נגד ליברמן: לימודי רבנות יזכו במימון מעונות

האם בוטלה גזירת המעונות בפירצה קטנה ששר האוצר ליברמן לא הצליח לחסום? • המדינה השיבה לבג"צ כי כל מי שלומד 'רבנות' במימון ממשלתי שתכלית לימודיו בשתלבות בשוק העבודה 'זכאי למימון'

אביגדור ליברמן
אביגדור ליברמן

הכל החל כשעמותת 'אמת ליעקב' עתרה לבג"צ נגד גזירת המעונות של שר האוצר ליברמן. בין השאר טענה העמותה כי לימודי דיינות ולימודי רנבות שהינם לימודי מקצוע – הוחרגו והלומדים אותם לא יזכו למימון מעונות יום לילדיהם כמו לומדי כל מקצוע אחר.

לאור העתירה, פנה היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט לשר האוצר אביגדור ליברמן ולשרת הכלכלה אורנה ברביבאי בדרישה להחריג מהחוק כ-10,000 אברכים שלומדים לימודי הסמכה לרבנות וניגשים לבחינות, מכיוון שהם לומדים תפקיד ש"מסייע לשוק העבודה".

שר האוצר, אביגדור ליברמן, הודיע היום ליועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, כי הוא מתנגד לכך שלימודי רבנות ודיינות יהיו כלולים במסלול לסבסוד מעונות יום. ליברמן טען כי "אין כל מקום" לכך בטענה שהחלטה כזו מעקרת לחלוטין את הקו שהוביל לפיו התכלית העיקרית העומדת בבסיס התמיכה היא תכלית תעסוקתית".

אלא שהערב מתברר, כי בתשובת המדינה לעתירות שהוגשו בין היתר ע"י אמת ליעקב ואחרים, הממשלה החליטה לצמצם את הפגיעה בציבור האברכים, כך שגזירת המעונות, לא תחול על אברך שלומד לרבנות או לדיינות, מדובר בשינוי מהותי של המדינה שהגיע לאחר שעות רבות של שיחות בין היועמ"ש לדרג המדיני, ואכן נאלצו לשנות את הקריטריונים שהסבסוד יחול גם על לומדי דיינות ורבנות.

מדובר בבשורה של ממש בקרב הציבור החרדי שכן האופציה היא פתח לעשרות אלפי אברכים להמשיך לשקוד על לימודם גם אם הדבר ידרוש מהם לשנות את מתכונת הלימודים. לפי הסעיף החדש שהוכנס לקריטריונים, כל מי שלומד בפיקוח או מימון ממשלתי שתכליתם השתלבות בשוק העבודה – זכאי גם למימון. כל אברך שמקבל קצבה של כמה מאות שקלים ממשרד הדתות – בעצם לומד בפיקוח או במימון ממשלתי – ומי שעושה מבחני רבנות או דיינות למעשה לומד מקצוע – ולכן זכאי לסבסוד.

עו"ד זלמן בלאק המייצג את העותרים מגיב כי מודבר בהחלטה מתבקשת והעובדה שהיועמ"ש נאלץ להשקיע הרבה שעות בכדי להשפיע על הדרג המדיני לקבל החלטה המתבקשת מאליה, מלמדת כי הקיצוץ במעונות נובע ממניעים זרים. ובמסגרת הדיון נמשיך להאבק לשינוי כלל הקריטריונים.

השארת תגובה