ההזדמנות האחרונה של נתניהו מול בית המשפט

זו היא האופציה האחרונה של נתניהו להשיג את מספר הקסם 61 מנדטים לגוש. אם יחצה את רף ה-61, מבחינתו, השמיים הם הגבול. הימין והחרדים ילכו איתו באש ובמים

ישראל כהן
ישראל כהן

המהלך הפוליטי המוביל שהחזיק את נתניהו מעל המים בכל ימי שהותו במדבר האופוזיציוני ומתברר גם כמהלך שכנראה יחזיר אותו אל כס ראש הממשלה, היה הקמת 'בלוק הימין' או מה שמוגדר היום כמחנה האמוני. היה זה רעיון של יו"ר ש״ס אריה דרעי שהגיע אחרי הבחירות הראשונות ב-2019 לנתניהו וביקש שהמפלגות החרדיות יחד עם ימינה וסמוטריץ׳ יצהירו נאמנות ומחויבות לנתניהו.

בתחילה זה היה נראה מעט תמוה ויש במערכת הפוליטית המגחכים על כך עד היום. במבט לאחור אין ספק שזה היה המהלך שחיבר בין כולם ושמר על אחדות מחנה הימין.

הטעות של ביבי אגב היתה, שאחרי מערכת הבחירות השלישית השאיר את בנט ושקד בחוץ, הקים ממשלה עם גנץ ובכך הוציא אותם למעשה מהבלוק, מהלך ששחרר את 'ימינה' ממחויבות אליו ואל הבלוק והוביל בסופו של דבר לאחר מערכת הבחירות הרביעית להקמת ממשלת בנט-לפיד שהתפרקה השבוע.

כך או כך למרות השנה הקשה לימין ולחרדים, ולמרות הניסיונות של בנט ולפיד לפורר את הגוש, הם נכשלו והבלוק התייצב לצידו של ביבי עד נפילת הקואליציה.

כעת לקראת יציאה למערכת בחירות חמישית זהו למעשה מבחנו האמיתי של נתניהו, וניתן להגדיר אותו כצ'אנס האחרון של נתניהו.

למרות הקולות בקצוות המחנה החרדי, עדיין רובם ככולם מלוכדים תחת מנהיגותו ולא יבגדו ויחפשו תחליף אחר. גם בליכוד המצב דומה, וגם אם ישנם קולות בשוליים של גורמים עלומים הסבורים שנתניהו הוא נטל על גוש הימין, הם אינם נשמעים בפומבי ואיש לא מעז לקרוא בפומבי תיגר על מנהיגותו.

במצב הנוכחי זו היא האופציה האחרונה של נתניהו להשיג את מספר הקסם 61 מנדטים לגוש, אותו לא הצליח להשיג בארבעת מערכות הבחירות האחרונות. אם יחצה את רף ה-61, מבחינתו, השמיים הם הגבול. הימין והחרדים ילכו איתו באש ובמים, יתמכו בחוקי ביטול המשפט, יסייעו לאמסלם ולביטן להגביל את כוחה של מערכת המשפט ולבלום את הדרגים המשפטיים והמקצועיים במשרדי הממשלה. בליכוד ובמפלגות החרדיות יעשו הכל כדי להראות שגם הימין יודע מה זו משילות אמיתית ללא התחשבות ביועצים משפטיים, או תקשורת לעומתית. אם גם במערכה הזו, נתניהו לא יצליח להשיג 61, סביר להניח שגם במפלגות החרדיות יעשו חושבים ויילכו עם המועמד בעל הסיכוי הגבוה ביותר להקים ממשלה. יהא זה בני גנץ או כל מועמד אחר. המפלגות החרדיות לא יכולות להרשות לעצמן קדנציה נוספת באופוזיציה.

ברגע שבלוק הימין שאיבד את 'ימינה' לאחר המערכה הרביעית, יאבד אחרי המערכה החמישית את שס ויהדות התורה, המפלגות החרדיות ישובו להיות לשון המאזניים של הפוליטיקה הישראלית. זה המקום שבו כושר המיקוח של דרעי וגפני מרגישים הרבה יותר בנוח. עבור נתניהו, זו בהחלט הזדמנות אחת אחרונה לשמר את הבלוק ואת שלטון הימין.

הכותב הוא הפרשן הפוליטי של רדיו 'קול ברמה'

השארת תגובה