עסקת חבילה במשק: שכר המינימום יועלה בהדרגה ל-6,000 שקל בחודש

שר האוצר, נגיד בנק ישראל, יו"ר ההסתדרות, יו"ר נשיאות המגזר העסקי, יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל ונשיא התאחדות התעשיינים סיכמו על "עסקת חבילה" במשק: העלאת שכר המינימום ל-6,000 שקל בהדרגה; גמישות העסקה וכלים להמרצת המשק; ודאות ביחסי עבודה במגזר הציבורי

עסקת החבילה מביאה בשורה לעובדים – שכר המינימום יעלה לרמה של 6,000 שקל בהדרגה, דבר שיסייע לצמצום פערים וחיזוק מעמדם של העובדים המשתכרים ברמות הנמוכות, קידום גמישות ניהולית במגזר הפרטי והציבורי ומתן ודאות ביחסי העבודה במשק – דחיית הסכם המסגרת במגזר הציבורי ל-2023.

שר האוצר, אביגדור ליברמן:

"לראשונה מזה 37 שנה אנחנו חותמים היום על עסקת חבילה – שהיא בשורה אדירה למשק ולכלכלה הישראלית. ביום הראשון בתפקידי כשר אוצר, כינסתי את ראשי המשק של מדינת ישראל והיום בתום 143 יום ולאחר עבודה מאומצת, רצון טוב ושיתוף פעולה מעמיק של כל שותפי, הצלחנו להסכים על צעדים שיובילו את המשק קדימה וייצרו כאן יציבות תעסוקתית. הביקורת מהתקשורת לא איחרה לבוא גם לאחר עסקת החבילה שנחתמה על ידי קודמי בתפקיד, יצחק מודעי, ב- 1984, אבל הזמן עשה את שלו, נוכחנו לגלות מהר שעסקת החבילה הייתה חיונית להבראת המשק והתרומה לכלכלה ניכרת עד היום. עצם זה שאנחנו מביאים עסקת חבילה ביום תחילת ההצבעות על תקציב המדינה, אחרי שלוש שנים וחצי של שיתוק, מצביע על שינוי אמיתי, שישפיע הן על המורל והן על הצמיחה בהכנסות של כל אזרח במדינת ישראל".

נגיד בנק ישראל, פרופ' אמיר ירון:

"זו בשורה חשובה למשק בעת הזו, מכמה סיבות. העיקרית שבהן לדעתי היא הוודאות שמייצרת "עסקת החבילה" לפעילות הכלכלית במשק ובנוסף היותה מדורגת ומידתית. נכון הדבר בפרט לימים אלו בהם המשק עובר, ולשמחתנו יוצא, ממשבר כלכלי כה חמור. השקט התעשייתי שצפוי להיווצר לנוכח ההסכמות, גם בסקטור הפרטי וגם בסקטור הציבורי, הוא חיוני בתמיכתו בתהליכים הכלכליים השונים במשק – אלו שכבר בתהליך ואלו שייווצרו על סמך התבהרות תמונת המצב כעת לשנים הבאות. לא פחות חשובה היא הפגנת היכולת לשתף פעולה לטובת המשק, שתוכל לתרום לקידום מהלכים נוספים לקידום הכלכלה בשנים הקרובות. כעת עלינו להביט קדימה אל המשימות הנוספות שעומדות לפנינו – כדי להבטיח את המשך התנופה הכלכלית תוך שילוב כוחות, בסוגיות חשובות כמו תחבורה, חינוך, הכשרות מקצועיות ועוד".

יו"ר ההסתדרות, ארנון בר-דוד:

"עסקת החבילה היא בשורה חשובה ביחסי העבודה בישראל, שתסייע בשיקום המשק ותעזור לשפר את מצבם של העובדים. העלאה הדרגתית של שכר המינימום ל-6,000 שקל תשפיע באופן ישיר על מאות אלפי משפחות ברמות השכר הנמוכות ותדחוף את כל מדרג השכר כלפי מעלה. ההחלטה שלי לקדם עסקת חבילה קרמה עור וגידים, מתוך תחושת אחריות עמוקה לגורל החברה הישראלית, ואני מודה לשר האוצר ולכל שותפינו על כך שידעו לגשר על הפערים ולהניח יחד את התשתית להזנקת הכלכלה. הבשורה שהבאנו היום לציבור משקפת במידה רבה את הקו הממלכתי והאחראי שההסתדרות נקטה לכל אורך המשבר. באפס ימי שביתה ובשיח מאחד, הוכחנו שוב שההסתדרות בהנהגתי היא גורם מאזן במשק שלא חושש להניף דגלים חדשים. בלי הפחתות שכר, בלי פגיעה במערך הפנסיה, עם מודל חדשני של עבודה מרחוק והסדרת תקציב ייעודי לקידום סקטורים מוחלשים, נבטיח את התאוששות המשק ונוודא שכלל העובדים ייהנו מפירות הצמיחה".

יו"ר נשיאות המגזר העסקי, דובי אמיתי:

"מדובר בבשורה למשק ולכלכלה הישראלית. לאחר תקופה לא פשוטה שעברה על העסקים בישראל, הגענו להסכמות שבהן נמצאה נקודת האיזון בין צורכי המעסיקים, העובדים והממשלה. אנו מצויים בסביבה עסקית גלובלית משתנה ומאוד תחרותית, והיה לי חשוב לגבש עסקה שתאפשר שינוי בחוקי העבודה וגמישות רבה יותר בעולם התעסוקה בראי המעסיקים והעצמאים שיקבלו רשת ביטחון כלכלית לעצמאים בשנת 2023. אני מאמין שהשילוב של עסקת החבילה, ביטול מס המעסיקים ופעולות נוספות שנפעל להשיגם בהמשך, יעלו את הפריון ויובילו לצמיחה אמיתית".

יו"ר נשיאות המעסיקים והעסקים בישראל ונשיא התאחדות התעשיינים, רון תומר:

"בשנה שעברה המציאות שלנו השתנתה באופן כזה שאנחנו עדיין לא מבינים עד הסוף. אנחנו מבינים רק שמדינות שיגיבו מהר יותר למציאות המשתנה יהיו במקום טוב יותר, בטוח יותר. המעז מנצח והיום אנחנו מעזים. ההסכם עליו אנחנו חותמים היום הוא תגובה משמעותית ראשונה למציאות המשתנה. ולא פחות חשוב מכך – הוא תגובה שסוכמה במשותף, בשולחן עגול, תחת הנהגה משמעותית ומעורבות גבוהה של שר האוצר. ההסתדרות הסכימה, באומץ רב, לשנות את כללי המשחק ולעשות התאמות חשובות בעולם יחסי העבודה, כפי שאנחנו מציעים כבר שנים ארוכות. השינויים טובים גם למעסיקים, גם לעובדים ובעיקר מבטיחים יכולת תגובה טובה יותר לשינויים בעתיד. אני לא יכול להגיד שפתרנו את הכל ושזה המודל המושלם, אבל אני בהחלט יכול לקבוע היום בשם המעסיקים שהתחלנו שינוי חשוב שיחזק את כושר התחרות של המשק הישראלי וישלח מסר חשוב לעולם אודות יכולת המשק הישראלי לאמץ חדשנות גם בשוק העבודה״.

הממונה על השכר, קובי בר נתן:

"בתקופה שבה אנו נמצאים, ההתגייסות החשובה של ארגוני המעסיקים וההסתדרות, יחד עימנו, מאפשרת בשורה לציבור העובדים והמעסיקים במשק וקידום משמעותי של המגזר הציבורי. בשיתוף פעולה מוצלח עם יו"ר ההסתדרות אנו מצליחים להבטיח יציבות של המגזר הציבורי, לייצר פתרונות מותאמים לקבוצות עובדים רלוונטיות, להפעיל כלים שיעודדו משמעותית את פריון העבודה במגזר הציבורי ובמשק וכן להבטיח יציבות בעולם יחסי העבודה בתקופה רגישה זו. עסקת החבילה שגובשה חשובה למגזר הציבורי ולמשק הישראלי ותביא לשיפור בפריון העבודה במגזר הציבורי ולעידוד הצמיחה במשק. אני מודה ליו"ר ההסתדרות וצוותו וכן ליו"ר נשיאות המגזר העסקי ונשיא התאחדות התעשיינים על הפעילות המשותפת על העבודה המשותפת הטובה והאינטנסיבית בחודשים האחרונים".

שכר המינימום:

הצדדים סיכמו על העלאת שכר המינימום לעובדים תוך התחשבות במצב שוק העבודה והאילוצים התקציביים, ולכן שכר המינימום יעלה בצורה מדורגת ואחראית, תוך דגש על צמצום פערים וחיזוק מעמדם של העובדים המשתכרים ברמות הנמוכות:

מועד – גובה שכר המינימום

  • אפריל 2022 – 5,400 שקל
  • אפריל 2023 – 5,500 שקל
  • אפריל 2024 – 5,700 שקל
  • אפריל 2025 – 5,800 שקל
  • דצמבר 2025 – 6,000 שקל

העסקה תכלול קידום תיקוני חקיקה שמטרתם יצירת גמישות בשוק העבודה ויצירת איזון בית-עבודה. כמקובל במרבית מדינות ה-OECD, הצדדים סיכמו על מעבר לחישוב שעות נוספות מחישוב על בסיס יומי לחישוב על בסיס חודשי, תוך החרגה של אוכלוסיות מוחלשות. השינוי יאפשר לעובדים ולמעסיקים לנהל את זמני העבודה בצורה יותר יעילה ומותאמת לצורכי העובד והמעסיק, ותאפשר לעובדים יכולת לאזן בין שעות העבודה לשעות הפנאי. הסדרי החקיקה כיום מתבססים על חקיקה משנות ה-50 והסיכום יביא לעדכון הסדרי החקיקה לאתגרים של שוק העבודה המודרני.

  • כמו כן יבוצע תיקון בחוק חופשה שנתית, כאשר עובדים במדרגה הנמוכה יקבלו יום חופש נוסף, סה"כ 13 ימים במקום 12 הקיימים כיום.
  • בכוונת האוצר לקדם צעדי חקיקה בקרוב כדי לעגן סיכום זה בתיאום משרד הכלכלה.

עסקת החבילה כוללת מרכיבים שמשפרים את גמישות ההעסקה במגזר הציבורי ותורמים להעלאת הפריון: הצדדים סיכמו על המשך עבודה במגזר הציבורי בהתאם לעקרונות של הסכמים שנחתמו בתקופת הקורונה ואיפשרו גמישות העסקה וכלים להנהלות להתמודד עם השלכות המשבר, לשם הפחתת הסיכון הבריאותי לעובדים ולציבור ולאור הצורך במתן השירות הנדרש לציבור. מדובר בהסכם חדשני שנחתם בין ההסתדרות הכללית והממונה על השכר בתחילת משבר הקורונה ויצר כלים ניהוליים חדשים, תוך מתן איזון בין צורכי העובדים והמעסיקים. סיכום נוסף הוא הסדרת נושא העבודה מרחוק של עובדי המגזר הציבורי – מדובר בהסדר חדשני שמסדיר את היחסים בין העובד למעסיק בעבודה מהבית, מאפשר את האיזון בין בית לפנאי ומשפר את הפריון.

כדי לאפשר למשק להתאושש מהשלכות משבר הקורונה ולאפשר לממשלה מרחב עבודה, הצדדים סיכמו על שמירת שקט תעשייתי בשנת 2022, כאשר נושאים במחלוקת ייפתרו במסגרת ייעודית לפתרון בעיות. הצדדים רואים חשיבות בקידום המגזר הציבורי ומערכת יחסי העבודה לטובת יצירת שיח מקצועי ואיכותי שיביא להתאמת השירות הציבורי לאתגרים של עולם העבודה המודרני והאתגרים שהביא משבר הקורונה.

השארת תגובה