אובמה מבהיר: "אעזוב אם יהיה הסכם רע עם אירן"

נשיא ארה"ב ברק אובמה מבהיר כי יפרוש משיחות הגרעין עם אירן אם ההסכם המתגבש לא ימנע ממנה נשק גרעיני ● "צריך להיות מנגנון פיקוח רציני וקפדני כדי לוודא שאיראן עומדת בתנאי ההסדר" אמר הנשיא אובמה

ברק אובמה. צילום: הבית הלבן
ברק אובמה. צילום: הבית הלבן

השיחות בין המעצמות לאיראן אמנם הוארכו מעבר לדד ליין שפג רשמית היום, אך נשיא ארה"ב ברק אובמה הבהיר כי הוא עדיין מוכן "לקום וללכת" משולחן המשא ומתן אם טהרן תסרב להגיע להתחייב למנגנוני פיקוח נרחבים על תוכניתה הגרעינית.

"אני מקווה שנצליח להשיג הסכם", אמר הנשיא במסיבת עיתונאים בוושינגטון. "אבל אמרתי מלכתחילה, אני אעזוב את השיחות אם יהיה הסכם רע". הנשיא הדגיש ספציפית את המחלוקת סביב הפיקוח על אתרי הגרעין.

לדבריו, בלי ערובות לכך שהנתיב לנשק גרעיני חסום, "לא נוכל להשיג עסקה". "בהתחשב בהתנהגותה של איראן בעבר, אנחנו לא יכולים פשוט להסתפק בהצהרות מטעמה ובכמה פקחים שמסתובבים באזור מדי פעם", הבהיר. "צריך להיות מנגנון פיקוח רציני וקפדני כדי לוודא שאיראן עומדת בתנאי ההסדר".

היום הגיע הדד ליין, והמעצמות הסכימו שוב להאריך את השיחות עם טהרן. זמן קצר לפני פקיעת האולטימטום, העלו באתר ״פוליטיקו״ תהייה שנשמעה בעבר לא פעם – ״האם מזכיר המדינה ג'ון קרי רוצה בהסכם יותר מדי?״.

באתר טענו כי הקרב על העסקה הוא במידה רבה גם הקרב על המורשת של קרי ועל מקומו בספרי ההיסטוריה. וזו, אומרים מבקריו הרפובליקנים, גורמים במדינות זרות ואפילו כמה בכירים בממשל, "בעיה גדולה", נכתב שם. עוד נטען, כי "הלהיטות של קרי להסדר עלולה להוביל לכך שהאיראנים יפתו אותו להסכם רע". בכיר לשעבר בבית הלבן אמר כי הוא "לא מבין איך מי שצפה בו בשנתיים האחרונות יכול לחשוב אחרת".

השארת תגובה