שר הפנים הצרפתי:"זכות פומבית ליהודים לשמור על דתם"

השר ג׳רלד דרמנין אמר את הדברים בטקס מאופק ומרגש של גילוי 269 המצבות ששוקמו לאחר שחוללו בברוטליות לפני כשש שנים, שהתקיים בביה״ע בסן אוניון שבחבל אלזס. המצבות שנותצו הובאו לקבורה. בטקס הודיעו שלטונות הביטחון על סיום הצבת מצלמות ואמצעים אלקטרוניים

מאות מבני הקהילה ותושבים מקומיים משטרסבורג והריין התחתון בצרפת בראשות רבה של צרפת וסגן ראשון לנשיא 'ועידת רבני אירופה' הרב חיים קורסיה, שר הפנים מר ג'רלד דרמנין, רבה של שטרסבורג והריין התחתון וחבר הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה' הרב אברהם ווייל, חברי פרלמנט תושבי האזור, מושל 'המזרח הגדול – גראנד אסט' ה'פרפאה' גב' ג'וזיאן שווליה, נשיא הקונסיסטואר הנבחר של צרפת מר אלי קורשיה, נשיא הקונסיסטואר חבל הריין התחתון מר מוריס דהאן וראש העירייה מארק סנה, השתתפו בטקס מאופק ומרגש של גילוי 269 המצבות ששוקמו לאחר שחוללו בברוטליות לפני כשש שנים בבית העלמין היהודי בסר-אוניון שבמזרח צרפת לא הרחק מהעיר שטרסבורג שבחבל אלזס. בטקס הוסר הלוט מעל המצבה המציינת את מקום קבורת המצבות שנותצו.

כזכור, המחזה שנגלה לעיני משפחה שבאה לפקוד את קבר יקיריהם היה נורא. בבית העלמין חוללו ונותצו מאות מצבות. הייתה זו תקיפה שלישית של בית העלמין בתוך מספר שנים; בשנת תשמ"ח חוללו במקום 60 קברים ובשנת תשס"א חוללו 54.

התקיפה הברוטלית שבוצעה כחודש לאחר אירועי הדמים בצרפת, בהם הפיגוע במרכול הכשר בפריז, גררה תגובות נזעמות מהשלטונות הצרפתיים ומהקהילה היהודית. הנשיא דאז פרנסואה הולנד אמר כי מדובר בהתקפה ברברית ואנטישמית על הערכים הצרפתיים. ראש הממשלה ושר הפנים גינו אף הם בחריפות רבה והבטיחו לתפוס את הפושעים ואכן לאחר כיממה נתפסו 5 קטינים שהועמדו לדין.

במהלך חמש השנים האחרונות חוללו קברים בעוד שלושה בתי עלמין בחבל אלזס; בהרליסהיים, קווצנהיים, ווסטהופן, והשלטונות הצרפתיים התחייבו כי יעשו הכל כדי לתפוס את הפושעים ולבצע היערכות ביטחונית מתאימה כדי למנוע הישנות של מעשים שכאלה. התחייבו ואכן במהלך האירוע הודיעו שלטונות הביטחון על סיום הצבת מצלמות ואמצעים אלקטרוניים והיערכות מתאימה בכל בתי העלמין בחבל אלזס.

שר הפנים מר ג'רלד דרמנין אמר בטקס כי 'למרבה הצער, כדי שאנשים יבצעו התקפות כאלה, חייב להיות שיח שנותן לגיטימציה לחלק מהמעשים האלה. עלינו להקשיב בתשומת לב רבה לנאומים ולרצונות לפלג אותנו: קולות שכביכול נשמעים כאוהדים ככל שיהיו, מגמתם היא להוביל לוויכוחים מלאכותיים והם קולות שתוקפים את הרפובליקה. אחריותנו הגדולה להיות זהירים במילים ולתת את כל התמיכה הנדרשת לשיח אוהד ומכיל ולהוקיע כל חוסר סובלנות בכל מסווה'.

השר דרמנין תקף את הצהרותיהם של אנשי הימין הקיצוני הקוראים לשינויים בלבוש או קריאת שמות פרטיים. 'העובדה הזו מעוררת גורמים שליליים וחותרת תחת יסודותיה של הרפובליקה הצרפתית. כוחה של צרפת הוא במתן זכות פומבית לבני הדתות וכמובן ליהודים לשמור על דתם. שישמרו על לבושם בפומבי וישמרו על חזותם היהודית. אנו גאים בזה וכל עוד איש לא כופה על האחר להיות כמוהו עלינו לתת להם את כל התמיכה וההגנה לשמור על מורשתם'.

שר הפנים אמר כי בחבל אלזס אירעו מתחילת השנה כעשרים מעשים אנטישמיים ו'לא נסבול מעשים שכאלה. אנו נחושים להמשיך לגייס כל משאב, אנושי כלכלי ופוליטי כדי לשמור על היהודים מורשתם ומוסדותיהם'.

ראש עיריית סר-אוניון, מארק סנה אמר כי הוא מקווה שבשיקום בית העלמין יש הקלה לקהילה היהודית ובמיוחד לכל המשפחות שנפגעו מהחילול של קברי יקיריהם.

נשיא קונסיסטואר חבל הריין התחתון מר מוריס דהן אמר כי 'אינני מבין כיצד יכולה להתפתח שנאה שכזו במקום שבו מתגוררת בקושי משפחה יהודית אחת. הם לא יודעים כלום על יהודים ובכל זאת בוצעו כאן באזור מעשים נפשעים שכאלה שהדעת האנושית לא יכולה להכיל. כאשר יהודי צרפתי או מוסד יהודי נפגע, נפגעת צרפת כולה. הבה ננסח יחד את המשאלה שהשיקום הזה יביא שלווה לאזור ולצרפת כולה'. בסיום הטקס העניק שר הפנים למר דהאן בבית הממשל את אות המסדר הלאומי של לגיון הכבוד. עיטור מסדר הכבוד החשוב ביותר בצרפת המוענק מימי נפוליון כתגמול לתרומה אזרחית יוצאת מגדר הרגיל.

לאחר שנשא תפילת ק-ל מלא רחמים ובקשת סליחה מהנפטרים אמר הרב אברהם ווייל; 'בקינה על קדושי יורק נאמר; תנוח בצרור החיים אבקתם, זאת נחלת עבדי ד' וצדקתם.

'ביום חמישי כ״ג בשבט תשע״ה נחשפה שוב שנאת עולם לעם עולם. פני המפלצת האנטישמיות שאינה שוטמת רק יהודים חיים, שלחה יד גסה כדי לפגוע גם במתים. באש השנאה העיוורת חוללו כאן בבית העלמין סר-אוניון במחוז אלזס 269 מצבות בחמת זעם והחיה שבאדם חשפה צפורנים חדות.

'בחסות מלכות החסד של צרפת שביצעו היערכות מחדש כדי שאכן לא יישנו מקרים כאלה נטלה על עצמה הקהילה את שיקום המצבות. השברים המחוללים של האבן הדוממת, נלקטו ונטמנו כאנדרטה זועקת: לעולם לא עוד'.

הוא הודה לרב הראשי לצרפת לשר הפנים לחברי הפרלמנט לראשי הקונסיסטואר ולראשי המחוז והעיר ולמאות התושבים על ההשתתפות ודברי התמיכה. הרב ווייל הודה במיוחד למר מוריס דהאן שריכז את העבודות לשיקום הקברים וגייס את המשאבים הנדרשים באמצעות מר עמנואל פאבר ורעיתו עד שחברות הביטוח אישרו וביצעו את התשלומים.

רבה של שטרסבורג הודה לראש עיריית סר-אוניון, מארק סנה על התמיכה הכספית לשיקום שער הכניסה לבית העלמין ולשגרירות גרמניה בצרפת על התקציב לשיקום האנדרטה לזכר קורבנות השואה שהושחתה. הוא הביע את תקוותו כי סידורי הביטחון שנעשו בכל בתי העלמין אכן ימנעו את המעשים הנפשעים ויקוים דברי הנחמה וההבטחה הנשגבים של ירמיהו הנביא שאנו אומרים בקינות בתשעה באב, ואליהם אנו כמהים עד היום: שובו תמימים למנוחתכם, מלא אמלא כל משאלותיכם'.

השארת תגובה