הדרך לרכב: מימון ליסינג ושאר הלוואות

הדרך לרכב מעולם לא הייתה פשוטה יותר; למרות המחסור שנוצר ברכבים חדשים והרבה בזכות ההלוואות והתנאים המצוינים שחברות הרכב מציעות ללקוחותיהן, הפכה כיום רכישת רכב לעניין נגיש, נוח ויעיל עבור הרבה מאד לקוחות

Man Buying Car
Man Buying Car

בעקבות מגפת הקורונה נוצר מחסור אמיתי ברכבים חדשים וגם בחלקי חילוף לרכבים :משבר השבבים העולמי והיעדר כוח עבודה האט מאד את ייצור דגמי הרכב על כל סוגיו. במקביל לכך, בעקבות המגפה אנשים גם קפאו על השמרים וחישבו מסלול כלכלי מחדש, מה שהוביל יחד לצניחה קריטית של ענף הרכב בישראל. מיד לאחר מכך כאשר החלה ההתאוששות ויציאה מהמשבר, כוח הקנייה של רוב הציבור גדל, ההון העצמי שלו (באופן כללי) גדל, והביקוש לרכבים חדשים עלה משמעותית. מנגד, ההיצע הנמוך פתח פער גדול שתורגם מהר מאד לעליית מחירים, וכשהמחירים על דגמים חדשים עולים – כל המחירים בענף עולים: גם על רכבים משומשים מסוכנויות הרכב וגם מידיים פרטיות.

ככל שזה מגיע למאפייני העסקות, סוגי ההלוואות והתנאים המוצעים לרוכשי הרכבים – התחרות התגברה בין החברות השונות ובהתאם לכך, הרכישה עצמה הפכה להיות יותר כדאית ומשתלמת ללקוחות.

סדר כלכלי

רכב חדש, משומש, במימון מלא, טרייד אין, ליסינג פרטי, או תפעולי הן רק חלק מהעסקאות לרכישת רכב. על פניו זה נראה מבלבל, אבל בשורה התחתונה, מה שחשוב לדעת זה את ההבדלים המרכזיים בין העסקאות, כמה יעלה לכם הרכב בסופו של דבר, ואיך התנאים מסתדרים לכם באופן אישי.

נתחיל מליסינג. שיטת המימון הזו פותחה בראש ובראשונה עבור שוק הרכב העסקי, בדגש על חברות עם ציי רכב. מדובר בעסקת מימון ל-36 חודשים, בהם סוכנות הרכב מספקת דגם חדש עבור הלקוח תמורת תשלום חודשי קבוע בפריסה ל-3 שנים, כאשר בתום התקופה נפתחות עבור הלקוח 3 אפשרויות: החזרת הרכב לסוכנות וסיום העסקה, חידוש עסקה לתקופה נוספת עם רכב חדש, או רכישת הרכב על ידי הלקוח בתנאים מועדפים ובמחיר אטרקטיבי. במקור, הליסינג היה תפעולי והתשלום גילם בתוכו גם את עלויות הטיפולים, ביטוח הרכב, הרישיונות ואפילו הדלק. עם השנים, ההצלחה הגדולה של השיטה התפתחה והובילה לגידול משמעותי במסירת רכבים. הרכבים שיצאו מהסבב הגיעו למגרשי המכוניות ופתחו את הקטגוריה של ליסינג לרכבים משומשים. ככל שההיצע עלה, חברות הרכב הבינו את ההזדמנות שנוצרה ויצרו גם את הליסינג הפרטי, שמאפשר מימון בתנאים דומים מאד לשוק הפרטי, ללא גילום של העלויות הנלוות לרכב.

בדומה לעסקי, גם למגזר הפרטי יש אפשרות לכלול הוצאות בליסינג תפעולי, אך התשלום החודשי קופץ למעלה ומאד חשוב לבדוק את הכדאיות. בנוסף לכך, גם במקרה הזה הלקוח מקבל את שלושת תנאי השלמת העסקה ויש גם עסקות ל-18 ו-24 חודשים, שזה יתרון מהותי ונוח בפני עצמו. כמו כן, בליסינג פרטי קיים מבחר רב של רכבים ודגמים, מחדשים ועד משומשים, אותם ניתן לתמחר בצורה שונה על פי קילומטראז', אבזור וקריטריונים נוספים שיכולים בסופו של דבר להקל כלכלית על הלקוח; המימון עצמו יכול להשתנות בהתאם לדרישה שלכם, לסוג הרכב שתבקשו וכמובן ליכולת ההחזר שלכם. בדרך כלל כאשר מדובר בעסקת ליסינג פרטי, נהוג לשלם מקדמה של כמה אלפי שקלים ולאחר מכן לקבע תשלום חודשי למספר חודשי העסקה. במקרים רבים, כחלק מהתחרות והגמשת התנאים  ניתן גם לקבל היום מימון מלא לרכב, ללא תשלום מקדמה. ההבדל העיקרי בין עסקת ליסינג לעסקת מכירה רגילה, הוא שבמכירה רגילה מלוא התשלום על הרכב מחולק לתשלומים בפריסה כזו או אחרת, ובליסינג העסקה תחומה בזמן מוגדר.

בעסקות רכישה שאינן ליסינג, קיימות הלוואות שונות: הנפוצות שבהן היא הלוואת "בלון": כזו המשלבת מקדמה, תשלום חודשי נמוך יחסית לתקופה של 36 חודשים פחות או יותר, ובסוף התקופה תשלום של היתרה במלואה. למעשה, שיטת הליסינג נגישה ונפוצה יותר מעסקות רגילות, אך בכל מקרה חשוב לבדוק את האופציות השונות ולהשוות את התנאים, בריביות והתמורה הכוללת שאתם מקבלים בכל עסקה.

לא פעם ראשונה

עסקה נוספת אולי להיות רלוונטית עבורכם היא "טרייד אין"; אם ברשותכם רכב שאותו אתם מתכננים להחליף באחד חדש או מותאם יותר – חברות רבות יציעו לכם אפשרות של טרייד אין. כלומר, עסקת החלפה בה אתם מוכרים את הרכב הישן לסוכנות ובתמורה לכך, מקבלים הנחה בשווי שניתן לכם על הרכב החדש. את הרכב כמובן תוכלו למכור גם באופן פרטי, ואולי אף לקבל עליו סכום גבוה יותר, אך להבדיל מטרייד אין, מדובר בתהליך שלוקח זמן ובסופו של דבר הוא גם יותר מורכב בשל הגורמים השונים והבירוקרטיה שמסביב.

לסיכומו של עניין, רכישת רכב היא מהלך חשוב ולא זול ולכן, כאשר אתם ניגשים למהלך שכזה, מומלץ להבין לעומק את שלל האפשרויות שעומדות לנגד עינינו ולבצע השוואה ביניהן, כדי שבסופו של דבר נרכוש את הרכב שיתאים לנו ולצרכים שלנו וגם במחיר נוח ומשתלם.

השארת תגובה