חשיבות עשיית צוואה להורים צעירים

איתן בירן - באדיבות המשפחה
איתן בירן - באדיבות המשפחה

בימים אלו מתנהל מאבק משפטי קשה ומורכב הנוגע לאיתן בירן בן ה-6. המאבק נסוב סביב השאלה מי ימונה לאפוטרופוס של איתן בירן.

סיפורו של איתן בירן מוכר לרבים מאיתנו כשורד היחידי מאסון הרכבל הנורא שהתרחש באיטליה ושבמהלכו נספו שלושה דורות של משפחת בירן, למעט הילד איתן.

וכעת נשאלת השאלה מי יהיו האנשים שיגדלו את איתן ואיפה הוא יגדל.

איתן בירן כבר עבר טראומה נוראית שתלווה אותו כל החיים, וזקוק כעת לשיקום נפשי ובריאותי, אך המצב הוא שמתחולל מאבק משפטי בין הדודה האיטלקית לסב הישראלי. סביר להניח שכוונת שני הצדדים טובה, אבל כנראה שהיה עדיף שלא להוסיף עוד התמודדות כזאת לילד שאיבד כבר כל כך הרבה.

על מנת להכריע בשאלה זו יצטרך בית המשפט לבדוק מה היה רצון הוריו של איתן ז"ל, הן לעניין מי הם היו רוצים שיגדל את איתן, ואיפה הם היו רוצים שיקבע מרכז חייו – איטליה או ישראל.

כמובן שבסיטואציות מסוג זה קשה מאוד עד לבלתי אפשרי לאתר את רצון ההורים , וזאת בוודאי כאשר הורים רבים נמנעים מלדבר על זה או לתת הוראות כלשהם למקרה והנורא מכל קרה.

כל הסכסוך המשפטי לעניין הילד איתן היה יכול להימנע, לו הוריו של איתן היו כותבים צוואה ומשאירים בצוואתם הוראות למקרה של אסון חס וחלילה.

הנטייה הטבעית של הורים צעירים הינה להתכחש שאסונות יכולים לקרות. כמו שאנשים עושים ביטוח חיים, כדי שאם יקרה משהו יהיה ביטחון לילידם שלנו, אז גם יש חשיבות בעשיית צוואה ובה יש לתת הוראות לעניין גידול ילדנו. זאת על מנת שעתידם יהיה ברור וההשקעה תהיה במקום הנכון ולא על גב הילדים בסכסוכים משפטיים מיותרים.

אסון משפחת בירן וההליך המשפטי אשר מתקיים כיום בעקבות האסון, צריכים להיות קריאת השכמה להורים לילדים צעירים לעשות צוואה ובה לתת הוראות מיוחדות לעניין ילדיהם, אם הנורא מכל יקרה להם.

מאחל לכולם בריאות איתנה ובשורות טובות.

 

עו"ד ומגשר דור שוורצמן

מומחה לדיני משפחה

0507722389

השארת תגובה