רגע לפני שבת: הקהילה חולצה מאוקראינה

יחידת החילוץ באוקראינה
יחידת החילוץ באוקראינה

כמו יחידה צבאית – פועלת יחידת החילוץ החבד"ית שהתגבשה על ידי רבה של אוקראינה הרב משה אסמן. מטרת היחידה לחלץ קהילות יהודיות מזירות מופגזות ברחבי אוקראינה, לפעמים ממש תוך כדי אש רוסית מאסיבית.

ביום שישי, שעות ספורות לפני כניסת השבת, חילצה היחידה קהילה יהודית שלימה מהעיר ניז'ין הממוקמת במחוז צ'רניהיב באוקראינה, שהופגזה על ידי הרוסים בארטילריה כבדה, תוך כדי פינוי משפחות הקהילה.

כאמור, רבה של אוקראינה הרב אסמן ניווט את החילוץ שהחל יממה קודם לכן. שיירת אוטובוסים מאובטחים הגיעה למקום ובתום שעות של נסיעה קשה, כלל המשפחות הגיעו לבית הכנסת "ברודסקי" בקייב, שם הן לנו וסעדו במהלך השבת. היום צפויים בני הקהילה לצאת מקייב ולעבור את הגבול לאחת מהמדינות השכנות.

"הקהילה היהודית בניז'ין – קטנה ומגובשת. בימים האחרונים העיר הופגזה ללא הרף והחשש להיפגע – הפך למוחשי", מספר חבר הקהילה, "כשהבנו שהמצב נהיה מסוכן, יצרנו קשר עם הרב הראשי הרב אסמן – שמיד דאג לנו לחילוץ", הוסיף.

בעיר ניז'ין טמון "האדמו"ר האמצעי" רבי דובער שניאור זי"ע שהיה האדמו"ר השני של חסידות חב"ד. לידו, נכדו, האדמו"ר מניז'ין, רבי ישראל נח, בן רבי מנחם מנדל שניאורסון מליובאוויטש.

לאחר מלחמת העולם הראשונה, בזמן מלחמת האזרחים ברוסיה התרחשו מספר פוגרומים בעיר, וכעת המראות חוזרים. הפגזות, הרוגים ופחד ברחובות.

"גיבשנו יחידות חילוץ אזרחיות שפועלות לחלץ יהודים מזירות קרב", מספר רבה של אוקראינה הרב משה אסמן, "אנחנו מקבלים הרבה מאוד פניות מיהודים ולפעמים מקהילות שלימות. אנשים מפחדים ובוכים. קשה לראות את זה".

"אנחנו משתדלים לסייע לכל אחד שפונה, וזה לא קל. יש כמה שלבים לחילוץ: קבלת הפנייה, איתור, הגעה עם אוטובוסים ורכבים, חילוץ בפועל, סידור לינה ואוכל ועוד", מוסיף רבה של אוקראינה, "העלויות הם אסטרונומיות, אבל לא נשאיר שום יהודי לבד. כל אחד ואחת יכולים לסייע לנו, בקו החירום *3770, ולהעניק לנו עזרה כדי שנוכל להציל עוד פליטים יהודים".

יחידת החילוץ של הרב אסמן עובדת מסביב לשעון. היא כוללת שליחי חב"ד שפועלים בשגרה תחת הנהגתו של הרב אסמן, רבה של אוקראינה, שגייס בתשלום מקומיים שמצטרפים לפעולות החילוץ שפעמים רבות מתבצעות תחת אש ההפגזות.

"בשבוע שעבר חילצנו יהודי קשיש שנותר לבד ללא אוכל ומים. באותו יום חילצנו חמישה בני משפחה שהרחוב שבו הם מתגוררים הופגז וכמעט נחרב כליל. משפחות ללא אוכל, בפחד ואימה. תתפללו עלינו", מבקש הרב אסמן.

להצלת יהודי אוקראינה >>

השארת תגובה