דירות למכירה – מה צריך לדעת לפני שהולכים למתווך?

דירות למכירה: פיקסלביי
דירות למכירה: פיקסלביי

מכירת דירה היא לא דבר של מה בכך. מכירת דירה יכולה להיות הליך מורכב למדי, והסיבות לכך הן רבות. קיים קושי משמעותי למצוא מתעניינים פוטנציאליים, חשש מהונאות ומלקוחות בלתי אמינים ורמאים, קושי בתמחור הדירה, התמקחות על עמלת התיווך, אופן שיווק הדירה, קשיים משפטיים ועוד. מאמר זה יעשה לכם סדר בנושא.

 

על מה צריך לשים לב לפני שחותמים על ההסכם?

להלן הדברים שצריך לשים לב אליהם טרם חתימה על הסכם תיווך בבלעדיות:

  • זיהוי קונים בעייתיים – עליכם להפנות את המתעניינים הפוטנציאליים אל המתווך שאחראי על מכירת הדירה. אם הלקוח שמתעניין בדירה שלכם מנסה מאיזושהי סיבה לעקוף את המתווך על מנת לחסוך עמלת תיווך או להתחכם עמכם, כדאי לשקול לוותר על העסקה מכיוון שעלול להיות שמדובר בלקוח בעייתי שינסה לרמות או להונות אתכם.
  • הגבלת ההסכם בזמן – על פי החוק, ניתן להגביל את ההסכם לחצי שנה לכל היותר. עם זאת, ניתן להאריך את ההסכם לאחר שהוא פג תוקף. דירות למכירה נמכרות טוב יותר כאשר ההסכם מוגבל לשלושה חודשים ולא מעבר לכך.
  • בעל דירה המעוניין להפסיק את ההסכם טרם מועד הסיום שלו – בעלי דירות רבים אינם מודעים לכך שקיים קנס במקרים בהם ההסכם מתבטל טרם מועד הסיום. גובה הקנס יכול להיות בשווי של עמלת התיווך, או לחילופין, מחיר שווי הקנס יכול להיות מוכפל וזאת מכיוון שהמתווך מפסיד הן את עמלת הקונה והן את עמלת המוכר. כך, למעשה, המתווך מפסיד זמן וכסף לשווא.

מכרו את הדירה רק אם אתם רציניים ובאמת מעוניינים בכך. אם אתם לא בטוחים שאתם מתכוונים למכור את הדירה שלכם, מוטב שתמנעו מכך, כך שייחסך זמן ועוגמת נפש לכם, ללקוח ולמתווך שאתם עובדים עמו.

מה כדאי לדעת באשר לעלויות הכספיות, פרסום ושיווק הדירה?

  • מחיר הדירה – עדיף לרשום את המחיר המדויק לפרסום בהסכם ולהימנע מלפרסם את המחיר המשוער או לנקוט בטווח של מחירים, כך שהמתווך לא יפרסם את הדירה במחיר הנמוך ביותר.
  • עמלת תיווך – מקובל לקחת עמלת תיווך בשווי של 2% בתוספת מע"מ. בדירות יקרות שעלותן מעל מיליון שני מיליון שקלים, ניתן לנסות להתפשר על העמלה ולהוריד אותה מעט. אם המתווך שאתם עובדים עמו מציע לכם שירות ללא כל תמורה או עמלה, הימנעו מלקבל את שירותיו מכיוון שהוא עשוי להונות אתכם.
  • שיווק הדירה – על פי חוק, על דירות למכירה להיות משווקים ע"י המתווך לכל הפחות בשני אפיקי פרסום שונים, למשל כמו: אינטרנט, עיתונות, מודעות רחוב, שיתופי פעולה עם סוכני נדל"ן אחרים ועוד. אם אינכם מעוניינים באמצעי פרסום מצוין, אתם יכולים לציין זאת טרם חתימה על ההסכם.

שימו לב: יש לשמור העתק של החוזה ולשמור אותו אצלכם.

השארת תגובה