ההבדל בין ביטוח חובה לרכב פרטי ורכב ציבורי

travel - צילום: pixabay
travel - צילום: pixabay

בישראל, החוק מחייב את כל הנהגים לעשות ביטוח חובה, על מנת להבטיח שבמידה ואדם נפגע בתאונת דרכים, הוא יוכל לקבל את הטיפול לו הוא זקוק מבלי לשלם על כך ובמידה ומדובר בטיפול מתמשך, הוא גם יפוצה בהתאם לפוליסה.

חברות הביטוח מציעות כמה סוגי פרמיות וביטוחים. ביטוח פרטי כולל סעיפים שגרתיים למדי והפוליסות די דומות בכל חברה. אבל כשמדובר בתחבורה ציבורית: אוטובוסים, מיניבוסים ומוניות העניינים נהיים מורכבים יותר ויש כמה סעיפים שיש לשים לב אליהם בביטוח חובה.  אוטובוסים ומיניבוסים נמצאים יותר שעות על הכביש ומסיעים כמות גדולה של אנשים ולכן מסתכנים יותר והביטוח שלהם מורכב יותר, בהתאם לכך.

בנוסף לסיכונים הרגילים המכוסים בפוליסת ביטוח חובה פרטי, כמו נזקי גוף שונים לנהג ולנוסעים כתוצאה מתאונה, כשמדובר באוטובוסים ומיניבוסים נוסף גם הסיכון לפגיעה מנפילה בזמן נסיעה או בזמן עצירת האוטובוס, סיכון לפגיעה בעת העלייה לאוטובוס והירידה ממנו, סיכון להיפגע מדלתות האוטובוס ועוד היבטים אליהם מתייחסים כשמגדירים את הצורך הביטוחי.

פרמטרים שמשפיעים על מחירי ביטוח חובה לאוטובוסים:

  • קיומה של מערכת לבקרת יציבות באוטובוס
  • קיומה של מערכת התרעה על סטייה מנתיב באוטובוס
  • קיומה של מערכת התרעה על אי שמירת מרחק באוטובוס
  • וותק הנהיגה וגילו של הנהג הצעיר ביותר בחברת האוטובוסים
  • מספר התאונות עם פגיעות גוף ומספר שלילות הרישיון בשנים האחרונות.

ביטוח חובה למוניותרכב פרטי המשמש לנסיעות ציבוריות

בהיבט של ביטוח חובה, מוניות נמצאות על קו התפר: הן מוגדרות כרכב פרטי ולכן אינן נצרכות לביטוח חובה של רכב ציבורי ,אבל כיוון שהן נמצאות שעות רבות על הכביש, הבלאי שלהן גבוה ומשפיע על רמת הבטיחות. נוסף להן גם סעיף ביטחוני, משום שלעיתים מוזמנות נסיעות בשעות מאוחרות או באזורים רחוקים, העלולות להוסיף סיכון של שוד או תקיפת הנהג, במהלך שוד או מסיבות אחרות – פליליות, לאומניות וכיו"ב. לכן, ביטוח חובה למוניות יכול להגיע לפי 3 מעלויות ביטוח חובה של רכב פרטי. בגלל הרגישות והמורכבות של ביטוחים אלו והדרישה למומחיות ספציפית מאד, מעטים הסוכנים והחברות שעוסקים בביטוחים של רכבים להסעה ציבורית ואלו שכן, צריכים להיות בקיאים בתחום.

ביטוח חובה לרכב פרטי ומה קורה במידה והוא חסר?

כאמור, ביטוח חובה הוא ביטוח עבור פגיעות גוף שנגרמו עקב תאונה עם הרכב המבוטח והוא נועד להבטיח שנפגעי תאונות דרכים לא יצטרכו לשאת בעלות הטיפולים הרפואיים להם הם עשויים להזדקק בעקבות התאונה. הביטוח מכסה גם אובדן כושר עבודה, אחוזי נכות, אובדן הכנסות ויש גם כיסוי לנזקי גוף בדרגות חומרה שונות, כגון: פציעות או מחלות פיזיות, פגיעות בנפש ופיצוי במקרים של פגיעה מתמשכת.
הפיצוי ניתן עבור כל מי שנפגע – הנהג, הנוסעים או צד ג' וזאת ללא תלות לגבי מי אחראי לתאונה.
כיון שכך, החוק בישראל מחייב בביטוח חובה לרכב. במידה ורכב ללא ביטוח מעורב בתאונה, הנפגעים יכולים לפנות לקרן ממשלתית שתפצה אותם עבור הטיפולים,  אך בעל הרכב והנהג לא יפוצו ויתכן שהקרן תתבע אותם בעבור הפיצויים. מבחינת החוק לרוב אין מדובר בעבירה שעונשה שלילת רישיון או מאסר, אלה ענישה כלכלית – גובה הקנס יקבע לפי חומרת המקרה והעבר של הנהג על הכביש והוא יכול להגיע לעשרות אלפי שקלים. במידה שמדובר בעבירה חוזרת, יש התכנות סבירה שרישיונו של הנהג יישלל. כלומר, כל ניסיון לעקוף את חוק ביטוח חובה, יכול להיות יקר מאד וכלל לא משתלם.

השארת תגובה