הוצגה תוכנית רכבת לכרמיאל, חצור וקרית שמונה

הצגת התוכנית
הצגת התוכנית

הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה התכנסה היום (יום ב' 16.5) לדיון מכריע שבמסגרתו הוצגה לפני הפקדה התוכנית לפרויקט משנה המציאות בגליל- הקמת תחנת הרכבת של צחר בכניסה לחצור הגלילית וקריית שמונה. בדיון רב משתתפים, שהתכנס באולם ספיר בחצור הגלילית, נטלו חלק כלל הגורמים שהנוגעים להקמתה של מסילת הרכבת במתווה המזרחי שלה – מכרמיאל לקרית שמונה. ראשי הרשויות המקומיות והאזוריות במרחב, נציגי חברת נתיבי ישראל אשר הכינה את תוכנית סלילת מתווה הרכבת בקו המרחי, לשכת התכנון המחוזית, רשות הניקוז, קק"ל, שוחרי השמירה על הסביבה ועוד.

התחושה באוויר היתה של רגע היסטורי בתולדות הגליל העליון והצפון כולו, גם ראשי הרשויות לא הסתירו את התרגשותם מהאירוע ההיסטורי בפרויקט העצום בהשקעה של עשרות מיליארדי שקלים. הפרויקט המורכב הינו באורך 54 ק"ש עם מנהרות באורך כ 20 ק"מ לאור בטופוגרפיה ההררית, כמו כן צפויה הקמת גשרים באורך של למעלה מ 5.5 ק"מ שיחברו את התחנות החדשות: קריית שמונה, חצור הגלילית, מרום הגליל (לבאי קבר הרשב"י) ועד לכרמיאל מזרח. בוועדה ציינו כי ייתכן ובעתיד המסילה תשרת גם רכבות משא דבר שיאפשר פיתוח משמעותי של שדה התעופה במחניים גם לנישה זו.

ראש המועצה המקומית חצור הגלילית שמעון סויסה את הדיון: "אנחנו נמצאים בבוקרו של יום היסטורי. התוכנית שתוצג ותופקד היום צפויה לחולל מהפכה של ממש, חצור נמצאת תחת החלטת ממשלה שתהפוך אותה לעיר עם למעלה מ-30 אלף איש. זו המהפכה שעלינו דיברנו וחלמנו שנים, המפכה שתציב את הגליל במקום שהוא ראוי לו. תשתית לאומית ברמה כזו תחולל מהפך בתחומים חשובים כגון – תעסוקה, חינוך, מגורים, בריאות ועוד. אני מודה לכולם על הפרוייקט החשוב, שיהיה לתושבי חצור הגלילית ולכולנו בשעה טובה ומוצלחת".

ראש עיריית קרית שמונה אביחי שטרן ביקש לחזק בדבריו את עמדתו של שמעון סוויסה ואמר: "היום אנו שותפים לרגע היסטורי. רגע בו נהפוך את הדיבורים למעשים ונביא את הרכבת לקריית שמונה וליישובי הגליל. אני מברך על תוכנית טובה וחשובה. תוואי הרכבת המזרחי יביא ברכה ותנופה גדולה לקריית שמונה ולשמחתי לאזור כולו. אנחנו ממתינים לתוכנית הזו כדי לשחרר תוכניות בינוי גדולות ומשמעותיות עבור העיר, שנמצאות כרגע בקנה. אני פונה אל עמיתיי ואומר להם: אני מכבד כל הערה וכל סוגיה בעלת חשיבות למי מכם. אבל בואו נביט קדימה ונראה את היתרונות הדרמטיים שיש בתכנון היסודי והרגיש שהוצג לנו היום. אין ספק שבראייה של עשרות שנים קדימה, כל הסתייגות שאיננה בליבת התוכנית – תתברר כבטלה ביחס למה שנרוויח כולנו מהשלמת הפרוייקט".

הדיון עצמו ארך 6 שעות והסתיים באישור להפקיד את התוכנית החשובה, כלל ראשי הרשויות ציינו כי מדובר בפרויקט חשוב ומשמעותי, מאיר אבידן מחברת 'נתיבי ישראל' את תוואי הרכבת המזרחי מכרמיאל לקרית שמונה. על פי התכנון אורך המסילה יהיה 54 ק"מ, שמתוכם כ-20 ק"מ ייבנו כמנהרות בטופוגרפיה הררית מורכבת. הרכבת תעבור על פני גשרים באורך של כ-5.5 ק"מ ותכלול את התחנות – מרום הגליל, חצור הגלילית ועד קריית שמונה.

בקרב כלל ראשי הרשויות שנכחו בדיון – ראש מועצת חצור הגלילית, שמעון סויסה, ראש מועצה אזורית גליל עליון, גיורא זלץ, ראש מועצת ראש פינה, מוטי חטיאל, ראש מועצה אזורית מבואות חרמון, בני בן מובחר, ראש מועצת יסוד המעלה, אילן אור וראש עיריית קרית שמונה, אביחי שטרן – ישנה תמימות דעים כי מדובר בתוכנית טובה וחשובה לאזור כולו. עם זאת, חלקם ביקשו מן הוועדה לגלות גמישות תכנונית שתאפשר בעתיד למנוע או למזער נזקים אפשריים לאוכלוסיה ו/או לסביבה.

יו"ר הוועדה המחוזית אורי אילן אמר: "אני מאושר לשמוע ראש רשות חשוב כמו שמעון סויסה שמדבר מתוך ראיה אזורית. בשעה טובה הגענו, לאחר 12 דיונים ושני סיורים בשטח, אל רגע האמת. אכן, מדובר בשינוי מציאות מהמעלה הראשונה. ידוע לכל, שתשתיות ציבוריות מסוג זה משנות את רמת החיים של תושבים במרחב כולו. אנחנו פועלים למען הדורות שיבואו ומחברים את אילת עם חצור ועם קרית שמונה. זה חלק חשוב בחוסן הלאומי שלנו. האחריות על הכתפיים שלנו ואנחנו עושים את המוטל עלינו בענווה. אנחנו פחות מתרגשים מרעשים של כאן ועכשיו ומביטים שירות לעיניהם של מי שיחיו כאן בעשורים הקרובים. הטווח הארוך הוא המשמעותי. אני רואה שגשוג פריחה וגם חיבור של תחנת קריית שמונה צפונה, כאשר יבוא השלום".

השארת תגובה