האם שוק הקריפטו באמת התרסק?

עו''ד גיא סרוסי  צלם אילן אסייג
עו''ד גיא סרוסי צלם אילן אסייג

שוק המטבעות הדיגיטליים חווה בשבועות האחרונים ירידות חדות. פרשנים כלכליים ואישים בולטים מתחום הכלכלה מכנים את המגמה הזו התרסקות. ניפוץ האשליה.

מדובר ככל הנראה במשאלת לב. מומלץ לקחת את ההספדים של שוק הקריפטו בעירבון מוגבל. רבים מהדוברים אינם נטולי אינטרסים, וחלק מהם אף מייחל לקבירת רעיון הקריפטו, או לפחות להכפפתו לפיקוח ממשלתי הדוק.

כמעט איש ממספידי הקריפטו לא ציין את הסמיכות בין ירידת שוק זה לשפל בשוקי המניות. הדבר נובע, ככל הנראה, מעליית הריבית והאינפלציה ברחבי העולם, הגורמות למספר רב של אפקטים.

סביבת ריבית אפס, שהייתה נהוגה בעולם מאז משבר הסאב פריים, שהתרחש לפני יותר מעשור, גררה את העולם למלחמת מטבעות. במלחמה זו ניסו מדינות רבות, כולל ישראל, להוריד את ערכו של המטבע המקומי, על מנת לעודד את הייצוא ואת שוק העבודה המקומי, ולמנוע סיבובים ספקולנטיים של משקיעי פורקס לגריפת רווחים מהירים.

סביבת ריבית האפס עודדה העברת כספים מסיבית אל שוקי המניות, הנדל"ן וגם הקריפטו. בסביבה שכזו, ההלוואות הופכות למשתלמות, ולעומתן, מסלולי החיסכון לטווח ארוך נושאי ריבית קבועה – פשוט הופכים ללא משתלמים.

עליית האינפלציה והריבית, והציפייה לעלייתן גם בהמשך, מעודדות העברת כספים לאפיקים סולידיים, צמודי מדד ונושאי ריבית קבועה, כמו אג"ח מדינתי או חיסכון לטווח ארוך.
בנוסף, העלאת הריבית והשתוללות האינפלציה, גורמות למשיכת כספים מאסיבית משוקי המניות והמטבעות הדיגיטליים, מצד אלה שמנסים לסגור התחייבויות הצמודות אליהן.

ישנם כמובן לא מעט הבדלים בין שוקי המניות והנדל"ן לבין שוק הקריפטו, הן ברמת התנודתיות והן ברמת הסיכון, אך בשורה התחתונה סביבת ריבית אפס ניפחה את שלושתם, והעלאת הריבית מבריחה מהם משקיעים לא מעטים.

ואולם, בעוד האנליסטים מכנים את הירידות בשוק המניות כ"תיקון" או "התאמה" של השערים למציאות, הרי שאותם אנליסטים מכנים את הירידות בשוק המטבעות הקריפטוגרפים כהתרסקות מוחלטת ומנבאים את חיסולו המוחלט של התחום, שזכה להייפ אדיר בשנים האחרונות.

אומנם, שוק הקריפטו סובל מלא מעט תחלואים. דוגמה לכך ראינו לאחרונה במשבר הנזילות ברשת ההלוואות צלזיוס, , ובהתרסקות מטבעות הטרה-דולר והלונה, צמד מטבעות אשר עם הנפקתם נועדה לייצר, באמצעים טכנולוגיים, מטבע יציב צמוד דולר, אך בעקבות הירידות בשווקים והגברת הלחצים למימוש האחזקות על ידי המשקיעים, מטבעות אלה קרסו לחלוטין.

אלא שהתמוטטות זו, והירידה החדה בערכם של הביטקוין, האת'ריום ושאר המטבעות הדיגיטליים בתקופה האחרונה, לא מנבאת כלל את חיסולו של שוק המטבעות הקריפטוגרפים – להיפך.

הירידה בשווקים גוררת עמה לא מעט שינויים ותיקונים, וכחלק מאותם תהליכים מביאה לחיסולם של מיזמים בעייתיים.

למעשה, אותה התרסקות של מיזמים בעייתיים עוברת גם על חברות רגילות הנקלעות למשבר ומניותיהם נמחקות מן המסחר. אך להבדיל משוק הקריפטו, הדבר לא מעורר תגובות אמוציונליות בנוגע לחיסול שוק מניות כולו.

למעשה, הטלטלה שעוברת על שוק הקריפטו בימים אלה עשויה בטווח הארוך דווקא לחזק אותו. כדאי להזכיר לעצמנו את מה שארע עם התפוצצות בועת הדוט.קום אי אז בשנת 1999. קריסה זו של מיזמים רבים שחררה הרבה אוויר חם, וגררה אמנם ביקורת והספדים דומים להיום – אך מאז שוק הטכנולוגיה רק שובר את שיאי הצמיחה שלו שנה אחר שנה.

שוק המניות מסורתי, מניות הדוט.קום ושוק הקריפטו – נוהגים בדיוק באותו אופן. התנודתיות בהן מזרזת "תהליכים אבולוציוניים" של חיסול מיזמים בעיתיים וחיזוק מיזמים בעלי ערך טכנולוגי שישרדו לאורך זמן.

חלק מהיתרונות אך בעיקר החסרונות של המטבעות הדיגיטליים נוגעים לאותה מגמה בדיוק – התנודתיות החריפה שלהם. תנודתיות זו לא מקיימת באף מטבע מדינתי. הסיבה לכך נעוצה, בין השאר, בכך שמטבעות אלה מודרים עדיין מרוב השווקים. למעשה, קשה כיום לרכוש מוצרים ושירותים במטבעות קריפטו בכל רחבי העולם, וזאת בשונה ממטבעות פיאט מדינתיים.

למעשה, ערכם של מטבעות הקריפטו כמו ביטקוין ואת'ריום נקבע אך ורק בכפוף למסחר הנערך בהם בבורסות הקריפטו השונות. להבדיל ממניות, ערכם של המטבעות הדיגיטליים לא תלוי בביצועים של החברות שמפעילות אותם, אלא הרבה יותר במדינות והשווקים שמצהירים כי הם מוכנים להתחיל ולקבל אותם כמטבע עובר לסוחר.

כאשר יותר ויותר עסקים, ארגונים ומדינות יסכימו לקבל תשלומים במטבעות קריפטו, כך גם התנודתיות שלהם צפויה להיעלם.

הכותב הוא עורך הדין גיא סרוסי ממשרד עורכי הדין גיא סרוסי https://www.sm-lawyers.co.il/ – יו"ר (משותף) וועדת קריפטו ומטבעות דיגיטליים במחוז מרכז בלשכת עורכי הדין.

השארת תגובה