אש מדורה? לא בבניין שלכם!

רכשתם דירה חדשה? מתגוררים בבניין בן 14-15 קומות שנבנה בעשורים האחרונים? • לקראת ל"ג בעומר ריכזנו עבורכם טיפים שיעזרו לכם להיות בטוחים שהדירה והבניין שלכם בטוחים מפני אש ושמערכות הבטיחות אכן מתפקדות כהלכה • הטיפים מוגשים באדיבות יצחק אוביץ, מומחה לבטיחות אש מ"מעבדות איזוטסט"

מעת לעת פורצות שריפות בדירות בבניינים גבוהים והן עלולות לגרום לנזק רב ולסכנת חיים. רק בחודש ינואר האחרון היינו עדים לאירוע נורא של שריפת בניין מגורים בשכונת ברונקס בניו יורק. בשריפה זו נספו 17 בני אדם, מתוכם 8 ילדים.

דירות חדשות ובניינים חדשים כוללים מספר רב של מרכיבי בטיחות אש שמטרתם למנוע אסונות מסוג זה. על היזמים והקבלנים לעמוד בבדיקות תקן מחייבות, אשר בלעדיהן הבניין לא יוכל לקבל טופס 4 (טופס אכלוס).

דרישות התקן לבטיחות אש, לפני גמר בניה, כוללות התקנת מערכות ספרינקלרים, מערכות גילוי עשן, דלתות אש, גלגלונים עם צינור לכיבוי אש, בדיקת צנרת כיבוי אש בדיקות מערכות פינוי עשן, בדיקות אינטגרציה ועוד.

אם רכשתם דירה חדשה מקבלן בבניין גבוה או אם אתם מתגוררים שגובהו מעל 42 מטר, שנבנה בעשורים האחרונים, כדאי לכם לוודא כי מערכות הבטיחות בדירה ובבניין שלכם פועלות כשורה, ועומדות בתקנים של בטיחות אש. חשוב להבין כי מערכות הבטיחות חייבות להיות מתוחזקות באופן שוטף על מנת שיעבדו ברגע האמת. גם אם המערכות עברו את כל אישורי התקינה בשלב אכלוס הבניין, הן לא ייתנו מענה אפקטיבי ללא הקפדה על שימור ותחזוקה מתמדת.

יצחק אוביץ, הנדסאי טכנולוגיות מים ובדק מוסמך למערכות כיבוי אש ב"מעבדות איזוטסט", מפרט כמה צעדים פשוטים שכל אחד יכול לעשות כדי לשמור עליו ועל משפחתו מפני שריפות:

ספרינקלרים

אם אתם גרים בבניין של כ- 14-15 קומות ומעלה, קיימים ספרינקלרים בתוך דירתכם. אל תבצעו שינוי או הזזת ספרינקלר ללא ליווי של גורם מקצועי מוסמך. כל שינוי במערכת הספרינקלרים עלול לעכב את זמן תגובת המערכת לאירוע שריפה. הספרינקלרים נועדו לתגובה מיידית של התזת מים כאשר השריפה היא קטנה מאוד וניתנת לשליטה. השהיית זמן התגובה של הספרינקלר, עלולה לגרום לחוסר יכולת לשלוט בשריפה בעודה באיבה.

דלתות אש

בכניסה לחדר המדרגות ובמקומות נוספים כגון לובי מעלית ואזורי מחסנים, מותקנות דלתות אש. הדלת אמורה להיסגר באופן מידי, או להיסגר בעת אירוע שריפה. תפקיד הדלת הוא לתחום את האש והעשן, ולא לאפשר לתוצרי השריפה לעבור בין אזורים שונים בבניין, ובכך לאפשר לאנשים להימלט בבטחה מהבניין בעת אירוע שריפה, וכן לאפשר לאנשים שאינם יכולים להימלט, שהות נוספת עד להגעת כוחות ההצלה. וודאו שכל הדלתות יכולות להיסגר באופן אוטומטי ושלא הונחו חפצים שונים במסלול הדלת, החוסמים אותה.

רכזת גילוי אש

בלובי הבניין שלכם מותקנת רכזת גילוי אש. כל אביזרי המערכת מחוברים לרכזת, והיא מקבלת דיווחים מכל הרכיבים ופועלת בהתאם לתכנית שהוכנה על ידי יועץ הבטיחות. ברגע שפורצת שריפה בבניין, אחד מרכיבי הבטיחות האוטומטיים כגון מתז או גלאי, או אחד מרכיבי הבטיחות הידניים כגון לחצן חירום, ידווח לרכזת שקיימת שריפה במבנה- הרכזת תיכנס מיד לפעולה וכל מרכיבי החירום יחלו לפעול, כגון: אזעקות, נצנצים, חיוג אוטומטי לכוחות ההצלה, סגירת דלתות אש, הורדת מעליות לקומת הקרקע ועוד. לכן- וודאו שהרכזת דלוקה בכל עת. במידה וקיימות התרעות על תקלות או אזעקות ברכזת אל תזניחו אותם ואל תכבו את הרכזת רק בשל רעש הצפצוף המציק. בקשו מוועד הבית לטפל בתקלות ללא דיחוי.

חדרי מדרגות ושטחים משותפים

הבניין שלכם מתוכנן על מנת לאפשר לכם מילוט סביר בעת אירוע שריפה. בכל בניין יש שני חדרי מדרגות מוגנים ואטומים, המופרדים לחלוטים משאר חלקי הבניין על ידי קירות אש ודלתות אש. ברגע שנכנסתם לחדר המדרגות, אתם בדרך הבטוחה למילוט מהבניין ללא פגע. אולם, חדרי מדרגות ושטחים ציבוריים הופכים לעתים להיות מעין מחסנים נוספים של חלק מהדיירים. הסכנה כאן היא כפולה: בעת אירוע שריפה עשן שחור וסמיך יקשה על הראייה ולכן סכנת היתקלות במכשולים בדרכי המילוט היא קריטית, כמו כן במידה ותפרוץ שריפה כתוצאה מהחומרים שאוחסנו בחדר המדרגות או בלובי, דרך המילוט תיחסם לחלוטין. לכן- וודאו שהשטחים הציבוריים וחדרי המדרגות פנויים לחלוטין, ודרשו משכניכם או מוועד הבית להקפיד על חדר מדרגות נקי מכל מכשול ואחסנה.

תחזוקת מערכות

לכל מערכות הבטיחות קיימים תקני תחזוקה, הקובעים מועדים שונים לפעולות תחזוקה ואחזקה שוטפת. לדוגמא, משאבת כיבוי אש חשמלית חייבת לפעול במשך 10 דקות רצופות בחודש, ומשאבה עם מנוע דיזל חייבת לפעול 30 דקות רצופות מדי שבוע. בניגוד למצב במעליות, בו נושא התחזוקה מוסדר בחוק, וכל מעלית עוברת בדיקת תחזוקה אחת לחצי שנה, מצב תחזוקת מערכות בטיחות אש אינו מסודר. חלק מהתקנים אינם נאכפים כלל, וחלק מהתקנים נמצאים באחריות לא ברורה מבחינת החוקים והתקנות. כמו כן, קיימים שטחים במבנה בהם התחזוקה אינה באחריות הבניין, ולצערנו ישנם אנשים חסרי אחריות המבטלים לחלוטין את מערכות המתזים או הגלאים בתוך דירתם במזיד או בשוגג, ובכך מסכנים את כלל דיירי הבניין.

  • דרשו מוועד הבית לחתום על חוזים עם חברות תחזוקה שיש להן מוניטין של איכות גבוהה. אל תתנו יד לביטול מערכות מתזים בתוך דירות, והסבירו לשכניכם את הסכנה העצומה שמעשה מעין זה עלול לגרום.
השארת תגובה