החרדי לא מודע לגורמי הנזק בעישון

כ-26% מהציבור החרדי סבור כי ניקוטין הוא גורם הנזק העיקרי בעישון סיגריות, בעוד המדע מצביע על הכימיקלים הנפלטים בעשן הסיגריה כתוצאה משריפת הטבק כגורם העיקרי למחלות הקשורות בעישון

קלינטון ברגע של עישון סיגר
קלינטון ברגע של עישון סיגר

ונשמרתם מאוד לנפשותיכם: חרף המאמצים הרגולטורים וההסברתיים הנרחבים שנעשים בשנים האחרונות על מנת להפחית את מספר המעשנים בישראל, אחוז המעשנים נותר כמעט ללא שינוי ועומד על כ-20% (על פי הדו"ח האחרון של משרד הבריאות אודות היקפי העישון בישראל). שיעור זה גבוה מיתר מדינות הOECD ואף לא פחת בתקופת מגפת הקורונה.

לקראת היום הבינלאומי ללא עישון וכחלק מקידום חזונה לעבר "עתיד ללא עשן" יוצאת פיליפ מוריס בע"מ בפעילות להגברת המודעות לנזקי עישון הסיגריות "שווה לותר על טבק בוער". סקר חדש שנערך במגזר החרדי מצביע על תפישה שגויה בדבר גורמי הנזק בהתפתחות מחלות הקשורות בעישון. הסקר נערך על ידי מכון "שילוב" בהזמנת פיליפ מוריס בע"מ בקרב מדגם מייצג של מעל 400 איש בקרב הציבור החרדי (לא מעשנים ומעשנים) הבגיר בישראל (18+) ובחן את תפישות הסיכון בעישון סיגריות.

כרבע מהנשאלים (26.2%) סבורים כי הניקוטין הוא הגורם העיקרי להתפתחות מחלות הקשורות בעישון סיגריות, בעוד הנזק המשמעותי ביותר – עשן הסיגריה שנוצר כתוצאה משריפת הטבק, מדורג כגורם משני בלבד ( 20.2%) ושריפת הטבק כגורם זניח ( 4.7%).

על פי המדע, הפעולה המשחררת כמות גדולה של כימיקלים מזיקים וזו הקשורה למחלות הנגרמות מעישון היא שריפת הטבק. כאשר מציתים סיגריה היא שורפת טבק בטמפרטורות המגיעות עד C°900. הטמפרטורות הגבוהות הנוצרות כתוצאה מתהליך שריפת הטבק גורמות להיווצרותם של מרבית הכימיקלים המזיקים הנמצאים בעשן סיגריות. מחקרים מדעיים מוכיחים כי ככל שטמפרטורת שריפת הטבק עולה, כך גדלות גם רמות הכימיקלים המסוכנים הנוצרים.

ניקוטין, על אף היותו חומר ממכר ואינו נטול סיכון, אינו הגורם העיקרי בהתפתחות מחלות הקשורות לעישון. מקור הניקוטין בצמח הטבק. לאחר שאיפתו, הניקוטין נספג באמצעות הריאות לתוך זרם הדם, המביא אותו לרקמות ולאיברי הגוף, כולל המוח. במוח, הניקוטין נקשר לקולטנים ספציפיים וגורם לשחרור דופמין ומוליכים עצביים אחרים. הניקוטין המשתחרר בטמפרטורה של 247 מעלות הוא אחת הסיבות לכך שאנשים מעשנים, והמשך צריכתו הוא אחד הגורמים, לצד הטעם והריטואל, הממלאים תפקיד חשוב במעבר של מעשנים בוגרים מסיגריות לתחליפים או לגמילה רצוייה מעישון.

רועי עמית, מנכ"ל פיליפ מוריס בע"מ: "הדבר הטוב ביותר עבור מעשנים הינו להפסיק לעשן, אולם חרף המאמצים הרגולטורים הגדולים שנעשים על מנת להפחית את מספר המעשנים, אחוז המעשנים בישראל נותר כמעט ללא שינוי בשנים האחרונות ועומד על כ-20%. היום ידוע שהנזק הבריאותי העיקרי בעישון סיגריות נגרם למעשה משריפת הטבק. ביטול תהליך השריפה יכול להפחית במידה משמעותית את רמות הכימיקלים המזיקים הנוצרים בהשוואה לעשן סיגריות, ולכן, מדינות מתקדמות רבות ביניהן ארה"ב, בריטניה וניו זילנד כבר הבינו שמוצרים נטולי עשן ומבוססי מדע יכולים למלא תפקיד בהפסקת השימוש בסיגריות בקרב מעשנים בגירים. בעזרת העלאת המודעות לנושא, ועם העידוד הרגולטורי הנכון, אנו מקווים כי גם בישראל, מעשנים בגירים יזנחו את הסיגריה, ואלה שבוחרים להמשיך לעשן יעברו לאלטרנטיבות נטולות בעירה, למענם ולמען קידום בריאות הציבור."

השארת תגובה