בלי מימון: מאגר מים חדש לבני ברק

היסטוריה בבני ברק: במעמד נרגש הונחה אבן הפינה למאגר המים הגדול ביותר בגוש דן הנבנה ע"י תאגיד "מי ברק" בשכונת המגורים החדשה המוקמת בצפון העיר

הנחת אבן הפינה למאגר מים בבני ברק
הנחת אבן הפינה למאגר מים בבני ברק

היסטוריה בבני ברק: שכונת המגורים החדשה בצפון העיר על ציר אם המושבות (תב"ע 572) קורמת עור וגידים: במעמד נרגש הונחה השבוע אבן הפינה למאגר המים הגדול ההולך ומוקם על ידי תאגיד המים העירוני 'מי ברק' במימון עצמי של 30 מיליון ש"ח ללא כל תלות ממשלתית. המאגר הוא הגדול ביותר בגוש דן ומהגדולים בישראל ויזניק את מצוינות משק המים העירוני לכדי יכולת ניהול עצמאי וסגור  של אספקת מים בעיתות חירום  ח"ו למשך מספר ימים רצופים  בנוסף  לשיפור תצרוכת המים  ברמה הגבוהה ביותר לתושבי צפון העיר ולעיר כולה.

המאגר החדש ממוקם סמוך לתוואי דרך אם המושבות ומשתרע על שטח של 5 דונמים ויתנשא לגובה של 10 מטרים עם נפח אגירה של 18,000 קוב. המאגר מצטרף למאגרים הקיימים בעיר ברחוב חזון איש (מגדל המים) ובהר הבנים. עם השלמת המאגר בתוך כ-22 חודשים, יבוצע ניטור תצרוכת המים העירונית בזמן אמת ובכלל זה לחץ המים בשעות עומס, דבר המהווה בשורה גדולה ומשמעותית לעיר.

הקמת המאגר החדש מהווה את יריית הפינה לשכונת המגורים החדשה ההולכת ומוקמת באזור, כאשר סביב למאגר כבר נחפרים לעומק  מערכות תת קרקעיות של רשתות להולכת המים וסילוק הביוב כאשר ניצבים אתגרים הנדסייים  מורכבים ובין היתר  הנחת קווי מים בעומק של 16 מטר עומק מתחת לקווי מסילת הברזל במתחם .

לראשונה בעיר מוקמת התשתית האזורית ע"פ היגיון הנדסי צרוף, דהיינו תשתיות תת קרקעיות תחילה ואח"כ כבישים ומדרכות ורק לאחר מכן שלב האיכלוס למגורים.

המעמד שנערך באתר העבודות ההומה פעילות, נפתח בדברים נרגשים שנשא מנכ"ל תאגיד "מי ברק" דוד צלניק המנצח על פעילות התאגיד בנחישות ובמקצועיות רבה. צלניק פירט בחן ובטוב טעם עם נתונים כמותיים מדוייקים  את צרכי אספקת המים ואתגריה הייחודיים של בני ברק שאינם דומים לערים אחרות. "בתוך כל המורכבות של אתגרי השנה הנוכחית בבטיחות ובריאות, תאגיד 'מי ברק' היווה  עוגן של יציבות תפעולית של מערך המים שהינו מוצר חיוני לקיום האדם. היום, מציבה בני ברק רף חדש ושאפתני של מצוינות מקצועית וניהולית, תכנון עתידי המזניקים את העיר  צעדים משמעותיים קדימה".

צלניק ציין את דברי ראש העיר בהזדמנויות שונות, כי "תושבי העיר אינם מודעים למסכת הפעולות העומדות מאחורי פתיחת ברז מים: מאגרים, בארות עומק, מאות ק"מ של רשתות קווי מים, טכנולוגיה ועוד.

כל התהליכים מבוצעים ללא פשרות במרכיב איכות המים העומדים בתקני 'איזו' המחמירים ביותר, עם מובילות הלכתית של פעילות מותאמת להידור שבת. גם שר המים ומנהל רשות המים, ציינו את מיוחדות תאגיד "מי ברק" המוביל קידמה ומקצועיות ומשמש מקור לימוד לגורמי מים  מהארץ ומחו"ל.

ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין תיאר את היותו של יום זה נקודת ציון היסטורית עבור העיר. "לא רבים זוכרים את 'מחלקת המים' העירונית הוותיקה והמצומצמת שבחזונו של רה"ע לשעבר הרב מרדכי קרליץ הגתה את רעיון מהפכת השבת בתחום אספקת המים. התאגיד הוקם בתקופת כהונת רה"ע הרב ישכר פרנקנטהל, ומאז הוא הפך למנוע מקצועי הזוכה לשבחים ברמה הלאומית וצוין לשבח ע"י שר המים זאב אלקין ובכירים נוספים.

 "כוחות עירוניים וחזון עירוני"

"מכאן אני מכריז בני ברק אינה רוצה ואיננה יכולה להתחבר לתאגיד אחר! אין לנו אפשרות להתחבר לערים אחרות כלכלית וארגונית. "מי ברק" מתמודדת בהצלחה עם אתגרים שונים, עם ערכים שונים בהנהלה מצוינת ומנהל מקצועי. המאגר הזה נבנה בכוחות עירוניים ובחזון עירוני, בני ברק חייבת עצמאות ולא נאפשר שינוי בנושא הזה". בדברים מיוחדים העלה על נס את פועלו של מ"מ רה"ע הרב חנוך זייברט שבשנות כהונתו השקיע מאמצים כבירים בתכנון השכונה, לצד צוות העשייה הפועל לבניינה, בהם החברה הכלכלית ואגפי ההנדסה והתשתיות הזוכים היום להניח נדבך משמעותי לשכונה לתפארת", סיים הרב רובינשטיין.

מ"מ רה"ע הרב חנוך זייברט ציין את זכותה של העיר המקימה את אדניה ומרחיבה את גבולותיה. בדבריו ציין את העמל  וההשתדלות שכלל עבודות קווי התשתית הינם חלק מתקציב הפיתוח הכולל "ברכתי ואיחוליי לראש העיר שנזכה לראות את השכונה בכינון מוסדות תורה בה".

רב העיר הגאון רבי שבח צבי רוזנבלט שליט"א פתח בהתרגשות רבה ואמר כי בני ברק זוכה ליום של קידוש שם שמים: "הפרשיות הללו עוסקות בבארות המים שחפרו האבות, וכבר עמדו הקדמונים שהם רמז לבתי המקדשות שהינם ברומו של עולם. גם כאן היום עוסקים אנו ברומו של עולם. כבר אמר מרן החזו"א שלהשתמש בחשמל המיוצר בחילול שבת זה חילול ה'. בנייה של מאגר ובארות מים מרבים קדושת ושמירת השבת – זהו קידוש ה' שזוכה בו בני ברק באופן נעלה ביותר. זה שנים שנעשית המלאכה שלב אחר שלב, אולם עתה זוכה העיר שעל ידי המחשבה המקצועית הינה גם ערוכה ומוכנה לכל ימי חג ומועד כעיר של תורה".

רב העיר הגאון רבי מסעוד בן שמעון שליט"א ציין בדבריו כי "ניצבים אנו בפתחם של ימי החנוכה בהם רצו היוונים לעקור ולשכח את התורה. זוכה היום בני ברק בראשות ראש העיר והנהלת 'מי ברק' לעשות ריבוי תורה. אין מים אלא תורה, כאשר גם משק המים מנוהל על פי תורה זו עדות לחייה של העיר שהווייתה תורה והלכה ומתקדש שם שמים על ידינו וזכות השבת תביא ברכה ושמירה לעיר"

ביציקת אבן הפינה כובדו רבני העיר שליט"א, ראש העיר הרב אברהם רובינשטיין, מנכ"ל התאגיד ונציגי רשות המים, בתפילה כי תהיה לראש פינה, לשכונה כולה ולעיר כולה, להשקות עם רב בבניין עיר על תילה.

במעמד השתתפו גם סגני ראש העיר הרב אליהו דדון, הרב מנחם שפירא, הרב יהושע מנדל. נציגי רשות המים – מר דני לקר מנהל אגף ביטחון וסייבר, מר אריאל חגבי והמהנדס המלווה  של התאגיד ליאור אגאי. מנכ"ל העירייה הרב שמואל ליטוב, חברי מועצת העיר הרב יעקב זכריהו, הרב פרץ אברמוביץ, הרב מיכאל קקון, הרב ישראל הפטקה והרב נתן בצלאל, הרב אהרן פולק מרבני התאגיד, חברי דירקטוריון מי ברק, סמנכ"ל החברה הכלכלית הרב יהודה מורגנשטרן, הנהלת תאגיד "מי ברק" הרב מתי שטרן סמנכ"ל כספים, הרב פנחס צברי סמנכ"ל תפעול, מהנדס ראשי  עמוס קלצ'בסקי הרב יעקב אריה שכטר מנהל מח' ארגון ומינהל בתאגיד, עובדי התאגיד וראשי הצוותים, וכן ראשי אגפי העירייה, הרב חנוך זיידמן מנהל אגף התשתיות, הרב נתי נחום מנהל אגף התברואה, הגב' חני כץ מנהלת המוקד העירוני, הרב יוסף יעקובוביץ מנהל פניות הציבור בלשכת מ"מ רה"ע, הרב אבי מאושר עוזר רה"ע, הרב יוסף צימט עוזר מ"מ רה"ע, הרב יהודה ברטלר מנהל לשכת סגר"ע, הרב משה גרינוולד מנהל לשכת  סגר"ע הרב מנחם שפירא.

השארת תגובה