זעזועים: עד מתי ממשלת בנט-לפיד?

ספינת הקואליציה רעועה מאיי פעם וזאת טרם חלפה שנה מהקמתה • לאחר פרישת היו"ר עידית סילמן, שלישיית 'שקד אורבך קארה' ניצבת עם שלל דרישות -ו'ימינה' בסכנת פירוק סופי

עבאס בנט ולפיד
עבאס בנט ולפיד

הקואליציה שהרכיבה את ממשלת בנט־לפיד, נכנסת בשבוע הקרוב לכנס הקיץ של הכנסת.

רגע לפני צאתה לפגרה, פרשה מי שעמדה בראשותה, חברת הכנסת עידית סילמן. במהלך הפגרה נקטה הקואליציה צעדי שימור כשסיעת ימינה הכריזה על חה"כ שיקלי כ'פורש'. אולם ספגה מהלומות נוספות מצד הסיעות המרכיבות אותה: אולטימטום מצד חברי 'ימינה' לראש הממשלה, 'השהייה' של סיעת רע"מ. כשהכל מלווה בקולות צורמים מצד החברים כל פעם מכוון אחר.

פרשן ‘הארץ’ יוסי ורטר מספר, כי בסביבת בנט מעריכים שתוחלת חייה של הקואליציה היא בסבירות של 80% – כחודש, פלוס מינוס. מבחינתם, השאלה היא איך תתרחש הנפילה.

בעיתון מעריב נכתב כי ב’ימינה’ מעריכים שהשלישיה איילת שקד-ניר אורבך-אביר קארה צפויה לגבש תאריך יעד להתפצלות מסיעת ימינה ולהקמת סיעה עצמאית.

גורם המקורב לאחד מחברי הכנסת של ימינה אמר ל’מעריב’: “המטרה שהם שמו כעת היא לעשות מקסימום כדי להביא הישגים בשטח. כל אחד מבין השלושה – בתחום שלו ולפי יכולתו. מבחינת אורבך, זה קידום הבנייה ביהודה ושומרון ועוד דברים שהציב בפני בנט בתור אולטימטום, כתנאים להישארותו בימינה.

”קארה יקדם יוזמות לטובת העצמאים, שקד תפעל במישורים משלה. ואם בחודש יולי הקרוב הם ירשמו הישגים ובמקביל יבינו כי המצב הפוליטי הבשיל בשביל המהלך, סיכוי גדול כי יתפצלו”.

מאחורי הקלעים נרקם מהלך של בכירים בליכוד למנוע שריון של השרה שקד ברשימת הליכוד לכנסת, גם אם “תחזור בתשובה”, תפיל את הממשלה ותחבור לליכוד.

שקד לא הגיבה, אך גורמים בימינה טענו בתגובה כי מדובר בקמפיין של בכירים בליכוד. “בשבועיים האחרונים הם מנסים לתדלק את הסיפור הזה במטרה לסכל מהלך עתידי כזה, אם וכאשר זה יקרה. בקשתה לשריון בליכוד לשתי כנסות – זה פשוט מגוחך. אם היא תבוא לליכוד זה לא יהיה באמצעות שריון. היא לא מאמינה בזה”.

ח”כ שירלי פינטו דרשה להדיח את עידית סילמן מראשות ועדת הבריאות: “כרגע אני נשארת בקואליציה. שוחחתי עם ראש הממשלה וביקשתי ממנו את ראשות ועדת הבריאות של הכנסת”.

פינטו נשאלה האם איילת שקד היא שמונעת את שיבוצה, והח”כית הנורבגית לא הכחישה: “יש לנו מחלוקת בסיעה בנושא הזה”.

'ימינה' לכשעצמה פועלת בתקופה האחרונה כמי שנמצאת במערכת בחירות. על פי דיווח בערוץ 7, צוות המדיה של בנט במפלגת ימינה שילם בעשרת הימים האחרונים 110 אלף שקלים על קידום תכנים ברשתות החברתיות.

עד כה שילמו אנשי בנט כ-50 אלף שקלים כדי לקדם את ‘נאום האחים’ של בנט בערב יום הזיכרון. 60 אלף שקלים שולמו כדי לקדם את הראיון של בנט לרשת CNN, במהלכה התעמת עם המראיינת.

מפלגת ‘ימינה’ לא הכחישה את הדברים והגיבה לערוץ 7 על הדברים: “כל הקידום הממומן הוא מתקציב ימינה, ונעשה על פי הכללים”.

בימינה מותחים ביקורת נוקבת על השרה שקד והצהרותיה בתקופה האחרונה שנועדו לעדכן את הציבור על 'מהלכים ימניים' מחד והתנגדות ל'מהלכי שמאל' מצד שני. בסביבת בנט אמרו על שקד: “מלהיטה את הרוחות עם ההודעה על הר הבית ועם הברכה על כינוס מועצת התכנון שתדון בבנייה בהתנחלויות. שקד תוקעת אצבעות בעין לשותפים הקואליציוניים. אם תמשיך ככה – המושב הזה יסתיים ישר כשיתחיל”.

השארת תגובה