ד"ם בעומר: מי אשם באסון מירון?

44 הרוגים – לא נתפס • מי אחראי ומי אשם באסון הנורא? • הגבאים שקיבלו כסף לשיפוץ ותחזוקת הציון ולא ביצעו את מלאכתם? • כאז גם היום: אותן טענות סביב אסון 'לג מעוכין'

האסון האזרחי הגדול בתולדות מדינת ישראל, התרחש הלילה כש- 44 בני אדם קיפחו את חייה ו-150 בני אדם נפצעו ביציאה מ'מתחם תולדות אהרון' שמאחורי ציון הרשב"י במירון.

מדובר במתחם רחב ידיים שהוכשר מאחורי מבנה הציון, בגבולותיו נבנו טריבונות ענק המשמשות אלפי חוגגים.

האסון הנורא שהתרחש הלילה, לא הגיע בהפתעה. כל מי שביקר במהלך השנים בהילולת הרשב"י במירון, ובמיוחד מי שנכח בהדלקה המסורתית של האדמו"ר מתולדות אהרון במתחם שבגב המבנה. התריע: כאן יתרחש אסון.

היו שהתריעו במפורש כי האסון יהיה בדמות דחק עצום שיעלה בחיי אדם.

העובדה שבכל שנה מחדש לא התרחש אסון שכזה – היא בגדר נס של ממש.

למתחם עצמו שהוכשר בשנים האחרונות בכלים מודרנים חסרים עדיין יסודות אבטחה פשוטות שבלעדיהן לא תוכלו לקיים ארוע בשום מקום אחר.

למתחם, ישנו 'פתח יציאה' בדמות מדרגות המובילות אל שיפולי ההר שם ניתן לבחור בדרך ימינה אל עבר ההרים וההווי שוקק החיים ביום ההילולא. או לצד השני המוביל אל חזית המבנה והיציאה משטח 'הרשב"י'. כל שאר דרכי הגישה אל המתחם חסומים בשעת ההדלקה בשל עומס קהל על דרכי הגישה ו'עזרת נשים' העוטפת את המתחם משאר צדדיו.

כשבאים לקיים אירוע, הוא לאמוד את תכולתו האפשרית של המתחם. כמה בני אדם יכול מתחם שכזה להכיל כשניתן יהיה במצבי חירום לפעול באופן מירבי?.

עוד דבר הוא הפיקוח לשמירה על האומדן האפשרי, מי הינו הגורם האחראי על שלום הציבור בארוע שכזה ותפקידו יהיה לפקח כי המתחם עומד בתכולתו האפשרית ללא חריגות?

מי אחראי?

מפקד המחוז הצפוני במשטרה, ניצב שמעון לביא, אמר הבוקר: "אני נושא באחריות הכוללת, לטוב ולרע. מוכן לכל בדיקה. אנחנו בשלב איסוף הראיות כדי להגיע לאמת. מסתובבים סרטונים שאין להם קשר למציאות. שוטרים הצילו פה חיי אדם". זו תגובתו של המפקד למה שהחל כחרושת שמועות ומצא אחיזה גם באתרי חדשות. אבל יש לבחון את הדברים במבט רחב ומקיף בהרבה מאשר הארוע הנקודתי.

שנים ניתשת מערכה במסגרתה נציגי השלטון מבקשים להתאים את מתחם הציון לכזה שיוכל להכיל את הקהל ומולם אנשים ועמותות שיושבים בבניין וחוששים מאיבוד 'חזקתם'.

במסגרת מערכה זו, מבנה הציון והמתחמים שסביבו לא מתאימים לשמש את באי ההילולא. זאת למרות שנבנים מסביב בכל שנה 'תוספות' חדשות שמשמשות את הבאים בימות ושבתות השנה על הצד היותר טוב.

המערכה הזו מסוכנת, מסוכנת לחיי אדם. גם אם יוכל איי מי לצייר איזו תאוריה במסגרתה תוצג האשמה לאסון שהתרחש הלילה – בגורם אחר.

ונשמרתם לנפשותיכם מאד, זהו חוב קדוש, מצוות עשה מהתורה. חוב על הציבור וחוב על האחראים, חוב על החוגגים וחוב על המארגנים.

עשרות משפחות איבדו הלילה את יקירהם באסון שיכול וצריך היה להימנע, בתרחיש שלא נוצר 'יש מאין' כי אם מפעולות שנעשו ופעולות שלא נעשו. מעודף ציבור ששהה במתחם מעבר ליכולת הכלתו – ומחוסר התאמת המתחם לארוע שכזה.

בימים ההם

כבר בשנת תרע"א כשאירע אסון בהילולת הרשב"י, אז נפל מעקה מגג המבנה ועשרות מהחוגגים נפלו בעקבותיו. שבעה מהחוגגים נפחו את נשמתם ארבעה נוספים נפטרו מפצעיהם מאורח יותר. עוד קרוב לארעבים בני אדם נפצעו. הביקורת הציבורית הופנתה כלפי גבאי המקום שלא דאגו לתחזוקת המקום למרות שנטען כי הועברו אליהם כספים לצורך כך. בציבור החסידי טענו כי האסון אירע בשל 'תערובת' שהיתה במקום בין גברים לנשים. בפועל הדבר אירע כשהציבור נמלט מאש ה'הדלקה' על גג הציון, הדוחק והבהלה הפעילו לחץ על הגדר שסבבה את הגג ויחד עם הגדר נפלו האנשים אל חצר הציון.

החסידים 'החרימו' את העליה להילולת הרשב"י למספר שנים במהלכן נקבעו לראשונה 'דרכי מהדרין', כשבחצר וסביבות המבנה מוגדרים שטחים לנשים ושטחים לגברים.

תושבי ירושלים, כינו את הארוע כ'לג מעוכין' בהשאלה מ'פסח מעוכין'.

בזמן הזה

גם הפעם:

משטרת ישראל פתחה בחקירת הארוע.

הדיון הציבורי עוסק בסרטונים המציגים את עומס הקהל והשוטרים. בשאלה האם השוטרים ביקשו לווסת את הקהל וסייעו לציבור – או כי בנסיונם לווסת את יציאת הציבור יצרו את הדחק הנורא.

יש מי שמזכירים כי האחריות היא על מי שנכנס למתחם שאינו יכול להכילו – בעוד השוטרים המפקחים במקום מנסים למנוע ממנו להכנס למקום סכנה.

עד שלא יעמוד גורם שהאחריות בידיו, ויפעל כנדרש ממנו – איך נמנע את האסון הבא?

תגובה אחת
  1. בד"א
    אסון נורא. אבל כבד לכל עם ישראל.
    הכרחית ועדת חקירה ממלכתית.
    ייתכן שאמיר אוחנה יידרש ליטול על עצמו אחריות מיניסטריאלית ולהסיק מסקנות אישיות.
    והחשוב מכל, מאן קאי משמע לן? מה רבש"ע מנסה לומר לנו באסון כבד זה? אולי, כדברי הנביא, "שנאתי מאסתי חגיכם, ולא אריח בעצרותיכם. כי אם תעלו לי עולות, ומנחותיכם לא ארצה, ושלם מריאיכם לא אביט. הסר מעלי המון שיריך וזמרת נבליך לא אשמע"
    אולי הילולות נוסח עכו"ם אינן לרצון לקב"ה?
    מי חכם וידע.
    השמים ימציאו לכולנו ניחומים.

השארת תגובה