מבקר המדינה: "רבים נכנסו לבידוד שלא לצורך"

בכנס הבינלאומי לציון 50 שנה לנציבות תלונות הציבור. על ועדת החריגים אמר: "בקרוב נפרסם דוח על תלונות הציבור בגל השלישי והרביעי. טיפלנו בהתנהלות חסרת רגישות. חשוב שוועדת החריגים תפיק לקחים ותיתן מענה מהיר והומניטרי לפונים"

אנגלמן בכנס
אנגלמן בכנס

נציבות תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה קיימה  כנס בינלאומי מקוון בסימן זכויות הגילי השלישי, לציון 50 שנות לפעילותה. בכנס השתתפו נציגים מ- 40 מוסדות תלונות ציבור בעולם.

להלן דברי מבקר המדינה ונציב תלונות הציבור מתניהו אנגלמן בכנס:

"בימים אלו נושאי איכוני השב"כ ועדת החריגים חזרו לסדר היום בישראל ובעולם נוכח התגלות וריאנט האומיקרון בדרום אפריקה וההגבלות על טיסות ברבות ממדינות העולם.

נגיף הקורונה מלווה את העולם כבר שנתיים. משך הזמן אפשר לנו להפיק לקחים. חשוב מאוד שגם בזמן התגלות מגפה ווריאנטים – מדינת ישראל וכלל מדינות העולם יקפידו על זכויות הפרט וינהגו בזהירות, באדיבות ובמהירות בכל פונה.

בדוח שפרסמתי לפני כשנה עלו ליקויים בכל הנוגע ליעילות השימוש באיכוני השב"כ. בדוח עלה כי רק כ-3.5% מהאנשים שנמצא שהיו במגע עם חולים, ולפיכך נדרשו להיכנס לבידוד, התבררו בסופו של דבר כחולים. יחס זה, שהיווה מדד לאפקטיביות של פעילות שב"כ, שיקף פוטנציאל של כניסה נרחבת מאוד של אנשים לבידוד ובכלל זה גם של מי שלא היה במגע קרוב עם חולה.

בדוח הומלץ שסיוע שב"כ למשרד הבריאות בביצוע חקירות אפידמיולוגיות יעשה לצד חקירה אפידמיולוגית יסודית ומעמיקה; וכי מידע שהתקבל משב"כ ישולב באופן יזום בתהליך חקירות אפידמיולוגיות המבוצע על ידי תשאול של החולה, בלי להסתמך רק על איכוני השב"כ.

גם ועדת החריגים צריכה לגלות רגישות מיוחדת תוך שמירה על בריאות הציבור. בעוד שבועיים נפרסם את דוח נציבות תלונות הציבור על הסבבים השלישי והרביעי של הקורונה. אני רוצה לספר על שתי תלונות שטופלו על ידינו שיסבירו כמה חשובה הרגישות של התנהלות גופי הממשלה מול כלל הפונים ועל חשיבות פעילות נציבי תלונות הציבור בפרט בימי מגיפה עולמית.

במקרה אחד, בתה היחידה של קשישה בת 83 שנמצאת במצב סיעודי ברוסיה ביקשה לצאת מישראל לסייע לאמה שנמצאת לבדה. למרות פניות רבות לוועדת החריגים היא לא קיבלה מענה. נציבות תלונות הציבור פנתה ליו"ר הוועדה וזו מסרה כי קיים עומס רב על הוועדה עם 4,000 בקשות ליום. הנציבות לא ויתרה ודרשה מתן מענה בתוך 24 שעות. בעקבות פניית הנציבות הבקשה נבדקה והוועדה אישרה למתלוננת במהירות את היציאה לרוסיה.

במקרה אחר התקבלה תלונה על ועדת החריגים שאישרה לאשה לצאת מישראל לצורך טיפול בסבתה החולה, אולם באופן תמוה לא אושרה יציאת בתה בת ארבעה חודשים שעדיין יונקת. ועדת החריגים טענה בפני נציבות תלונות הציבור, כי תנאי היציאה מהארץ הם רק למי שבידיו תעודת חיסון או מחלים ודין פעוט כדין מבוגר. הנציבות בדקה את הנושא עם משרד המשפטים, משם נמסר כי פעוטות עד גיל 3 רשאים לצאת מהארץ יחד עם ההורה שיציאתו אושרה. כך, בעקבות התערבות נציבות תלונות הציבור ועדת החריגים אישרה בתוך זמן קצר מקרה הומניטרי.

אני קורא גם לחברי ועדת החריגים הנוכחית – אתם עוסקים ב"דיני נפשות". חשוב להפיק לקחים ולתת מענה מהיר והומניטרי לפונים".

השארת תגובה