קופת החולים תשלם לילד 2 מליון שקל פיצויים

"בכל סיטואציה, אם דבר מה לא נראה לכם תקין או אינו מובן לכם אל תחששו לשאול את הרופאים, כמה דקות של חוסר נעימות יכולות לחסוך נזקים קשים לטווח הארוך כפי שראינו במקרה הזה"

נתנאל רוט
נתנאל רוט

בהסכם פשרה שנחתם בבית המשפט המחוזי בין משפחתו של מטופל לקופת החולים בה הוא מבוטח, סוכם על מתן פיצוי בסך של 2 מיליון ₪ לאחר שאבחנה שגויה של רופא הקופה מנעה טיפול מיידי למטופל בן השש והביאה להידרדרות במצבו עד לאשפוזו כצמח במרכז רפואי.

בכתב התביעה, שהוגש לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד קופת החולים באמצעות עורך הדין נתנאל רוט, מתוארת השתלשלות האירועים שהסתיימה בהידרדרות מצבו של הילד. על פי כתב התביעה, יצא הילד עם חבריו לגן הילדים ועם אנשי הצוות לסיור בנמל תל אביב. סמוך לשעה 13:00 כששבו מהסיור, פנה המורה של הילד לאמו בטענה כי במהלך הסיור התלונן בנה על חולשה, כאבי ראש והקאות, וכי הבן ביקש שהוריו יגיעו לאסוף אותו.

הוריו של הילד אספו אותו מיד עם עגלת ילדים ופנו לרופא המשפחה בקופת החולים, על מנת שהאחרון יאבחן את מצבו. לדברי הוריו של הילד, עם הגעתם לרופא המשפחה, לא בוצעה לבנם סדרת בדיקות הכרחית כגון בדיקת לחץ דם, בדיקת דופק, בדיקת חום. כמו כן מכיוון שבנם היה "מנומנם וישנוני" הרופא כלל לא ניסה להעיר את בנם ולבדוק האם הוא מתקשר עם הסביבה באופן ראוי. עניין נוסף עליו הצביעו ההורים היה שהרופא כלל לא בדק אם הילד סובל מקישיון עורף, סממן שנדרש בבדיקות בעת תלונות על כאבי ראש, הקאות וישנוניות והינה בדיקת מהירה וקלה לאבחון דלקת קרום המוח. בתום האבחון טען הרופא שככל הנראה הילד סובל ממחלה ויראלית, ולכן ישנה סבירות גבוהה שבשימוש במשככי כאבים התסמינים יעברו. על פי הנטען בכתב התביעה, הרופא ציין שאם תוך כמה שעות המצב לא יוטב, יש לפנות עם הבן לחדר המיון.

לאחר כשעתיים ניסו הוריו של הילד לתקשר עמו, אולם מצבו החמיר. בשלב זה התקשר אביו של הילד למוקד הטלפוני של קופת החולים, שם דיווח כי בנו "ישנוני ולא ניתן להעיר אותו. בשלב זה, כך על פי כתב התביעה, הנציגה הטלפונית הקשתה על אב בשאלות רבות ובשיחה מתמשכת. האבחנה הסבירה ביותר הייתה שהבן סובל מדלקת קרום המוח.

בסיומה של השיחה נשלח אמבולנס בהול לבית המשפחה, שפינה את הבן במהירות לבית החולים שניידר לילדים בפתח-תקווה. שם גילו רופאי בית החולים את מצבו הרגיש של בנם. בבדיקת CT מוח נצפתה בצקת מוחית דיפוזית קשה. הילד הובהל לחדר הניתוח לניתוח ראש דחוף. בדיקת MRI שבוצעה לאחר הניתוח הדגימה את חומרת הנזק המוחי שנגרם לילד. שלושה חודשים לאחר שהובהל לבית החולים, הועבר הילד לבית חולים שיקומי כשהוא במצב וגטטיבי – "צמח". מאז אשפוזו חל שיפור מינורי במצבו הבריאותי, אולם הוא עדיין מונשם ומוזן בסיוע מכשירים רפואיים.

מומחית בכירה למחלות זיהומיות ופנימיות באחד מבתי החולים המוכרים התבקשה על ידי עו"ד נתנאל רוט לעבור על התיק הרפואי של הילד ולכתוב חוות דעת רפואית על הרשלנות של רופא קופת החולים. "התובע נותר עם נכות קשה ביותר, במצב וגטטיבי, מונשם כרוני ומרותק למיטתו, סיעודי לחלוטין", כתבה.

התסמינים לדלקת קרום המוח הנגרמת מחיידק הם חום, הקאות, כאבי ראש, כאבים בעורף, רגישות לאור וקשיון עורף – קושי וכאב בכיפוף הראש אל עבר החזה. לעתים ילדים יכולים לפתח מצב של בלבול או לחלופין מצב של אדישות, בו קשה להורים להעיר את הילד.

המומחית קובעת בחוות דעת כי בדיקת הרופא שהתקיימה בקופת החולים התאפיינה בשורה של כשלים. הראשון, הבדיקה והאבחון מסתכמים בשורה דלה המתארת ילד ישן בעגלה, הרופא לא העיר את הילד ולא התרשם ממצבו הקוגניטיבי ולא ממצבו הכללי, כמו כן לא נעשתה על ידי הרופא בדיקה בסיסית של מדדים דוגמת חום, דופק ולחץ דם שיכולים להעיד על חומרת המחלה וזאת למרות שהתלונות שתיארו ההורים "קלאסיות" לדלקת קרום המוח. המומחית אף הדגישה כי לא ברור כלל על סמך מה הרופא אמר להורים כי מדובר במחלה ויראלית ושלח אותם לביתם ללא טיפול רפואי או מתן אנטיביוטיקה.

"מדובר במקרה מזעזע של רשלנות רפואית חמורה בו נגרם נזק בל יתואר לקטין ולמשפחתו שניתן היה למנוע בקלות", מסביר עו"ד נתנאל רוט המתעסק בדיני נזיקין ורשלנות רפואית וייצג את המשפחה בהליך. "זה הרי דבר שבשגרה שהורים הולכים עם ילדיהם לרופא המשפחה במקרים של חום, הקאות ועוד. הפעם פנו ההורים כי רצו לקבל אבחון מקיף למצבו של בנם ונשלחו לביתם כלאחר יד.

"הרופא אפילו לא קם ממושבו כדי לבדוק אותו, אלא פטר את ההורים המודאגים באבחון לקוי שמשמעותה, לא כלום", הוסיף עו"ד רוט. "בפעולה קטנה ביותר, יכול היה הרופא להציל את חייו של הילד והוא היה חוזר לבית הספר עם שאר חבריו ככל הנראה מספר ימים לאחר מכן" עו"ד רוט מבקש להדגיש ולחדד: "בכל סיטואציה, אם דבר מה לא נראה לכם תקין או מובן אל תחששו לשאול את הרופאים, כמה דקות של חוסר נעימות יכולות לחסוך נזקים קשים לטווח הארוך כפי שראינו במקרה הזה".

במסגרת התביעה נגד הקופה דרשה המשפחה פיצוי כספי שיסייע להם בהתאמות מיוחדת בביתם לנוכח מצבו הבריאותי הרגיש של בנם, כדי שיוכלו להעניק לו טיפול מיטבי במצבו הרגיש. בנוסף תבעה המשפחה פיצוי בגין הוצאות רפואיות ופרה רפואיות, הפסדי שכר של ההורים, הוצאות נסיעה, שירותי עזרה וסיעוד וכאב וסבל וכאמור, במסגרת הסדר פשרה שולם פיצוי על סך של 2 מיליון ₪ למשפחה.

השארת תגובה