב: "לנתניהו יש תמיד סקרים פנימיים שמבטיחים לו 61 מנדטים ותמיד הם מתנפצים על סלעי המציאות. מאיפה הוא מביא נתונים על 61 אני לא יודע".

המשפטים הללו, בעיקר של חברי הכנסת גפני ומקלב, באים לאחר שנה שבה בדגל התורה הבינו שהתיקו הפוליטי עודנו קיים וכל ראשי המפלגות שסירבו לשבת עם נתניהו לאחר הבחירות הרביעיות, יתמידו בסירובם גם לאחר הבחירות החמישיות.

גם ח"כ ישראל אייכלר מאגודת ישראל לא שבע רצון מההיצמדות לנתניהו. עוד לפני נפילת הממשלה, עוד באוקטובר אשתקד, אמר אייכלר בראיון: "הפקדנו את עתיד עולם התורה באשליות של נתניהו ארבע פעמים. הוא כל הזמן השלה אותנו, את עצמו בעצם, שאוטוטו הוא הולך לנצח. ארבע פעמים לא מנצחים בחירות. אדם דגול כמו צר'צ'יל אחרי הניצחון הגדול במלחמת עולם השנייה – בגלל מלחמה פנימית במפלגה שלו הוא איבד את השלטון – הוא הלך הביתה. אחרי הבחירות הראשונות שהוא הפסיד היינו צריכים להגיד לו 'אתה צריך ללכת, להכיר בעובדה שאתה הפסדת".

בליכוד רואים ובעיקר שומעים את הקולות. הם מודעים ללחץ העצום הקיים במפלגות החרדיות, שלא יכולות לשבת באופוזיציה עוד זמן רב. זו הסיבה לכך שח"כ מיקי זוהר יצא בחמת זעם לתקשורת ואמר: "החרדים ישבו איתנו כמו ילדים טובים".

גפני השיב למיקי זוהר בראיון ל"כאן חדשות": "אנחנו לא נהיה ילדים טובים, יש לנו את העמדות שלנו. אנחנו רוצים שנתניהו יהיה ראש הממשלה, אבל כל הספינים לגבי עם מי נשב – אנחנו עם הליכוד, למרות האמירה הלא חברית הזו‎. אני עדיין רואה אפשרות לממשלה חלופית ולא בחירות, אמנם פחות אופטימי מבשבוע שעבר אבל עדיין עושה כל מאמץ. אני לא מזלזל בבעיות, יש לגוש שלנו רוב מוצק בכנסת ואם כולם היו יחד היה אפשר להרכיב ממשלה‎".

"אנחנו לא בגן ילדים ומיקי זוהר לא הגננת. אנחנו שותפים וכך זה אמור להיות", הגיב גם ח"כ מקלב.

בשיחה עם "קו עיתונות", בכירים במפלגות החרדיות אומרים לנו השבוע: "בלוק הימין כבר לא קיים. נתניהו פירק אותו כשהחליט להשאיר את ימינה באופוזיציה כשהוקמה הממשלה הפריטטית עם גנץ. בסופו של דבר, לכל מפלגה יש אג'נדה וערכים משלה. לא נלך עם נתניהו לכל הרפתקה פוליטית. אנחנו כמובן בעד שגוש נתניהו ישיג 61 מנדטים, אבל נערכים גם למקרה שבו מחנה הימין בכנסת ייקלע שוב לאותו תיקו. המפלגות החרדיות חייבות לחזור להיות לשון המאזניים של הפוליטיקה הישראלית. הדאגה לעולם הישיבות ולצרכים של הציבור החרדי גוברת על כל שיקול פוליטי כזה או אחר".

האם זה אמר שתסכימו לשם כך לשבת גם עם ליברמן בקואליציה אחת? שאלנו.

"עם ליברמן אין לנו שיח", השיב אחד הבכירים. "מי שרוצה לשלוח אותנו על מריצות למזבלה, הוא לא שותף פוליטי. יש מספיק שותפים פוטנציאליים ואפשרויות להרכיב ממשלה. בעדיפות ראשונה עם הליכוד, אבל יש גם עדיפות שניה".

השארת תגובה