שיהיה מדוייק: רמת הסוכר בדם

מתי ואיך לבצע בדיקת סוכר בדם מדוייקת ומדוע חשוב כל כך הדיוק בתוצאת הבדיקה הביתית

מד סוכר חדש. מחיר השקה 60 שח. צילום יחצ חול
מד סוכר חדש. מחיר השקה 60 שח. צילום יחצ חול

אחד התפקידים החשובים והמכריעים לסוכרתי בטיפול במחלה הוא המעקב אחר רמות הסוכר בדם.

למרות שסוכרת מוגדרת כמחלה כרונית, לרוב ניתן לנהל אותה באמצעות שינוי באורח החיים, תרופות וטיפול. המטרה העיקרית של הטיפול בסוכרת היא לשמור על רמת הסוכר בטווח היעד האישי ולמנוע ואף לדחות סיבוכים עתידיים כגון: בכלי דם של הלב, הכליות, העיניים, כפות הרגליים ועוד.

בדיקת סוכר בדם במד סוכר ביתי, היא אחת הדרכים הטובות ביותר עבור סוכרתי ועבור הצוות המטפל לקבלת מידע עד כמה הטיפול התרופתי, התזונתי והפעילות הגופנית מתאימים, ומאפשרת זיהוי מידי של ערכי סוכר חריגים כגון: היפוגליקמיה, שמשמעותה רמת סוכר נמוכה ומוגדרת בטווח של ערכי סוכר מתחת ל- 70 מ"ג/דל ומלווה לרוב בתופעות של הזעה,  רעד בידיים, דפיקות לב, הזעה, חולשה, סחרחורת ובטיפול שאינו מידי  עד אפילו לאובדן הכרה. שימוש מושכל בניטור עצמי של ערכי סוכר מסייע לצוות המטפל בבחירת הטיפול המתאים, משפר את היכולת העצמית בניהול המחלה ובאיזון  הסוכרת.

אורית ויזינגר, אחות מומחית לסוכרת, רכזת סוכרת מחוז חיפה וג"מ, שירותי בריאות כללית מעניקה מספר טיפים שימושיים שיעזרו לאנשים עם סוכרת לבצע את הבדיקות באופן הנכון והמדוייק ביותר בבית:

  1. תדירות ומספר הבדיקות המומלץ של רמת ערכי סוכר בדם, שונה מאדם לאדם ותלויה בסוג הטיפול התרופתי , באיזון הסוכרת ובתנודתיות ברמות הסוכר, לכן חשוב לקבל הנחיות לניטור עצמי מהצוות הרפואי והסיעודי.
  2. כל מד סוכר מכיל בתוכו זיכרון, המציג את מדידות הסוכר, עד 90 ימים אחרונים, לכן מומלץ לכוון את התאריך והשעה. הנתונים ניתנים להעברה למחשב דרך תוכנה ייעודית, כך שניתן להפיק דוח מפורט של מדידות הסוכר, בתצוגות שונות (טבלאות, גרפים) וניתן  לצפות בהם במחשב האישי או במרפאות הסוכרת.
  3. יש לרחוץ את הידיים, במים וסבון ולייבש אותן היטב לפני ביצוע הבדיקה בבית.
  4. חשוב לבדוק את תאריך התפוגה על אריזת מקלוני הבדיקה, אין להשתמש במקלוני בדיקה שפג תוקפם.
  5. יש לבדוק האם הדוקרן מכוון לעומק הדקירה הרצוי, ככל שהמספר המצוין על חוגת הדוקרן יהיה גבוה יותר, כך תהיה עצמת הדקירה חזקה יותר.
  6. חשוב לתעד את תוצאת הבדיקה על גבי טופס לניטור עצמי או בהורדת נתונים בתוכנה הייעודית.

הטכנולוגיה של המכשירים האישיים, הנמצאים  כיום בשימוש בקרב חולי סוכרת, מתחדשת ומתקדמת כל הזמן, כך למשל חברת דין דיאגנוסטיקה השיקה בישראל בימים אלו מד סוכר חדשני  ומתקדם:  Accu-Chek Instant(אקיו צ'ק אינסטנט) מבית  Roche Diabetes Care(רוש דיאביטיס קר) הבינלאומית.

מדובר בדור החדש של מדי סוכר אשר מספק תוצאה מדוייקת יותר (מעבר לתקינה המחמירה העולמיתISO 15197:2015 ). נוסף לעובדה שהמכשיר משלב יתרונות  טכנולוגיים מתקדמים, המכשיר קל מאוד לתפעול ומוכן לשימוש מרגע הוצאתו מהקופסא, אין צורך לכוון אותו או לבצע הגדרות- פותחים ומשתמשים.

הודות למסך גדול במיוחד, הוא מתאים לשימוש לכבדי ראיה וגם לאנשים הסובלים מרעידות בידיים ובזכות המחוון הצבעוני הייחודי, קל יותר להבין את התוצאה המתקבלת מהמכשיר. לאחר קבלת התוצאה, יופיע על הצג חיווי צבעוני לפירוש רמת הסוכר המתקבלת. החיווי הצבעוני מוגדר יחד עם הצוות הרפואי ומסייע לסוכרתי להבין במהירות אם הוא בטווח התקין או מחוץ לטווח, מבלי הצורך להבין מה משמעות המספר. במחקר (1)   שנעשה בנושא, נמצא כי 94% מהמשתמשים במכשיר הרגישו ביטחון רב יותר בהבנת תוצאות רמת הסוכר ו- 95% מהמשתמשים ציינו כי החיווי הצבעוני היה נוח יותר בהבנת התוצאה מאשר רק תצוגת נמוך/גבוה.

בנוסף, על מנת להקל עד כמה שניתן את תהליך הבדיקה, מקלוני הבדיקה של מד הסוכר מגיעים עם  טכנולוגיית Easy Edge  שהינם בעלי שטח ספיחה רחב בשלושה כיוונים,  ההופכים את לקיחת הדם לפשוטה ונוחה, מה שמקל את ביצוע הבדיקה.

הערכה מגיע גם דוקרן  חדשני מסוג Accu-Chek Softclix  המבוסס על טכנולוגייה ייחודית למזעור הכאב, ובעל אפשרות בחירה בין 11 עומקי דקירה שונים. מד הסוכר ומקלוני הבדיקה זמינים לרכישה בסבסוד (משתנה בהתאם לזכאות) עם מרשם בבתי המרקחת של שירותי בריאות כללית ומכבי שירותי בריאות.

לרגל ההשקה: מחיר המכשיר – 60 ₪ בלבד (במקום 99 ₪), במהלך חודשים מרץ -אפריל,  כולל משלוח עד הבית באתר דין סטור: http://dynstore.co/ac-instant. ניתן גם לרכוש את מקלוני הבדיקה באתר

השארת תגובה