נשיא הפרלמנט: לא נסבול אנטישמיות ואלימות

במפגן אחדות מרשים התכנסו הרבנים הראשים וראשי אבות בתי הדין ממרבית מדינות אירופה לדון במכלול העניינים המעסיקים את קהילות הקודש באירופה

הגרפ גולדשמידט ומשלחת ועידת רבני אירופה עם נשיא הפרלמנט האירופי דוד ססילי צילום האדיבות לשכת נשיא הפרלמנט האירופי (3)
הגרפ גולדשמידט ומשלחת ועידת רבני אירופה עם נשיא הפרלמנט האירופי דוד ססילי צילום האדיבות לשכת נשיא הפרלמנט האירופי (3)

'אין לראות באף אחד מיעוט בשל דתו. יש לראות בכל אחד אזרח אירופי עם זכויות מלאות. לא נסבול אנטישמיות ואלימות ביבשת אירופה. אני מקבל את עמדתכם כי מדובר בנגיף מסוכן ועלינו מוטלת האחריות להילחם בו ביתר נחישות' – כך הצהיר נשיא הפרלמנט האירופי מר דוד ססילי בפני מליאת הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. הנשיא סאסולי היה אורח הועידה.

במפגן אחדות מרשים התכנסו הרבנים הראשים וראשי אבות בתי הדין ממרבית מדינות אירופה כדי לדון במכלול העניינים ההלכתיים הפרסונליים והרווחתים המעסיקים את קהילות הקודש בעולם כולו ובמיוחד בעידן נגיף הקורונה שפגע קשות ביהדות אירופה בפרט ובכלל.

הדיונים מתקיימים במסגרת הכינוס הדו שנתי שמקיימת הועדה המתמדת של 'ועידת רבני אירופה'. בדיונים בראשות נשיא הועידה רבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט ויו"ר הועדה המתמדת אב"ד ביה"ד לונדון הגאון רבי מנחם געללי משתתפים; הרבנים הראשיים; לצרפת, פולין, טורקיה, בלארוס, רומא, אמסטרדם, פרנקפורט, מרסיי, וינה, ז'נבה, ושטרסבורג.

את הכינוס פתח הגר"מ געללי בפרק תהילים לרפואת גאב"ד אירופה הגאון הגדול רבי חנוך הכהן בן ביילא ארנטרוי לאריכות ימים ושנים ובדברים לזכרו של הרב הלורד יונתן זאקס זצ"ל. דברים לזכרו נשאו; רבה של צרפת רבי חיים קורסיה ורבה של רומא הרב שמואל די סייני.

בדיון עם נשיא הפרלמנט האירופי הביע נשיא הועידה ורבה של מוסקבה הגאון רבי פנחס גולדשמידט את חששות הקהילה היהודית באירופה מהחקיקה במדינות שונות המהווה איום על השחיטה או על המילה, והחשש המתמיד מפיגועים, כמו אלה בפריס, ניס ווינה בשבועות האחרונים. הוא ביקש את הבטחתו של הנשיא סאסולי כי ההגנה שמהן נהנית כיום הקהילה היהודית תעוגן בחוק האירופי. 'אנו מוטרדים מהעלייה של הימין הקיצוני ברחבי אירופה והסכנות הנשקפות לקהילות דתיות בגלל הקיצוניות האסלאמית'.

הגר"פ גולדשמידט תיאר את האנטישמיות כנגיף נוסף שיש להילחם בו ואמר כי על האיחוד האירופי לפעול למען שלומם של העם היהודי והקהילות היהודיות. אני מבקש להסב את תשומת לבכם כי היהודים הם אלו שמביאים כיום את החיסונים נגד נגיף הקורונה לעולם. שלושת החיסונים שנמצאים בשלבים הסופיים נוצרו בידי מדענים יהודים; מודרנה – טל סאקס, פייזר – אלברט בורלא ומכון גמליא אלכסנדר גינזבורג, בעוד נגיף השנאה נגד יהודים רק מתפרץ ביתר שאת'.

סאסולי אמר כי 'לא נסבול אנטישמיות ואלימות; אני מקבל את עמדתכם כי מדובר בנגיף מסוכן ועלינו מוטלת האחריות להילחם בו ביתר נחישות. אלימות פיזית וחילול מבנים או בתי קברות שחוו קהילות יהודיות ברחבי אירופה בלתי נסבלים. לדבריו, אין מקום לאדישות נוכח מעשים אלה וכי מדינות והאיחוד האירופי עצמו חייבים לאכוף צעדים מתאימים כלפיהם.

סאסולי דיבר בחום רב על התרומה שהעם היהודי תרם לאירופה ולאיחוד האירופי. הוא הדגיש את תפקידה של הדת בבניית עולם של אנשים שווים במגוון ובקידום האידיאל הדמוקרטי. לדבריו, קיום משותף וסולידריות הם עמודי התווך וחוט השדרה של האיחוד האירופי.

בתשובה לשאלות שהציגו המשתתפים בדיון, אמר נשיא הפרלמנט האירופי כי חופש הדת הוא ערך מכונן ויסודי של האיחוד האירופי וכי הוא משוכנע שיימצא הפתרון לאפשר חופש דת כפי שצריך. הוא שב והדגיש כי אירופה זקוקה לתרומות של כולם וכי אין זה מקובל לראות באנשים שונים בשל דתם. 'כולם חייבים להרגיש בטוחים ומוגנים. זו היתה מטרת הקמת האיחוד האירופי וזה האתגר שלנו; להבטיח שאירופה תהיה מקום בו אף אחד לא צריך להיחשב למיעוט, אלא בו יהודים יכולים להרגיש בבית'.

הרב הראשי לישראל ונשיא בית הדין הגדול אמר בכינוס כי מיד עם כניסתו לתפקידו בלם מיד את גיורי הקפיצה בחו"ל. 'נחשפתי למקרים קשים בכינוס באוסטרליה בהם כאלה שסורבו לגיור ויצאו לישראל וחזרו כעבור כמה ימים עם תעודת גיור. פעלתי מיידית לבלימת העניין והודעתי לכולם כי רק תעודה החתומה ע"י הרבנות הראשית לישראל היא תעודת גיור מקובלת. כפי שאין מקבלים חו"ד מ'אדם שלמד רפואה' אלא מרופא מוסמך.

הגר"מ לבל הביע את דאגת רבני אירופה מחוק הגיור המוצע ערב החלטת בג"צ בעניין, וכי קולה של יהדות התפוצות לא נשמע. 'לצערנו, אנו שומעים את קולה של 'יהדות התפוצות', כביכול מארה"ב, של גופים הרחוקים מההלכה ומיסודות התורה והקודש וקולם של השומרים על כרם ישראל בתי הדין ורבני אירופה אינה נשמעת'. הגר"מ לבל הזכיר למשתתפים את הסכם ברלין שנחתם בין 'ועידת רבני אירופה' לרבנות הראשית לישראל בהכוונת גדולי ישראל שליט"א ולפיהם נקבעו קריטיונים אחידים שהמרכזי שבהם רק בית דין קבוע יוכל לעסוק בגיור.

הרב הראשי לישראל השיב כי הרה"ר מתנגדת בנחרצות לחוק המוצע ולמתווה ניסים. 'אכן סדנא דארעא חד הוא. אנו לומדים ופוסקים מאותה תורה שלא תהא מוחלפת ונתמיד בנחישות במאבק המשותף בשילוב ידיים עם הועידה ובית הדין דאירופה בנשיאות הגר"ח ארנטרוי ה' יאריך ימין ברפואה שלמה כדי לשמור על כנסת ישראל וטהרת היוחסין; אנו נלחמים בחוק הגיור המוצע ובמתווה ניסים'.

בדיון מקצועי עם שרת התפוצות הגב' עומר ינקלביץ' העלו המשתתפים שורה של נושאים בתחום חיזוק הקהילות באירופה ותמיכה במיוחד בדור העתיד. השרה אמרה כי 'המסגרת הקהילתית, שהיא החוט המקשר בין היהודי לקהילה, נמצאת כיום בנקודה קריטית ביותר. אני מודעת לכך כי הקושי לקיים מערכת חינוך ולקיים תפילות, חגים ואירועים קהילתיים כמעט בלתי אפשרית.

׳אתם הרבנים הנכם חוד החנית של עם ישראל בשמירה על זהותו, ואני מודה לקב"ה על הזכות לעמוד בראש משרד שמתמודד עם האתגרים הללו. אנו מכינים כמה תוכניות מצויינות כדי לסייע לכם בכך; נושא התקציב כיום כידוע לכולכם אינו פשוט אולם משרדי יסייע ככל יכולתי להתמודדות עם האתגרים במיוחד בנקודה הקריטית בה אנו נמצאים כיום'.

בתשובה להגר"מ לבל שביקש לשמוע מהשרה על עמדת כחול לבן בשאלת חוק הגיור, השיבה שרת התפוצות כי תשמח להביא את דברי רבני אירופה בפני הממשלה בדיונים על החוקים המוצעים בעניין.

דיוני הועדה המתמדת עסקו בנושאי השחיטה בפולין ובבלגיה. מעקב אחר חוק העגונות בישראל, בהשתתפות ח"כ הרב יעקב אשר יו"ר ועדת חוקה של הכנסת. המצב בקהילה באיחוד האמירויות. הצעת החוק למען העגונות בהולנד. קבר האחים שנתגלה בעיר יאסלו בפולין. התפתחויות בנושא בית הקברות בוילנא ועל הקמת ארגון רבני מדינות האסלאם.

השארת תגובה