החשיבות שבביקור אצל רופא עיניים

oculist with eyesight test clipboard
oculist with eyesight test clipboard

רופאי עיניים עוסקים באבחון מחלות של העין. חשוב לדעת, כי דווקא באזור העין היכולת שלנו לזהות פתולוגיות שמתפתחות הוא נמוך, אולם זיהוי מוקדם של תסמינים עשוי להציל לנו את הראייה. הבדיקה השגרתית אצל רופא עיניים היא בדיקה קצרה, היא אינה פולשנית ואינה כואבת, ומומלץ לבצע אותה בתדירות שמותאמת לגיל ולמצב הראייה שלכם. כל מה שחשוב לדעת על רופאי עיניים, מחלות של העין והאבחון שלהן.

מחלות אופייניות שבדיקה אצל רופא עיניים עשויות לאבחן

האנטומיה של גלגל העין היא מורכבת, ורופאי עיניים הם מומחים באיתור של פתולוגיות ומחלות שעלולות להתפתח בתוך גלגל העין ולפגוע בראייה ובבריאות. שלוש מהמחלות הנפוצות המאובחנות אצל רופא עיניים הן:

גלאוקומה: עלייה בלחץ התוך עיני בגלגל העין. גלאוקומה עלולה לפגוע בראייה ואף להביא למצב של עיוורון מוחלט בעין החולה

קטרקט: מחלה ניוונית של פגיעה ברשתית העין הגורמת לעכירות הראייה. אי אפשר לרפא קטרקט, אולם באבחון מתאים, ניתן להאט את קצב ההתקדמות של ניוון העדשה ולהרוויח עוד כמה שנים לפני ניתוח קטרקט.

ניוון מקולרי: ניוון של מרכז הראייה הוא הסיבה שכיחה ביותר לעיוורון אצל מי שהם בני 50 ומעלה, הסיכוי ללקות בו עולה עם הגיל וניתן לעכב את התפתחותו בטיפול תרופתי.

גידולים של העין: כמובן שגידולים בעין עשויים להיות שפירים – והם גם עלולים להיות גידולים ממאירים, במצב כזה, בדיקה שגרתית אצל רופא העיניים עשוייה להיות לא פחות מאשר בדיקה מצילת חיים.

רופא עיניים או אופטומטריסט?

חשוב לדעת: אופטומטריסט מתמחה בהתאמת משקפיים ללקויי ראייה, והוא בדרך כלל לא רופא עיניים. בעוד בדיקה אצל רופא עיניים עשויה לכלול היבטים של איכות הראייה, הבדיקה אצל אופטומטריסט אינה זו האמורה לאתר פתולוגיות של גלגל העין. לצורך כך – ניגש אל רופא העיניים בלבד.

מהם התסמינים שעשויים להצביע על כך שהגיע הזמן לבדיקה אצל רופא העיניים?

אם אתם סובלים מטשטוש בראייה, כדאי לגשת לאופטומטריסט (לפחות כקו טיפולי ראשוני). האופטומטריסט אמון על איתור לקויות ראייה והתאמת משקפיים או עזרי ראייה אחרים שישפרו את הראייה. אופטומטריסט מנוסה ומקצועי עשוי לאתר תסמינים של פתולוגיות ולהמליץ על קביעת תור אצל רופא עיניים, למשל כאשר הוא מזהה תסמינים של קטרקט או של לחץ תוך עיני.

במקרים של מחלה בעין, כמו למשל באדמומיות, גרד, הפרשות, טשטוש ראייה שאינו קשור בהחלפת משקפיים, שטפי דם וכדומה – מומלץ לגשת לרופא עיניים לבדיקת ראייה ובדיקה מקיפה של בריאות גלגלי העיניים.

ההמלצה: בדיקת עיניים תקופתית בשגרה

לא פעם, הפתולוגיות האופייניות לגלגל העין מתפתחות בשלבים הראשונים שלהם כמעט בלי תסמינים. ביחד עם זאת, התפתחות והתקדמות של מחלות עיניים שונות קל יותר לעצור, או לפחות להאט, אם מזהים אותן בשלבים הראשונים שלהם. בדיוק לשם כך, מומלץ לקבוע בדיקות עיניים שגרתיות גם כאשר אין תסמינים למחלת עיניים. ההמלצות בנוגע לתכיפות הבדיקות משתנה לפי הגיל. אצל מי שאין לו סיבה לחשוד בהתפתחות של מחלת עיניים, תדירות הבדיקות השגרתיות המומלצת היא:

עד גיל 40: בערך אחת לחמש שנים

עד גיל 65: אחת לשנתיים

מגיל 65: אחת לשנה

אם רופא העיניים יאתר תסמינים מוקדמים או חשד להתפתחות של מחלת עיניים, בשלבים שבהם מומלץ לעקוב אחר בריאות העין, הוא עשוי להמליץ על בדיקות עיניים בתדירות תכופה יותר.

בדיקות אצל רופא עיניים: ציבורי או פרטי?

הרפואה הציבורית מספקת בדיקות עיניים וביקורים אצל רופא עיניים בתשלום רבעוני נמוך. ביחד עם זאת, ניתן לבצע בדיקות עיניים, שהן בדרך כלל בדיקות אמבולטוריות ללא אשפוז ללילה, במסגרת הרפואה הפרטית בלוחות זמנים גמישים יותר, בתנאים אישיים יותר ובדרך כלל גם בכיסוי מלא של עלויות הבדיקה מטעם ביטוחי בריאות פרטיים.

השארת תגובה