כיצד לנהל הליך גירושין מהיר?

בית משפט פטיש
בית משפט פטיש

הליכי גירושין רבים נמשכים זמן רב, ובמקרים רבים אין כל הכרח שכך יהיה. במאמר זה אסביר כיצד לנהל הליך גירושין מהיר.

על הזוג המתגרש לתכנן באופן מסודר את גירושיו

הסיבה לכך שהליכי גירושין רבים נמשכים זמן רב, היא שבהליכי גירושין רבים, כל בן זוג רק מעוניין שהחיים המשותפים עם בן זוגו יגיעו לידי סיום, מהר ככל האפשר. הדבר מלווה, וייתכן שאף גורם, למתח בין בני הזוג, למעין שנאה הדדית, ל"דם רע" ולריבים רבים ביניהם.

לכן, על אף שכאמור המטרה של כל אחד מבני הזוג היא לסיים את חייו המשותפים עם בן הזוג השני מהר ככל האפשר – בסופו של דבר, לדברי עורך הדין יניב ערבה העוסק שנים רבות בדיני משפחה – בדיוק עקב כך, קורה הדבר ההפוך – והליך הגירושין נמשך זמן רב מאוד.

אם בני הזוג מתכננים את גירושיהם באופן מסודר, ככל האפשר – כל הריבים והמתחים ביניהם נמנעים (או לכל הפחות פוחתים באופן משמעותי), והליך הגירושין, באופן טבעי, מתקצר משמעותית.

נשאלת השאלה – מה הכוונה במילים "לתכנן את הגירושין"?

תכנון הגירושין פירושו – חשיבתו של כל אחד מבני הזוג באשר לנראות החיים – שלהם יחד ושל כל אחד מהם בנפרד, לאחר גירושיהם. בלשון הדיבור, "התכוננות ליום שאחרי הגירושין":

·       נראות החיים כזוג גרוש: למשל, איך הרכוש המשותף של בני הזוג יתחלק ביניהם לאחר גירושיהם. בנוסף, אם לזוג ילדים משותפים, על הזוג לחשוב איך יתנהלו החיים במחיצתם לאחר הגירושין (למשל, באילו מקרים הילדים ישהו בחברת הורה מסוים ומתי בחברת ההורה השני, האם ומתי יכול להיות צורך בחברת שני ההורים וכדומה).

·       נראות החיים של כל אחד כאדם בפני עצמו: על כל בן זוג לחשוב איך יראו גם חייו האישיים לאחר הגירושין. כלומר, איך ייכנס למערכת יחסים חדשה, איך הוא מעוניין שיוצג הקשר בינו לבין בן זוגו לשעבר בעיני ילדיהם המשותפים, היכן ובאיזה אופן יעבוד וכדומה.

אבהיר, כי אין לתכנן את הגירושין רק באופן תיאורטי, במיוחד כאשר מדובר בנושאים המשותפים לשני בני הזוג. על בני הזוג לאסוף מסמכים לגבי הכנסות והוצאות, וכן לגבי הרכוש, כדי לוודא שהרכוש ביניהם יתחלק בצורה הוגנת, ללא כל חשש מצד כל בן זוג, שבן הזוג השני מסתיר ממנו מידע.

האם ככל שהליך הגירושין מהיר יותר, הוא בהכרח יעיל וטוב יותר?

העובדה שהליך גירושין מסוים מתנהל במהירות, לא תמיד מעידה על כך שהוא גם יעיל וטוב.

הליך גירושין בהחלט יכול להתנהל בצורה מהירה מדי. דוגמא למצב שכזה היא כאשר אחד מבני הזוג רוצה לסיים את החיים המשותפים עם בן זוגו כמה שיותר מהר, ובן הזוג השני מנצל זאת וגורם לו לוויתורים על דברים כמו כספים רבים וזכויות פנסיוניות, או פגישות עם הילדים. ויתורים אלה, לכל הדעות, אינם פרופורציונליים ואין להם כל סיבה מוצדקת.

לכן, יש לשים לב שהליך הגירושין אמנם לא נמשך יתר על המידה אך גם לא מהיר מדי, שכן מהירות לא תמיד מעידה על טיב ההליך.

לסיכום, אם בני הזוג המתגרשים מתכננים את גירושיהם באופן מסודר, באשר לחייהם המשותפים ובאשר לחיים האישיים של כל אחד מהם, הליך הגירושין צפוי להיות מהיר.

עם זאת, חשוב לשים לב שהליך הגירושין לא מתנהל בצורה מהירה מדי, ושאף בן זוג לא מנצל את רצון בן הזוג השני להתגרש כמה שיותר מהר ע"י כך שהוא גורם לו לוויתורים שאינם פרופורציונליים.

השארת תגובה