שתי נערות יתומות מאב ואם חולצו מלב חרסון הכבושה 

חילוץ דרמטי במיוחד שהתרחש באוקראינה על ידי מתנדבי זק"א, בסיומן הצליחו שתי נערות יתומות מאב ואם להגיע לחוף מבטחים • המסע הארוך שכלל הברחה תחת אש תופת נחשב לחילוץ דרמטי במיוחד ובארגון זק"א מברכים על הפעולה הנועזת

מתחם זק''א באוקראינה
מתחם זק''א באוקראינה

סיפור דרמטי במיוחד התרחש מתחת לרדאר במהלך השבועות האחרונים בלב אוקראינה שנמצאת תחת המתקפה הרוסית, כאשר בסיומו חולצו שני נערות יתומות מאזור חרסון הכבושה לקישנב משם יוטסו כבר מחר חזרה ארצה על ידי מתנדבי זק"א העושים לילות כימים בכדי לאפשר לרבים לעזוב את זירת המלחמה באוקראינה.

הפרשה החלה לפני כחודש, אז קיבלה יחידת זק"א הפועלת באוקראינה פנייה מדודן של שני נערות ישראליות שביקש מהמתנדבים לסייע להן לחצות את הגבול למקום מבטחים. לאחר בירור קצר עלה כי הנערות הינן ישראליות מפתח תקווה שעברו לפני כשמונה שנים יחד עם הוריהן לעיירה באזור חרסון שבאוקראינה.

הבירור שערכו בזק"א העלה סיפור עגום ועצוב. לפני כחצי שנה, חודשיים בלבד קודם למלחמה נפטרה אימם לאחר מחלה ממושכת, אם לא די בזה אזי גם האב האלמן חלה חודשים ספורים לאחר מכן בדלקת ריאות ונפטר אף הוא. כך ששתי הנערות נותרו לבדן בעין הסערה.

במשך תקופה ביקשו הנערות סיוע אך איש לא הצליח לסייע בעדן. בערב חג השבועות הגיעה הפנייה למוקד זק"א אשר מאז הפכו הכל בכדי לסייע לנערות הללו להגיע לחוף מבטחים. למרות הקשיים הרבים שכללו העדר אפוטרופוס, הצליחו המתנדבים יחד עם הרב יצחק חלפון, אשר עושה לילות כימים במסירות נפש עצומה לטובתן של יהודי אוקראינה, להעביר את הנערות לחוף מבטחים כאשר כבר למחרת הם עשו את דרכן ארצה.

מסע החילוץ נמשך על פני יממה ארוכה כאשר במשך כשתיים עשרה שעות עברו הנערות למעלה מארבעים מחסומים משטרתיים באוקראינה על ידי נהג אוטובוס מקומי שהציג את עצמו כאחראי על הנערות היתומות וזאת בעקבות היותן קטינות. המסע הדרמטי היה מפרך, אך בסיומו הנערות הצליחו בחסדי שמים לחמוק מתחת לקו האש.

במהלך המבצע התגלה סיבוך משפטי ומורכב שמנע את חילוץ הנערות ע"י המתנדבים בשל היותן קטינות. מי שפעל ללא לאות היה חיים אוטמזגין מפקד היחידות המיוחדות בזק"א, אשר השיג בדרך לא דרך בסיוע הקונסולית לילך אטיאס, אישור משפטי לאפוטרופסות.

למרות המורכבות הקשה הצליחו כאמור מתנדבי זק"א להעביר את הבנות לחוף מבטחים במתחם זק"א בקישנב שם ישהו הנערות היתומות עד מחר אז הן יוטסו ארצה בתום מסע חילוץ מורכב וסבוך תחת אש תופת. הבנות הנרגשות הודו בחום למתנדבי זק"א ולאיש החסד הרב יצחק חלפון אשר הצילו את חייהן.

נחמן דיקשטיין המשמש כסגן מפקד זק"א אוקראינה ומנהל מתחם זק"א בקישינב מולדובה סיפר בהתרגשות כי, "לפני כשלושה שבועות קיבלנו בקשה דחופה לחילוץ צמד אחיות יתומות, כדי שיוכלו להתחיל חיים חדשים בישראל אצל אחד הדודים שמעוניין לאמץ ולסייע להן. מיד כשהגיעה הפנייה התחלנו לפעול בכלל המישורים, הן בפן המשפטי בישראל בניהולו של חיים אוטמזגין מפקד היחידות המיוחדות בזק"א שטיפל וסידר מול בית המשפט את כלל המסמכים שנדרשו להעלאת הבנות ואימוצן ע"י קרובי משפחתן, והן בפן של החילוץ הפיזי. לאחר מאמצים רבים, בדרכים שהשתיקה יפה להן, בסיועו של איש החסד המסור בלב ונפש הרב יצחק חלפון חילצנו את היתומות מחרסון הכבושה למולדובה. אני מודה לקונסולית בקייב גב' לילך אטיאס שעשתה הכל בכדי להירתם למשימה הזו בנפש חפצה ובמאור פנים".

וולרי דיקשטיין, מתנדבת זק"א שחילצה את הבנות מאוקראינה סיפרה "אין לי מילים לתאר את הרגע המרגש בו עברנו את הגבול מאוקראינה יחד עם הבנות, לאחר ימים רבים של מאמץ ושהות בתוך איזורי הלחימה ממש. הבנות שיתפו אותנו בפחד העצום בו חיו מאז פרצה המלחמה, תחת הפצצות בכל יום בלי מקום להתחבא מפני הטילים הרבים שנפלו ברחבי המחוז וגרמו להמון הרוגים ופצועים. לשמחתי הצלחנו להעביר אותן את הגבול בהצלחה ובבטחה מחר בבוקר הן יעלו על מטוס שיביא אותן לישראל שם יעברו לגור אצל קרוב משפחה".

מנכ"ל ארגון זק"א דובי ויסנשטרן, אמר: "הסיפור הדרמטי הזה מצטרף לשורה ארוכה של סיפורים מסמרי שיער בהם זכינו בחסדי שמים להעביר יהודים רבים חזרה לחוף מבטחים. הסיפורים כולם לא נחשפים וזאת בעקבות סיפורי החילוץ שנעשים מתחת לראדר, אך בסופו של יום ניתן לומר כי מתנדבי זק"א מוסרים את נפשם בעבור כל אחד ואחד. לעולם לא נשאיר מישהו מאחור".

השארת תגובה