מיליוני דולרים לפליטים מאוקראינה

את הסכום הראשוני לקרן בסך 3 מיליון דולר תרמו מר יורי וג'וליה מילנר • משלחת ראשונה של הוועידה יצאה ביום שלישי השבוע לרומניה ולמולדביה

1 ילדי הקהילה באודסה במקום מבטחים
1 ילדי הקהילה באודסה במקום מבטחים

'ועידת רבני אירופה' הקימה קרן בינלאומית שתסייע לפליטים מאוקראינה. את הסכום הראשוני לקרן בסך 3 מיליון דולר תרמו מר יורי וג'וליה מילנר שהקימו קרן מיוחדת לסיוע לפליטי אוקראינה. מר מילנר מהתורמים הגדולים בעולם היהודי הוא מהמשקיעים הנודעים בטכנולוגיה ישראלית.

קרנות החירום יתמכו במאמצים הומניטריים בפליטים היהודים במקום מגורים, מזון כשר, תרופות, סיוע רפואי משפטי ופסיכולוגי והסעות אל וממעברי הגבולות ותחנות הרכבת. נשיא 'ועידת רבני אירופה' הגאון רבי פנחס גולדשמידט אמר כי "מר יורי וג'וליה מילנר מסייעים רבות ופותחים את ליבם לקהילה היהודית במהלך השנים ובמיוחד בעתות מצוקה כשעה הקשה הזו וזו העת להודות להם על התרומה הנכבדה למען אחת המטרות הנעלות ביותר".

ביום שלישי השבוע יצאה משלחת ראשונה של הוועידה בראשות יו"ר רבני גרמניה סגן נשיא הועידה ורבה של פרנקפורט הרב אביחי אפל ומנהל לשכת נשיא הועידה מר גדי גרוניך לרומניה ולמולדביה כדי לעמוד מקרוב אחר קליטת הפליטים ולהעביר להם את הסיוע הנדרש.

במקביל מונה חבר הוועדה המתמדת ורבה של פולין הרב מרדכי שודריך שיעמוד בראש המטה לתיאום חילוץ וסיוע לפליטים ברחבי אירופה ובמיוחד בפולין מולדביה רומניה הונגריה ולעולים לישראל. את המטה ירכז ראש הלשכה מר גדי גרוניך. הרב שודריך אמר כי "כמו כל העולם קיבלנו את הידיעות בהלם ובאימה אבל התאוששנו דיי במהירות ואנו עושים ככל יכולתנו כדי לתמוך בפליטים היהודיים בתקופה קשה זו – 'ועידת רבני אירופה' מתאמת את הפעילות עם ארגוני צדקה אחרים כדי לעשות את המיטב כדי להקל על הסבל האנושי ולסייע ככל שניתן עם משבר הפליטים המתחולל לנגד עינינו.

"אנו רואים מחזות קשים מנשוא וליבנו עם המשפחות שנקרעו; שכרנו מספר בתי מלון ובתי הארחה בלובלין קוז'מיר ולודז' וכעת אנו מאתרים דירות פנויות להשכרה למספר חודשים בסיוע הג'וינט. אנו מספקים מזון כשר תרופות סיוע משפטי ופסיכולוגי והסעות אל וממעברי הגבולות.

"במהלך השבוע האחרון, ריכזנו את כל פעילות רבני הועידה המסייעים והפליטים ברחבי האזור. אנו בקשר רציף עם הקהילות והרבנים באוקראינה ובהם; רבה של אודסה וסגן יו"ר הועדה המתמדת הרה"ג רבי שלמה בקשט ורבנים נוספים כדי לתמוך בפליטים יהודים העושים את דרכם לכל אחת מהמדינות הגובלות באוקראינה כולל מולדובה, הונגריה ופולין. סיפקנו חבילות מזון למי שלא יכול לעזוב, מזון כשר למבקשים לעלות לישראל בהם מטפלת הסוכנות היהודית. וסיוע לוגיסטי למבקשים להגיע ליעדים אחרים באירופה.  אנו שואבים כח ומעודדים מאוד מההיענות הלבבית מצד רבני הועידה הפרוסים ברחבי אירופה ונמשיך בכך עד יעבור זעם".

ובתוך כך, במבצע מורכב חובק עולם פונו בהצלחה שלושת בתי היתומים של רשת מוסדות 'תקוה' בראשות הגר"ש בקשט ושותפו ויד ימינו המקדיש לילות כימים הרב רפאל קרוסקל, המונים כ 250 ילדים וילדות, למקום מבטחים בעיר נפטון שלחוף הים השחור ברומניה. עוד כשלוש מאות מבני הקהילה נקלטו בשלום בבית מלון בעיר קובסנה שברומניה שתחת השגחת חבר ביה"ד הגדול של הועידה אב"ד אמסטרדם הגאון רבי אליעזר וולף. כשלוש מאות מבני הקהילה באודסה נקלטו בקישינב שבמולדובה. את הלוגיסטיקה האדירה הזו מרכז במסירות רבה חבר הקהילה הרב בן ציון פייסט כשהוא נעזר בחבר הועידה ורבה של מולדובה הרה"ג רבי פנחס זלצמן. כשלוש מאות מבני קהילת אודסה בראשות הגר"ש בקשט ששהו עד כה בהרי הקרפטים באוקראינה יצאו הלילה את אוקראינה וחברו לבני הקהילה והיתומים בנפטון שברומניה. מאות מבני קהילתו המתקשים עקב סיבות רבות רפואיות ולוגיסטיות לעזוב את אודסה, נותרו במקום והם מקבלים את הסיוע הנדרש בטיפולים רפואיים משפטיים מזון והסעות ע"י מוסדות 'תקוה'.

למולדובה הגיעו עד היום אלפי פליטים והם מסתייעים ברבה של המדינה הרב זלצמן המפעיל כ 150 מתנדבים הפרוסים ב 17 נקודות הגבול ובמוסדות 'אגודת ישראל' של הקהילה האורתודוקסית. בשבת האחרונה סיפקה 'אגודת ישראל' כאלפיים מנות אוכל לשבת לפליטים ובהם תלמידי והסגל של ישיבת חב"ד מדנייפר שעשו את דרכם ליאסי. למאות אורחי בתי המלון שנשכרו ולמאות שנקלטו בבתים ובבתי הארחה בעיר קישינב וסביבתה. "מה שמאפיין את הפליטים ושובר את הלב כפשוטו הוא השקט שאופף את הפליטים. הם מגיעים הלומי קרב. שבורים ורצוצים. אינם יודעים מה יולד יום ולאן יגיעו ואנו עושים ככל שביכולתנו להקל על סבלם" – אומר הרב זלצמן בכאב עצור.

הקהילה היהודית בוינה על כל מרכיביה; ארגון הגג של הקהילה, בתיאום עם הרשויות, הקהל החסידי, החב"די, הבוכרי, בתי הספר וארגונים מגוונים,  התגייסה לעזרת הפליטים בציוד ללינה ביגוד כספים ומזון ליהודים שנשארו באוקראינה וליהודים שהצליחו להימלט למדינות אחרות כמו מולדובה, ובקליטת מאות פליטים בוינה. הקהילה דואגת למקומות לינה, ליווי וקבלה ברשויות, איסוף ציוד, מזון, כסף ותרופות, התארגנות כיתות מיוחדות בבתי הספר ואף הכנת משלוחי מנות על ידי קבוצת נוער עבור פליטים המגיעים לוינה.

רבה של וינה חבר 'ועידת רבני אירופה' הרב ירון אנגלמאיר אמר כי "כמו בבניית המשכן העם נרתם ומתגייס בהמוניו ללא כל תלונה – למען התכלית המשותפת מתוך נדיבות לב, כך בימינו ההתגייסות היא ללא כל הבדלים והעם היהודי מתגלה במיטבו".

השארת תגובה