על מה חשוב להקפיד כשקונים מתנה למפקד מוערך?

צילום: pixabay
צילום: pixabay

שירות צבאי עשוי להיות חוויה מרתקת ומעצימה, אבל באותה מידה עלול להיות גם סיוט. אחד הגורמים המשפיעים ביותר על האופן שבו תזכרו את התקופה בצה"ל הוא המפקד – מפקד קשוב, חכם, כזה שיודע להיות קשוח כשצריך אבל גם להימנע מקשיחות כשאין בה צורך, אדם שמקפיד על דוגמה אישית ומוכן תמיד לעזור הוא נכס של ממש. למעשה מפקדים מהסוג הנ"ל הופכים במקרים רבים למודלים לחיים לפקודיהם, וכשיום השחרור שלהם מצה"ל מתקרב, נוצר באופן טבעי רצון להעניק להם מתנה שתשדר הערכה וכבוד.

על-מנת שאותה מתנה למפקד תמלא את ייעודה ותספק מקסימום נחת גם לצד המקבל וגם לצד הנותן, חשוב להקפיד על מספר דגשים – שאותם תמצאו בכתבה זו.

לקבוע מסגרת תקציב

השלב הראשון במציאת מתנה למפקד שתביע הערכה ותודה הוא קביעת מסגרת התקציב לרכישתה. באופן טבעי מספר החיילים שמשתתפים בקנייה הוא הפרמטר המרכזי שמשפיע על הסכום הכולל, אבל בכל מקרה כדאי לקחת בחשבון את העבודה שמתנה יקרה מדי עלולה להביך את המפקד. למעשה – והכלל הבא נכון לא רק למתנות למפקדים אלא באופן כללי בחיים – הדרך הטובה ביותר להביע כבוד היא לאו דווקא באמצעות כסף אלא באמצעות יחס, ולכן ברכה אישית שמצורפת למתנה או אפילו חרוטה עליה מומלצת הרבה יותר מחיפוש אחרי פריט יקר מאוד.

להיכנס לראש של המפקד

מתנה למפקד, כל מתנה שהיא, היא מחווה יפה מאוד שמן הסתם תשמח את מי שעומד להשתחרר מצה"ל ולהתחיל פרק חדש בחיים. הידיעה כי החיילים והחיילות ששירתו תחתיו אוהבים אותו ומעריכים אותו משמחת כל מפקד, ובפרט לנוכח העובדה שההיררכיה הנוקשה בצה"ל עלולה לייצר גם קונפליקטים וקשיים מובנים במערכות היחסים בין מפקדים לפקודים.

יחד עם זאת, אם כבר קונים מתנה כדאי כמובן שהיא תהיה גם פרקטית. לשם כך כדאי לנסות להיכנס לראש של המפקד, ולנסות להבין מה הוא היה רוצה. בחלק גדול מהמקרים החיילים מכירים את המפקד מספיק טוב כדי לדעת מה ישרת אותו באזרחות, ואם לא אפשר להתייעץ עם דמות קרובה לו – אח/אחות, בן/בת זוג וכו'.

לבחור מתנה למפקד עם מבע אישי

כאמור מתנות בעיצוב אישי הן המתנות הטובות ביותר, אלה שמותירות חותם עמוק כך שגם אחרי שנים רבות הן עדיין זכורות לטוב. גם כשקונים מתנה למפקד, למרות שלכאורה מדובר במערכת יחסים מקצועית, חשוב להוסיף נופך אישי למתנה. דרך נוחה ויעילה לעשות זאת היא להוסיף חריטה למתנה – למשל סכין שף עם הקדשה אישית, או ארנק שמוסיפים לו מילים שיוצאות מהלב. מומלץ ליצור הקדשה אישית באמת, על בסיס השירות המשותף והחוויות שמן הסתם הצטברו במהלך הפעילות האינטנסיבית בבסיס, ולא להסתפק באמירות כלליות שעלולות להיות סתמיות. המבע האישי משדרג את המתנה לאותו מפקד מוערך במידה ניכרת וגורם להתרגשות אמיתית.

השארת תגובה