סערת הרפורמים: בג"צ קובע 'מיהו יהודי'

בית המשפט העליון קבע בדעת רוב: המדינה צריכה להכיר ב'גיור' רפורמי או קונסרבטיבי לצורך חוק השבות • ליברמן: "כל חייל שעבר גיור צה"לי יותר יהודי מכל תלמידי ישיבת מיר ביחד"

אולם בית המשפט העליון (צילום בעריש פילמר)
אולם בית המשפט העליון (צילום בעריש פילמר)

הרכב של תשעה שופטי בית המשפט העליון, בראשות הנשיאה אסתר חיות, קבע כי גם מי שעבר ‘גיור’ רפורמי וקונסרבטיבי – יוכר יהודי ויוכל ליהנות מחוק השבות ולקבל אזרחות ישראלית.

השופטים מתחו ביקורת מרומזת על הממשלה שלא הסדירה את החקיקה בנושא הגיור במשך שנים רבות.

הפסיקה באה בעקבות 11 עתירות, שרובן הוגשו בשנת 2005.

השופטת דפנה ברק ארז כתבה: “נמנענו מהכרעה בנושא זה קרוב לחמש שנים נוספות – מתוך גישה מכבדת כלפי עמדתו של המשיב, על מנת לאפשר קידומה של חקיקה מסודרת בנושא. אולם איננו יכולים לחכות עד בוש, כאשר זכויותיהם של אנשים עומדות על כף המאזניים וחקיקה בנושא כלל לא נראית באופק”.

פסק הדין ניתן אחרי יותר מ-15 שנה של עתירות נגד מערך הגיור בישראל.

“העתירות שבכותרת תלויות ועומדות מזה שנים ארוכות”, נכתב בהחלטה. “רובן הוגשו לפני 15 שנים, ומפאת חשיבותה ורגישותה של הסוגיה, ניתנה לכל הגורמים הנוגעים בדבר שוב ושוב האפשרות לגבש פתרון מקיף… למרבה הצער, פתרון כזה לא נמצא עד כה”.

בהחלטה נכתב עוד, כי בחודש אוגוסט האחרון נענו “בפעם המי-יודע-כמה ולפנים משורת הדין” לבקשת המדינה לדחות את מתן פסק הדין – “אך גם מועד זה חלף, ללא כל התקדמות בנושא”.

עו”ד יצחק בם מתמחה במשפט המנהלי החוקתי והפלילי: “על פניו מדובר בעוד טריז שמנסים הארגונים הרפורמים בסיוע אקטיבי של בית המשפט העליון לתקוע בזהות היהודית. יפה מאד שיש ריבוי זרמים וריבוי תפיסות שכולן מתעקשות לקרוא לעצמן יהדות, אבל המצב שבו מי שמוכרזים כיהודים על ידי בית המשפט העליון אינם יהודים בעיני רוב החברה היהודית בישראל, מעמיק את הקרעים בעם במקום לאחות אותם”.

בארגון ‘בצלמו’ הגיבו: “רק השבוע קבע בית המשפט שנכים לא יצורפו לדיון על הנגשת מערת המכפלה כי אין להם שום קשר לעניין – אבל אותה מערכת המשפט קבעה שגיורים רפורמים מוכרים.

“זו מערכת שמתאכזרת לרחמנים ומרחמת על מחבלים באופן קבוע. יודעים כל אזרחי ישראל שצדק לא יוצא לעולם ממערכת המשפט הישראלית.

“נמשיך לפעול שכנסת ישראל תרוקן את סמכויות הגוף הנלוז הזה שפוגע בכל חלקה טובה הורס ולעולם איננו מביא צדק לאזרחי ישראל כי אם לכל עוכרי ישראל, מחבלים ומסתננים”.

יו״ר שס, השר אריה דרעי, הגיב: “החלטת בג”ץ להכיר בגיורים רפורמים וקונסרבטיביים מוטעית, מצערת מאד ותגרום מחלוקת וקרע קשה בעם. אני מתחייב לתקן את החוק כדי שרק גיור על פי ההלכה יהיה מוכר במדינת ישראל”.

סגן השר אורי מקלב על פסיקת הבג”ץ: “הבג”ץ מוכיח שוב כי הוא כלי פוליטי המנגח פעם אחר פעם את היהדות בהחלטות שערוריתיות ופוגע בתורת ישראל המסורה לנו מדורי דורות, אנו לא חיים מפי שופטי הבג”ץ אלא על פי תורת ישראל המסורה לנו מדורי דורות, שופטי הבג”ץ פוגעים בייחוס של העם היהודי כולו ופורצים פרצות חמורות בכרם ישראל”.

ח״כ משה ארבל מש”ס: ״כבוד ראש הממשלה נתניהו! פסיקת בית המשפט מהיום מבטלת לחלוטין את ההישג האדיר שלך בהקמת גדר ההפרדה בדרום למניעת מסתננים. מהיום כל מסתנן מסודן ואריתראה יוכל לשלם ‘בקשיש’ לרבאיי רפורמי בדרום תל אביב ולקבל אזרחות מכח חוק השבות.

“רק קידום מיידי של חוק גיור ממלכתי שהגשתי בשליחות השר דרעי תעצור את התופעה המסוכנת הזו. גרירת הרגליים בנושא משך כל שנות כהונתך הביאה עלינו את הפסיקה הרעה הזו”.

יו”ר סיעת ש”ס בכנסת מיכאל מלכיאלי: “3000 שנה עם ישראל הלך לאורם של חכמי ישראל בשאלת מיהו יהודי ואף בית משפט לא ישנה את זה. בית המשפט לא מפספס שום הזדמנות לפגוע בקדושת כרם ישראל. כל פעם מחדש, האקטיביזם השיפוטי שמשתלט על חיינו, גורע עוד משהו מצביונה היהודי של המדינה.

“אין לרפורמים דריסת רגל במדינת ישראל, כי גם הציבור החילוני לא קונה את הסחורה שלהם. בג”ץ הוא הגוף היחיד במדינה שלצערנו מכיר בהם”.

ראש האופוזיציה ויו”ר יש עתיד, יאיר לפיד: “מברך על פסיקת בג״ץ בנושא הגיור. ישראל צריכה להשוות באופן מלא את זכויות כל זרמי היהדות – אורתודוקסים, רפורמים וקונסרבטיביים. כולנו צריכים לחיות פה יחד מתוך סובלנות וכבוד הדדי. ממשלה שפויה תשים קץ למצב שבו דווקא ישראל היא הדמוקרטיה היחידה בעולם שבה אין חופש דת ליהודים”.

יו”ר מפלגת ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן: “אני מברך את בג”ץ על ההחלטה ההיסטורית להכיר בגיור רפורמי וקונסרבטיבי. ישראל ביתנו תמשיך להילחם נגד הכפייה הדתית ותשמור על צביונה של מדינת ישראל כמדינה יהודית, ציונית ליברלית”.

ח”כ אוריאל בוסו: “הכרה בגיורים רפורמים וקונסרבטיביים היא עוד פרק של ניתוק מוחלט מהמסורת והיהדות וכל מה שביניהם. עם ישראל חזק מכל החלטה שמנסה לקעקע את הזהות שעליה נלחמנו ונלחם”.

מפלגת הציונות הדתית: מדובר בפסיקה מסוכנת לעתידה של מדינת ישראל כמדינה יהודית. בג״צ ממשיך לרמוס ברגל גסה את זהותה היהודית של מדינת ישראל וממשיך לפעול באופן אקטיבי ולא דמוקרטי כשלוחה של ארגוני השמאל על מנת להפוך את מדינת ישראל למדינת כל אזרחיה.

“בשנה האחרונה התריע יו״ר הציונות הדתית ח״כ בצלאל סמוטריץ׳ שוב ושוב בפני ראשי הסיעות החרדיות שהיו שותפים לממשלה על הסכנה הצפויה בפסיקה המדוברת והפציר בהם לקדם את חוק הגיור הממלכתי כדי לקדם את פני הרעה. למרבה הצער הם לא התעקשו על זה והיום קיבלנו את התוצאה.

“בממשלה הבאה נהיה חייבים לבטל את הפסיקה הזו בחקיקה שתקבע כי בישראל יוכרו רק גיורים ממלכתיים. רק ממשלת ימין שתורכב ממפלגות המחנה הלאומי תוכל לקדם חקיקה כזו, כמו גם פסקת התגברות שתמנע את המשך השתלטות בג״צ על הזהות של מדינת ישראל. מי שחושב שניתן להניח את הערכים בצד ולהקים קואליציה עם השמאל קיבל הערב הוכחה לנזק הבלתי הפיך שהוא עלול לגרום לזהותה היהודית של מדינת ישראל”.

יו”ר מפלגת העבודה, ח”כ מרב מיכאלי: ‏התורה ניתנה במעמד הר סיני לכולנו, לכל זרמי היהדות. מי שמנסים לנכס אותה רק לעצמם ולהיות משטרת היהדות עושים לה עוול אדיר. אנחנו נרפא את החברה שלנו רק כשנתחיל לחפש את המשותף ולא להתמקד במפריד. מפלגת העבודה שברשימתה הרב קריב, היא בית ליהודיות וליהודים באשר הם”.

יו”ר סיעת מרצ, ח”כ תמר זנדברג: “החלטה מבורכת וחשובה. הגיע הזמן שישראל תשתחרר מכבלי מונופול הרבנות שמתנהלת על פי זרם דתי צר, ותקבל בזרועות פתוחות גם את מי שבחרו להצטרף ליהדות דרך הגיור הרפורמי והקונסרבטיבי. ליהדות גוונים רבים – ישראל היא ביתם של כל היהודים ולא מדינת הלכה”.

ח”כ משה גפני והשר יעקב ליצמן: “החלטת בג”צ להכיר לראשונה בגיור רפורמי וקונסרבטיבי בישראל הינה הרת אסון למשמעות המונח מדינה יהודית. במשך כל הדורות ידע עם ישראל להכיר בדתו ובאמונתו ללא זיופים וחיקויים, וכך זה יימשך גם לעתיד.

“יהדות התורה תדרוש את פסקת התגברות כדי לעמוד בפני האקטיביזם השיפוטי, שפוגע בהמוני יהודים בארץ ובעולם ומאיים לקרוע אותנו מבפנים. בלי זה לא ניכנס לשום קואליציה”.

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול הגר”ד לאו: “מי שהתגיירו בגיור רפורמי ודומיו אינם יהודים. שום החלטת בג״צ כזו או אחרת לא תשנה את העובדה הזו. יש להצר על כך שבית המשפט בהחלטתו מאשר את הצפת מדינת ישראל בעולים אשר בינם לבין היהדות אין דבר.

“כל אחד מאזרחי ישראל צריך לשאול את עצמו בערב עצוב זה – במה מדינת ישראל היא מדינה יהודית, כאשר כל נכרי יכול להיות אזרח מדינת ישראל?”

יו”ר סיעת יהדות התורה, ח”כ יצחק פינדרוס, אמר בכנס דת ומדינה של אתר ‘כיפה’ בשיתוף מכון עתים, כי מי שהתגיירה בגיור הצבאי היא “שיקסע” וכי אם מישהו מתחתן איתה – האבא צריך לשבת ‘שבעה’ ולקרוע קריעה.

במהלך הפאנל נשאל פינדרוס מה דעתו על ‘מתווה ניסים’, שעיקרו הקמת מערך גיור המחויב להלכה אך מנותק מהרבנות הראשית – והשיב: “אם המשמעות של מתווה ניסים היא שמישהו בתפיסה שלי, בתפיסה של ההלכה, יכנס גוי בקרב ישראל ותהיה לו תעודה של יהודי כי זו המשמעות, לא מדובר על להתפשר. אני לא מוכן להתפשר אפילו על ‘שיקסע’ אחת או גוי אחד שיכנס בקרב ישראל כי אני רוצה להיות פלורליסט ונחמד. זה לא יקרה”.

ח”כ תהלה פרידמן מכחול לבן, שהשתתפה בפאנל, הזדעזעה מדבריו: “לקרוא לאנשים שהם זרע ישראל ‘שיקסע'”.

פינדרוס התעקש: “היא שיקסע, גויה, אם היא התגיירה גיור צה”לי, היא לא יהודיה בהגדרה הלכתית. יכול להיות שהיא חסידת אומות האולם, בסוף אבא שלה יהודי ואימא שלה גויה – אין יחס לאבא שלה, יש תורת ישראל שלא מתחלפת שמשה רבנו הוריד בהר סיני”.

פרידמן: “אני לא אומרת שהיא יהודיה, אני רק אומרת שהיא זרע ישראל, יש לזה הגדרה הלכתית”.

פינדרוס: “לא, היא לא זרע ישראל בהגדרה הלכתית. תבדקי בספרות”.

פינדרוס הבהיר: “היא לא יהודיה בהגדרה. אם מישהו מתחתן איתה האבא צריך לשבת שבעה, לקרוע קריעה ולהגיד קדיש. היא לא זרע ישראל”.

הוא הדגיש כי מי שעבר גיור צבאי – “אני מודיע שאבקש ממנו להדליק אש בשבת אצלי בבית וכך אמר לי הרב אלישיב”.

לאחר שהקטע המדובר פורסם בטוויטר, החלה המתקפה מצד ראשי המפלגות האנטי-דתיות – וגם מצד בנט.

יו”ר ישראל ביתנו, ח”כ אביגדור ליברמן, תקף: “פינדרוס וחברי יהדות התורה – לא להתגייס לצבא ולחיות על חשבון משלמי המיסים זה שיקסע. מי שצריכים לשבת שבעה זה אתם על שקברתם את ערכי העם היהודי. כל חייל שמשרת בצה”ל ועבר גיור צה”לי יותר יהודי מכל תלמידי ‘ישיבת מיר’ ביחד”.

יו”ר יש עתיד, ח”כ יאיר לפיד, כתב בטוויטר: “האמירה של ח”כ פינדרוס היא אמירה חשוכה ועצובה. על איזו חיילת ששירתה בצה”ל הוא מדבר? הלוחמות בקרקל? המג”בניקיות במחסומים? התצפיתניות מול עזה? הצעירות המופלאות האלה שאתה קורא להן ‘שיקסע’ מצילות את חייך”.

חברת הכנסת תהלה פרידמן הגיבה: “לא הגיור הרפורמי מפריע לחרדים אלא כל גיור שאינו חרדי. בטח אם הוא נעשה בצה”ל. גרת צדק, חיילת, גיור אורתודוכסי, אזרחית ישראלית= שיקסע. לא הרפורמים מפריעים אלא הציונים הדתיים. חס ושלום תקום ממשלת ליכוד-חרדים- חרדלים, היא תהיה הממשלה הכי פחות ציונית שהיתה כאן”.

יו”ר ימינה נפתלי בנט: “איזו בושה. ככה, בהבל פה, פינדרוס מזלזל ופוגע באלפי חיילי צה״ל אשר השלימו תהליך של גיור כהלכה. חיילים אשר החליטו לעבור תהליך גיור מלא תוך כדי שרות בצה״ל. לא אתן לאף אחד לפגוע בהם”.

בעקבות הסערה פרסם הבוקר פינדרוס הבהרה כי השימוש במילה ‘שיקסע’ נועד לתאר משמעות דתית בלבד.

“למען הסר ספק, השימוש במילה שיקסע מהפאנל שפורסם הבוקר היה בהכוונה למשמעות הדתית שלה, לאמור, הגיור הוא רק על פי ההלכה והלכה לא יכולה להיקבע בחוק ולא בבג”ץ. גיור שאינו על פי ההלכה אינו תופס והנשים הללו אינן יהודיות.

“כל ניסיון להוציא את הדברים מהקשר ולטעון כאילו יש כאן זלזול בתרומתן לביטחון המדינה הוא ניסיון מעוות. גם חסידי אומות העולם לאורך ההיסטוריה היו אנשים נפלאים ובכל זאת אינם יהודים, וכך גם לוחמים רבים בני העדה הדרוזית שאנחנו מעריכים ומוקירים – אבל איש לא חושב אפילו בטעות שהם יהודים”.

השארת תגובה