ימות משיח: חרדי חסך מ'הצינור' אסון טלוויזיוני

כמעט 20 מיליון ₪ חולקו למשפחות שנפגעו מהקורונה באמצעות פרוייקט טלויזיוני מיוחד • אלא שמאחורי הקלעים התחוללה דרמה של ממש שאיימה על הפרוייקט המרגש ונפתרה רק בזכות ההתגייסות של חברת 'ימות המשיח'

ימות המשיח בהצינור
ימות המשיח בהצינור

אחת היוזמות החברתיות המרגשות של עידן הקורונה הוא פרוייקט 'תעבירו את זה הלאה' של תכנית הצינור. במסגרת הפרוייקט התבקשו אזרחים שקיבלו את המענק הממשלתי ואינם זקוקים לו להעביר אותו למשפחות ובעלי עסקים שנפגעו ישירות מהנגיף.

ההצלחה היתה מדהימה. קרוב לעשרים מיליון ₪ נאספו וחולקו לנזקקים בהתאם להחלטת ועדה וולנטרית שפעלה במסגרת הפרוייקט.

אלא שמאחורי הקלעים התחוללה דרמה של ממש. דרמה שהיתה עלולה למוטט את הפרוייקט החשוב ונמנעה רק תודות להתגייסותה של חברת התקשורת 'ימות המשיח'.

בפוסט שפרסם בפייסבוק העיתונאי אמיר שאון הוא מגלגל את השתלשלות הדברים שלב אחרי שלב. "הפרוייקט שלנו "תעבירו את זה הלאה", התעסק רק בנתינה ובערבות הדדית. למעלה מעשרים אלף תורמים שעוזרים לקרוב לעשרת אלפים משפחות נזקקות. הכי יפה וטהור שיש. נתינה. אבל היו מספר גורמים בדרך שלא נתנו. ברוב המקרים אלו היו בעלי הון שפשוט סירבו לתרום. זה כמובן לגיטימי. התקופה היא תקופה קשה לכולם. אמנם, היו בעלי הון שהתעשרו מאד בתקופת הקורונה וסגרו את הכיס, אבל שוב, אני לא שופט אף אחד בתקופה הזו. אבל, הייתה חברה אחת שההתנהגות שלה הייתה ביזיונית במיוחד ולטעמי ראויה לפרסום. החברה הזו לא רק שלא רצתה לתרום, אלא ניסתה לגזור עלינו ולמעשה על משפחות הנזקקים, סכום עתק. החלטתי לא לפרסם את שמה אבל תשמעו סיפור", הוא מקדים.

בשלב זה עובר שאון לתאר את ההתרחשות שלב אחרי שלב, והדברים מובאים כאן במלואם.

"10:00 בבוקר. אנחנו כמה שעות לפני פתיחת המוקד החגיגית שלנו בערב במהדורת החדשות אבל משהו מציק. משך שבוע אני מנסה לקבל תשובה לשאלה פשוטה ולא מקבל. הנתב שלנו, שאמור לקבל את כל השיחות של הנזקקים, היה אמור להיות נתב של חברת תקשורת גדולה מאד. בשבוע שלפני פתיחת המוקד ניסיתי לברר כמה פעמים מה "כושר הספיגה" של הנתב ולא קיבלתי תשובות. כושר ספיגה זה בעצם כמה שיחות יכול הנתב לקבל בעת ובעונה אחת? אלא שאז, בעשר בבוקר, בעודי עושה דרכי חזור מטיול בצפון, הגיעה סוף סוף התשובה לשאלה: "הנתב שלכם יודע לקבל 50 שיחות בו זמנית", "סליחה??? מה 50? הוא הרי יקרוס אחרי שניה. אנחנו מודיעים את המספר במהדורת החדשות!". "זה הנתב". נאמר לנו ביובש.

10:30 התחלנו במירוץ נגד הזמן לראות איך אנחנו מונעים אסון.

12:00 העלינו את התותחים הכי כבדים בחברת התקשורת לשיחת ועידה. מיד הם הציעו לנו לשדרג את הנתב לנתב שיודע לקבל אלף שיחות בו זמנית. תמורת תשלום סמלי כמובן: 1.2 מיליון שקל!".

12:05 עירבנו את עמותת אשל ירושלים, השותפים שלנו בפרוייקט. מנדי בלוי, העומד בראש העמותה, אמר שייקשר אותנו עם מי שעושה את הטלפונייה של חב"ד.

14:30 אנחנו צועדים בצעדי ענק לקראת אסון טלוויזיוני. המוקד עומד לקרוס אחרי שניה ופתאום הטלפון מצלצל. "מדבר מנחם מחברת ימות המשיח". טוב אני מודה, התפוצצתי מצחוק, אבל מנחם המשיך בנימוס: "אני אפתור לכם את הבעיה. יש לי נתב שיודע לקבל 15 אלף שיחות בו זמנית".

"כמה זה יעלה לנו?", שאלתי בהיסוס. "כלום. זו תרומה ממני". "מה כלום?". "כלום, תרומה, תרומה". "תודה ענקית אבל תגיד איך נספיק להחליף נתב תוך כמה שעות? איך נספיק לנייד את המספר אליך? להחליף את ההקלטות של התקליט האוטומטי?". מנחם: "אל תדאג, אני אבנה את הכל כמו פאזל ותוך שעה יהיה לכם נתב חדש".

15:00 פינג פונג מטורף של אימיילים ובהם הקלטות בחמש שפות. גיא לרר בעברית. מירה עווד בערבית. נבסו באמהרית. נאס דיילי באנגלית. סמיון ברוסית.

18:00 התקשרתי לגיא לרר : "שמע, אנחנו מחליפים נתב מחברת *** לחברת ימות המשיח. אין לנו ברירה".

לרר נקרע מצחוק: "זה נשמע כמו תחילתה של הבדיחה הכי גדולה בתולדות הטלוויזיה אבל אם אתה אומר שזה בסדר אני סומך עליך".

20:30: פתחנו את המוקד. אלפי מתקשרים. הכל עובד.

את הפוסט פרסם שאון בערב יום כיפור, והוא מסכם: "חודש אחרי. המוקד עבד חלק, הנתב לא קרס והמוקדנים ענו לעשרות אלפי טלפונים. עוד שירות שימות המשיח נתנו לנו בחינם הוא שכל נזקק שהתקשר, קיבל סמס שמאפשר לו למלא טופס אונליין.

לקראת יום כיפור כולנו, גם חילונים גמורים כמוני, עושים חשבון נפש. לדעתי יש בעל הון אחד שצריך לעשות חשבון נפש מאד גדול השנה ולשאול את עצמו איך ניסה לגזור 1.2 מיליון שקל מנזקקים על משהו שחבורה מופלאה של חב"דניקים הייתה מוכנה לתת בלי כסף".

4 תגובות
  1. כל הכבוד ל חברת ימות המשיח. אני מקנא בזכויות שלכם.

  2. יישר כח. אכן מתקרבים לימות המשיח.

  3. ואוו ואוו זה וודאי מוסיף זכויות לעם ישראל בתקופה קשה זאת

  4. לעזור ל"צינור" זה קטן
    לעומת צינור הברכה שהם הביאו.
    מערכות הלימוד מרחוק שלהם מזכות עשרות אלפי חרדים בלימוד תורה כשהישיבות, הסמינרים, התלמודי תורה, בתי הספר וגני הילדים סגורים.

השארת תגובה