הצעת חוק נגד הונאות כשרות תידון היום

הצעת חוק איסור הונאה בכשרות תעלה היום לדיו בוועדת השרים לחקיקה ● לפי ההצעה ייאסר על עסק להציג את עצמו ככשר אם אין בידו תעודת כשרות

שר הדתות דוד אזולאי בסיור בצפון
שר הדתות דוד אזולאי בסיור בצפון

"חוק הונאה בכשרות" המתוקן יובא היום לדיון בוועדת השרים לעניני חקיקה. החוק עליו חתומים חברי כנסת משלל סיעות הקואליציה מאיים להפוך לתפוח האדמה הלוהט הבא ולהצית משבר קואליציוני, בעקבות התנגדות פלגים מסויימים בתוך הקואליציה לחוק במתכונתו הנוכחית.

את הצעת החוק הגיש ח"כ יואב בן צור (ש"ס) והצטרפו אליה, הח"כים משה גפני ומנחם אליעזר מוזס מיהדות התורה, חברי הכנסת מיקי זוהר ודודי אמסלם מהליכוד וח"כ בצלאל סמוטריץ' (הבית היהודי). הצעה זו נכללה בהסכם הקואליציוני של ש"ס ויהדות התורה.

על פי הצעת החוק, הרבנות הראשית תהא הסמכות הבלעדית בכל נושא מתן הכשרויות למסעדות ובתי עסק והשימוש במילה 'כשר'. בנוסף, בתי עסק לא יוכלו ליצור מצג כאילו הם כשרים, גם אם הם לא משתמשים במילה כשר במפורש.

בימים אלו נדרש בית המשפט העליון להכריע בעתירת בתי העסק הדורשים ממנו לעשות שימוש בפרשנות החוק הקיים באופן שאינו שולל מהם להציג בכתב שבתי האוכל שבבעלותם כשרים, אף אם אין בידם תעודת הכשר של הרבנות הראשית – זאת בטענה לפגיעה בחופש העיסוק. את הפרצה הזו בדיוק מבקשים מגישי הצעת החוק למנוע תוך חקיקת תיקון שיסתום את הגולל על המאמצים להעניק פרשנויות מסולפות לחוק הונאה בכשרות.

מובילת ההתנגדות לחוק מקרב הקואליציה היא רחל עזריה (כולנו) שעוד בהיותה חברת מועצת עיריית ירושלים התנגדה לחוק והביעה תמיכה בעותרים נגדו. אליה הצטרפו חברי כנסת נוספים דוגמת ינון מגל התומך בעמדת רבני 'צהר' שמתנגדים לחוק.

למעשה, חוק איסור הונאה בכשרות, מייחד את הסמכות להעניק תעודת כשרות לרבנות הראשית ולרבנים שהוסמכו על-ידם לצורך כך בלבד. כשבין השאר נקבע בחוק "בעל בית אוכל לא יציג בכתב את בית האוכל ככשר, אלא אם כן ניתנה לו תעודת הכשר", וכן "בעל בית אוכל שבידו תעודת הכשר ובית האוכל מוצג בכתב ככשר, לא יגיש ולא ימכור בו מצרכים שאינם כשרים לפי דין תורה".

בעקבות החוק פועלת כיום יחידת אכיפה מטעם הרבנות הראשית שתפקידה לאכוף את קיום החוק ולמנוע הונאות כשרות כאלה ואחרות, כדוגמת בתי עסק המציגים עצמם כ"כשר" כשבפועל אין ברשותם תעודת כשרות. כחלק מהפעילות בסמכותה של היחידה להשית קנסות מנהליים על עסקים שעוברים על החוק, כשעד היום נגבו מבעלי עסקים כ-6 מיליון שקלים שהועברו לקופת המדינה – כל זאת על מנת למנוע הטעיית צרכנים באמצעות הונאות כשרות.

כעת על פי הצעת החוק, בעל עסק שיתלה על הקיר תמונה של רב יפר את החוק, כמו כן בעל עסק חובש כיפה שאין ברשותו תעודה מהרבנות עשוי לעבור על החוק מאחר והוא יוצר מצג שווא כאילו המסעדה או העסק כשרים.

כעת נותר להמתין ולראות מה יעלה בגורל הצעת החוק, מי יתמוך, מי יתנגד, ואיפה יתייצבו לבסוף נציגי הבית היהודי שעד כה לא התבטאו בענין בקולם, דוגמת נפתלי בנט ואיילת שקד.

השארת תגובה