[banners_zone id=40]

הנחיות וכללים מצילי חיים לקראת ל"ג בעומר

ההכנות למדורת ל"ג בעומר והמעמד עצמו מובילים מידי שנה לאסונות ונזקים רבים, בגוף ובנפש, בשל חוסר שימת לב ורשלנות # בפנים: כללים והנחיות מצילי חיים שיבטיחו ל"ג בעומר שמח ובטוח

אילוסטרציה: האדמור מקאמרנא בלג בעומר, צילום קובי הר צבי (8)
אילוסטרציה: האדמור מקאמרנא בלג בעומר, צילום קובי הר צבי (8)

מידי שנה מתרחשים מאות ואף אלפי מקרים של נזקי גוף ונפש שונים סביב מדורות ל"ג בעומר (במהלך האירוע עצמו ו/או בהכנות הממושכות אליו). בארגון אמת ליעקב מציגים רשימה של כללים והנחיות מצילי חיים, ששמירה עליהם תבטיח ל"ג בעומר שמח ובעיקר בטוח.

ימים רבים לפני ל"ג בעומר, הילדים מלקטים מכל הבא ליד לטובת המדורה של ליל ל"ג בעומר, ולכן יש להזהירם שלא יטפסו למקומות גבוהים, (צמרות העצים או סלעים) לאסוף קרשים כדי שלא יפלו מגובה.

יש להיזהר מלאסוף קרשים שבהם נעוצים מסמרים ויש בהם בליטות שעלולות לגרום לחתכים, חדירת קוצים ולפציעות.  מומלץ להיזהר גם מנחשים ושאר מיני חרקים העלולים לשוטט בין העשבים ולהסתתר בין הקרשים.

יש לוודא שלא יאספו "משטחי עץ" מחנויות ומפעלים, וכן "קרשים" מאתרי עבודה ובניה, המשטחים והקרשים שווים כסף לבעליהם ונטילתם גורמת למדורה עם חשש גזל.

בבחירת מיקום המדורה, יש להעדיף את מיקום המדורה במכלי ברזל או על משטח ישר ללא עשבים או קוצים קרובים העלולים לגרום להתפשטות האש מעבר למתוכנן. חשוב מאוד להתרחק מחוטי חשמל ומרכבים חונים, גיצים מתעופפים למרחקים וגורמים לשריפות.

אין לערוך מדורה במרפסת או בחצר הבית היות והאש עלולה להתפשט במהירות ולצאת מכלל שליטה. את המדורה יש לקיים בשטח פתוח ובמקומות המיועדים לכך.

יש להרחיק עד כמה ששייך את מדורת האש מקרבת דירות מגורים, שלא להיות חב לאחרינא. העשן הרב המתפזר מזיק לבעליי קשיי נשימה, לאנשים חולים ולזקנים.

יש לוודא ריחוק רב ממכלים וצוברי גז, העלולים לגרום להתפוצצות ולאובדן חיים חלילה.

אין להעמיד קרשים לגובה העלולים להתמוטט בזמן ההתלקחות ולגרום לפגיעות.

מוטב מלכתחילה, להכין את המדורה מצמר גפן ושמן שהציבור מתנדב, לכבוד התנא רבי שמעון בר יוחאי. במדורה כזו החששות לנזקי גוף ורכוש מזעריים. כמו כן השימוש בחומרים הללו מצמצם מאוד את נזקי העשן המיתמר בשעת הדליקה, ונוח לכבותם בסיום האירוע.

יש להרחיק את הילדים מהאש, חשיפה ממושכת וקרובה למקור אש עלולה לגרום נזק, בין השאר לעיניים.

יש לוודא שלא ישליכו לאש חפצים העשויים להתפוצץ כגון מכלי ספריי, זכוכית וכדומה, או חומרי בעירה מהירים כמו דלק, פלסטיק, ניילון או כל חומר דליק או נפיץ, שכבר גרמו לנזקי גוף קשים.

את הפעילויות לילדים יש לקיים במרחק משמעותי מהאש.

בסיום האירוע יש לפקוח עין ולהשיב את הילדים הביתה בבטחה יחד עם המבוגרים, שלא ייווצר מצב שהילדים נשארים לשחק עם האש בזירה ללא השגחת מבוגרים, שלא יזיקו ושלא יינזקו חלילה.

בסיום, יש לוודא שהאש כובתה לחלוטין. הגחלים עלולים לשוב ולהתלקח לאחר התפזרות הקהל. מומלץ להתיז מים על הגחלים או לכסותם בחול בשביל לוודא שהאש לא תתלקח בשנית.

בזכות התנא האלוקי רבי שמעון בר יוחאי נזכה לשמוח בתורתו בשלום ובשלווה עד ביאת גואל צדק בב"א.

השארת תגובה