מור, תחייך! – התלמידים יזכרו

מחקר חדש מצא כי הבעות הפנים של מורים יכולות לסייע לתלמידים להטמיע את החומר הנלמד בצורה טובה יותר ואף לזכור אותו לאורך זמן. לקראת יום המורה – הנה לפחות סיבה אחת טובה שתגרום למורים חייך

ילדים בכיתה
ילדים בכיתה

לאחר שנה של למידה מרחוק, וכמעט ללא מסגרת לימודית – מורים רבים מתקשים להחזיר את התלמידים לשגרת למידה ולגשר על הפערים שנוצרו בתקופת הקורונה. המצב קשה פי כמה כאשר מדובר בתלמידים המתפתחים לחץ וחרדה סביב חוויית הלימודים – אשר מקשה עליהם עוד יותר ללמוד חומר חדש ולזכור אותו לאורך זמן.

יחד עם האתגר הלא פשוט עימו מתמודדים מורים בחודשים האחרונים, ממצאי מחקר חדש יכולים להעלות חיוך על שפתם. המחקר, שהתבצע באוניברסיטת ליונינג בסין גילה כי קיים קשר ישיר בין הבעות פנים שליליות של המורה לבין הזיכרון הלימודי של התלמידים, בייחוד בקרב תלמידים עם חרדות למידה.

המחקר שנעשה על שתי קבוצות- האחת כוללת נוער מאובחן עם חרדות למידה, השנייה נוער ללא ליקוי לימודי מאובחן. במהלך המחקר הוצגו לכל קבוצה רצף תמונות של אנשים עם הבעות פנים שונות, כאשר הנבחנים נשאלו האם הבעת הפנים ומגדר האדם המופיע בתמונה הנוכחית זהה לתמונה הקודמת. כבר במשימה זאת רמת הזיכרון בקרב בני ובנות נוער עם חרדות הלמידה הייתה נמוכה יותר בהשוואה לקבוצת הביקורת. כאשר נתבקשו לזכור האם הבעת הפנים זהה לקודמת, הבעות פנים שליליות כמו פנים כעוסות או עצובות גרמו להפרעה משמעותית בזיכרון והדיוק בקרב הנוער בעל חרדות הלמידה.

"ממצאי המחקר מצביעים שוב עד כמה הבעות פנים שליליות – של כעס או של עצב מפריעות לביצועי זיכרון העבודה של תלמידים, ביחוד כאשר מדובר בתלמידים המאובחנים ככאלו אשר סובלים מחרדת למידה". מסביר איתי עניאל, מומחה לפיתוח אסטרטגיות לאימון ולשיפור הזיכרון. "ממצאי המחקר מזכירים לנו שוב שהזיכרון האנושי איננו מתעד מידע – אלא חוויה כוללת. אם המידע יועבר כחלק מחוויה כוללת חיובית הוא יישאר בזיכרון לטווח ארוך בהרבה, מאשר מידע שהועבר בקונטקסט רגשי שלילי. לכן, על אף הקושי שבחזרה לשגרת לימודים לאחר שנה סוערת, חשו מאוד לשמור על אווירה חיובית בכיתה – לא 'לרדוף אחר החומר' אם הדבר יוצר תחושה של מתח וחרדה, מאחר וזאת תביא בהכרח להידרדרות לימודית נוספת".

השארת תגובה