המאבק על המעונות: אפליית חרדים

הארגונים החרדיים ממשיכים במאבק למיגור האפליה: בניגוד לסטודנטים בכל תחום, לומדי רבנות ודיינות יידרשו להציג מבחן שעברו בהצלחה כבר בשנה שעברה כדי לזכות בסבסוד במעונות הילדים

כיתה
כיתה

המאבק נגד הקיצוץ בסבסוד מעונות הילדים נמשך: אחרי ההישג שרשמו ארגונים חרדיים ובהם 'אמת ליעקב' ועמותת 'שמורה' בעתירות שהוגשה לבג"ץ באמצעות עו"ד זלמן בלאק ואחרים, מתכוונים הארגונים לעתור בהיבט נוסף הנוגע לקיצוץ במעונות, ובהקשר לכך נשלח מכתב התראה לשר האוצר איווט ליברמן ולשרת הרווחה אורנה ברביבאי.

כזכור, העתירות שהוגשו רשמו שני הישגים משמעותיים: ההישג הראשון היה כבר בשלב התשובה לעתירה, כאשר המשנה ליועמ"ש רז נזרי כפה את משרד האוצר להבהיר כי יכירו גם בלימודי רבנות ודיינות כלימודים מקצועיים שיאפשרו את המשך הסבסוד. ההישג השני ניתן בדיון עצמו, כאשר המדינה נדרשה לנמק מדוע לא תדחה את הקיצוץ לשנת הלימודים הבאה, וכבר הספיקה להשיב בימים האחרונים כי הקיצוץ יידחה לחודש ינואר הקרוב ולא יחלו באופן רטרואקטיבי מתחילת שנת הלימודים.

עם זאת, במסגרת הניסיון להתנכל לציבור החרדי באופן מכוון, הוגבלו לימודי הרבנות בשני היבטים: לפי משרד האוצר, אברך הלומד לרבנות יהיה זכאי למימון רק בתנאי שעבר כבר לפחות מבחן אחד עד לתחילת השנה הנוכחית (ינואר 2021) ובנוסף, רק בתנאי שעבר את המבחן בהצלחה. לשם השוואה, סטודנט הזכאי לסבסוד דומה לילדיו, אינו נדרש לעבור מבחן עוד קודם השנה בה לומד הילד במעון, וגם אינו נדרש לעבור את המבחן בהצלחה.

במכתב חריף במיוחד מציין עו"ד בלאק כי "מדובר בתנאי מקומם ופסול המעלה מחשבות נוגות… המדיניות מאחורי ההחלטה היא פגיעה בלתי סבירה בבעלי המוגבלויות ובציבור המוחלש, ונותנת עדיפות פסולה למצוינים ובעלי כשרונות". בלאק מסכם כי "ההחלטה מפלה לרעה את הלומדים לדיינות ורבנות" והיא "מפלה לרעה בעלי מוגבלויות, בין אלו הלומדים לדיינות ורבנות".

לסיום, הוא מודיע כי במידה והסעיף המדובר לא יבוטל, מתכוונים הארגונים החרדים לפנות גם בעניין זה ולעתור לבג"ץ, זאת לאחר שהשופטים כבר הביעו את עמדתם בדיון הקודם כי אפליה כזו ראויה להידון בעתירה נפרדת.

בנוסף, מבהירים בארגון 'אמת ליעקב' כי מבחינתם הסכמת המדינה לדחיית הקיצות לחודש ינואר הקרוב אינה סוף פסוק, "השופטים עצמם רמזו כי לא ראוי להחיל קיצוץ חד שכזה לפני פתיחת שנת הלימודים הקרובה. נדמה כי המדינה מתעקשת לנסות ולפגוע באלפי משפחות כמה שיותר, ואנחנו נהיה שם להתנגד ולנסות לשנות את רוע הגזירה".

השארת תגובה