זהירות משולחי מנות: איזה וופל הכי 'מסוכר'?

כמעט הכי פחות מסוכר: הדמיה וופלני
כמעט הכי פחות מסוכר: הדמיה וופלני

רגע לפני שאנו יוצאים לסופר, בכדי למלא את המזווה במוצרי התשתית למשלוחי המנות (ועל הדרך, עד פורים, מנשנשים בעצמנו כמה טעימות), יצא "פורום חרדים לבריאות" לבדוק כמה כפיות סוכר מסתתרות בממתקים שבאמצעותם אנו מבקשים לייקר את יקירינו.

בקטגוריה שנבחרה ונבחנה הפעם, היו: וופלים בטעם שוקולד – הנפוצים מאד במארזי משלוחי המנות. מבדיקה שערך פורום חל"ב, הוא הופתע (לא לגמרי), לגלות ערכים גבוהים מאוד של סוכר, ההופכים את המוצר ל"לא מומלץ כלל מבחינה תזונתית", וליתר דיוק "מסוכן לבריאות!".

הסוכר המוסף בוופלים, ובעצם בכל המזון המעובד והאולטרה-מעובד, לא רק שהוא חסר כל ערך תזונתי, אלא בצריכה תכופה, הוא פוגע באופן מובהק בבריאות.

שורה ארוכה של מחקרים שנערכו, במיוחד בעשור האחרון, מצביעה על קשר בין צריכת סוכר על שלל כינוייו, למחלות ולנזקים בריאותיים רבים – החל בהשמנת יתר, דרך סיכון מוגבר לסוכרת, לכבד שומני, למחלות לב וכלי דם, מעלה את הסיכון לעששת, לעמידות לאינסולין ולסוכרת, וכלה במחלות דלקתיות. כמה מחקרים הצביעו על קשר מובהק בין צריכת מזונות המכילים סוכר, לרמות גבוהות של טריגליצרידים (שומנים בדם) ורמות נמוכות של  – HDL  הכולסטרול ה"טוב". לטענת כמה מהמחקרים, הסוכר עלול לגרום גם לפגיעה קוגניטיבית ולמחלה הארורה; בספר "הונאה מתוקה" שחיברו ד"ר מרקולה וד"ר דגן פירסל, הם מפרטים רשימה של לא-פחות מ-57 נזקים שעלול הסוכר לגרום, ובנוסף לנ"ל, הסוכר עלול לדכא את המערכת החיסונית ולפגוע בהגנה נגד מחלות מידבקות; עלול לגרום לאיבוד הגמישות והתפקוד של רקמות אצל מבוגרים; פוגע במערכת הקשרים בין המינרלים בגוף; גורם למחסור בכרום ובנחושת, ולצורך עיכולו, הסוכר גם שואב סידן מהעצמות, ולהמיט בעיות נוספות על בריאות האדם; אצל ילדים, עלול הסוכר לגרום לעלייה מהירה ברמת האדרנלין, חרדה, קשיים בריכוז, היפראקטיביות ועצבנות.

מדאיגה עוד יותר מאלו, היא ההשפעה של צריכת סוכר בטווח הארוך. זאת משום שהמערכת האמונה על ויסות רמות הסוכר בדם נשחקת, ובסופו של דבר היא מפסיקה לתפקד כהלכה – ואז נוצרת "סוכרת", מחלה שלא פוסחת על שום גיל, ועלולה להוביל, חלילה, לעיוורון, לקטיעת איברים, ובמקרי קיצון אף למוות רח"ל.

הרב יחזקאל אסחייק, מחבר רב המכר "חיים בריאים כהלכה", קבע בפני "פורום חרדים לבריאות", כי יש להתייחס אל סוכר כאל רעל לכל דבר ועניין, אלא שהסוכר ממית בקצב איטי יותר.

בבדיקה השוואתית שקיים "פורום חרדים לבריאות" בין מותגי הוופלים, הממלאים את מדפי רשתות השיווק, עולה תמונה עגומה למדי מול כמויות הסוכר הטמונות בחטיף המתוק הזה, שגם עלי הבצק שלו עשויים מקמח לבן. לדברי פרופ׳ איתמר רז, יו"ר המועצה הלאומית לסוכרת, לאכול קמח לבן זה ממש כמו לאכול סוכר, ואפילו גרוע יותר.

אז איזה וופל הכי מסוכ(ר)ן? מי שצועד בראש רשימת המותגים המובילים בכמות הסוכר הגבוהה ביותר, הוא הוופל בטעם שוקולד של חברת "מן", עם לא פחות מ-11 כפיות סוכר ל-100 גרם ו-518 קלוריות; אחריו משתרכות הבפלות – ופלים ארוכים – של חברת "עלית" עם 10.25 כפיות; הוופלים של מותג "עדין", מכילים 10 כפיות סוכר, ומי שנמצא בתחתית הרשימה, עם כמות הסוכר הקטנה ביותר, היא חברת "loacker", עם 6.25 כפיות "בלבד", ל-100 גרם וופל.

ב"פורום חרדים לבריאות" מפנים לנתוני משרד הבריאות, ולפיו כל ילד שלישי בישראל יפתח עד גיל 50 סוכרת, וכן לנתוני אגף התזונה (ע"פ סקר ברוקדייל) שפורסמו רק לפני כחצי שנה, מהם עולה, כי המגזר החרדי נוהג לצרוך כמות גבוהה במיוחד של סוכר, העולה בהרבה על כמות הסוכר של כלל האוכלוסייה. בעוד שבציבור הכללי, השיעור עומד על 74% בלבד, הרי שבמגזר החרדי, שיעור המשפחות הנוהגות לרכוש חטיפים מתוקים מתקרב ל-90%.

ארגונים המקדמים בריאות בעולם ובארץ, ממליצים על צמצום צריכת הסוכר בכלל, ובקרב ילדים ונוער בפרט. לצריכת סוכר לסוגיו ולמוצרי מזון אולטרה-מעובדים השפעה על מאזן האנרגיה ובניית הגוף.

"הטבלה התזונתית המופיעה כיום בכל מזון ארוז, מפרטת ערכים של אנרגיה (קלוריות), חלבון, פחמימות, שומנים, נתרן, סוכר ועוד, ולמעשה נועדה לסייע לנו, הצרכנים, בהשוואת מוצרים דומים באותה קבוצה, ולהעדיף את המוצר שבו פחות סוכר, נתרן ושומן רווי", מציינים בפורום חרדים לבריאות ומוסיפים כי "המלחמה בצריכה יתירה של סוכר, לא צריכה להתבצע באמצעות מיסוי, אלא בפעולת הרשויות מול היצרנים להפחתת כמויות הסוכר במוצרים, ובהסברה נרחבת לציבור".

3 תגובות
  1. עדיף חטיפים מלוחים (למרות נתרן גבוה לפעמים), וחטיפים של אנרג'י..

  2. תודה על המידע החשוב. ממש בזמן

  3. וואו. לא ידעתי מכלום. חייבים להעביר הלאה את הדברים האלה. אנו חושבו שאנו מפנקות את הילדים, ובסוף מתברר שאנו הורסות להם את בריאות השיינים ואת הבריאות בכלל.

השארת תגובה