אובמה: נתניהו חכם ערמומי וקשוח

הנשיא לשעבר ברק אובמה מתאר בקטע מהאוטוביוגרפיה שכתב את יחסיו הסוערים עם נתניהו לאורך שמונה שנות כהונתו: "רואה את עצמו כמגן הראשי של העם היהודי נגד אסונות"

פגישת נתניהו אובמה צילום קובי גדעון לעמ (7)
פגישת נתניהו אובמה צילום קובי גדעון לעמ (7)

נשיא ארצות הברית לשעבר ברק אובמה סבור  שראש הממשלה בנימין נתניהו הוא אדם “חכם, ערמומי וקשוח וגם מתקשר מצוין” – שיכול להיות “מקסים, או לפחות להוט”, כשמדובר בדברים שעשויים להועיל לו.

את הדברים הללו כתב הנשיא הדמוקרטי לשעבר בספרו ‘הארץ המובטחת’ – האוטוביוגרפיה שלו, שאמורה לצאת לחנויות ביום שלישי הבא.

לפי חלקים מהספר שפורסמו באתר ‘ג’ואיש אינסיידר’ – והובאו ב’ישראל היום’, אובמה חושב גם שנתניהו “רואה את עצמו כמגן הראשי של העם היהודי נגד אסונות, דבר שמאפשר לו להצדיק כמעט כל פעולה שתשאיר אותו בשלטון”.

הנשיא לשעבר מספא בספרו, בו כתב על שמונה שנות כהונתו בבית הלבן, מפגש שקיים עם נתניהו בנמל תעופה בשיקגו ב-2005, זמן קצר לאחר שנבחר לסנאט. לדבריו, ראש הממשלה העניק לו שבחים רבים על מאבק למען “הצעת חוק פרו-ישראלית חסרת חשיבות” לדבריו של אובמה, בה הוא תמך כאשר כיהן בבית המחוקקים של מדינת אילינוי.

אך כשזה הגיע לחוסר הסכמה על מדיניות, אובמה האמין שנתניהו השתמש בהיכרותו עם הפוליטיקה ועם התקשורת האמריקנית כדי להדוף את מאמצי ממשלו כנשיא.

עוד כתב אובמה כי ראש הסגל שלו לשעבר, רם עמנואל, הזהיר אותו עם כניסתו לבית הלבן: “אתה לא תצליח להתקדם בתהליך השלום כשהנשיא האמריקני וראש הממשלה הישראלי מגיעים מרקעים פוליטיים שונים”.

הנשיא לשעבר כתב שהוא החל להבין את דבריו של עמנואל, לאחר שניהל כמה מפגשים עם נתניהו ועם יו”ר הרשות הפלשתינית אבו מאזן. “אני תוהה אם לפעמים אם דברים היו קורים אחרת”, אם נשיא אחר היה מכהן במקומו, אם אדם אחר היה מנהיג את ישראל במקום נתניהו או אם אבו מאזן היה צעיר יותר.

הנשיא האמריקני לשעבר, מספר עוד, כי כאשר התמודד לראשונה לנשיאות ארצות הברית בשנת 2008, היו כאלה שניסו לתאר אותו כ”לא תומך מספיק, או אפילו כעוין, את ישראל”. למרות שהוא קיבל יותר מ-70% מהקולות היהודים בארצות הברית, “עדיין היו חברים רבים באיפא”ק שראו אותי כחשוד, כאדם בעלי נאמנויות מפוצלות”.

בניגוד לדברים האלה, אובמה תיאר כיצד ההרגשה שיש לו חיבור לקהילה היהודית, “עמם אני חולק סיפור של גלות וכאב” גרמו לו “להגן בחירוף נפש” על זכויות העם היהודי לארץ משלו, למרות שהערכים האלה “הפכו לבלתי אפשרי את האפשרות להתעלם מהתנאים בהם הפלשתינים החיים בשטחים הכבושים נאלצים לחיות בהם”.

תגובה אחת
  1. באראכ אובאמה אוהב ישראל?? חה חה חה ..ממש מגוחך!! באו"ם הצביע נגדנו! ברוך השם שהגיע טראמפ – ידיד אמתי ולא צבוע!

השארת תגובה