סיכום ארוע: זה מה שקרה בהר דב

חוליית מחבלים ניסתה לחדור לשטח ישראל: "התצפיתניות זיהו את החוליה, והמחבלים היו בשליטת תצפית ואש לאורך כל האירוע" • לא היו נפגעים לכוחותינו

שיירת חיזבאללה צילום אמיר שושני (17)
שיירת חיזבאללה צילום אמיר שושני (17)

באירוע בגבול הצפון ניסו לפחות שלושה מחבלים של ארגון חיזבאללה לחדור לשטח ישראל – ונכשלו.

לפי הודעה של דובר צה”ל, תצפיתניות של צה”ל זיהו את המחבלים והזעיקו כוחות למקום – שפתחו לעברם באש. המחבלים נמלטו לשטח לבנון. המחבלים ניסו לפגוע בטנק צבאי והופתעו מהמארב.

דובר צה”ל הדגיש, כי אין נפגעים לכוחותינו.

מפרטים ראשוניים של האירוע עולה, כי חוליית המחבלים ביצעה חדירה של מספר מטרים בודדים מעבר לקו הכחול לשטחה הריבוני של מדינת ישראל.

“התצפיתניות זיהו את החוליה, והמחבלים היו בשליטת תצפית ואש לאורך כל האירוע”, אמר דובר צה”ל, תא”ל הדי זילברמן.

כוחות צה”ל פתחו באש לעבר המחבלים, בין היתר בירי נק”ל, מקלעים, טנק, ומיסוך המרחב באמצעות מטחי עשן ארטילריים.

החוליה נמלטה לשטח לבנון. בשלב זה לא ידוע באופן ודאי מצב המחבלים.

“האירוע מתנהל”, הוסיף דובר צה”ל, “ימים מורכבים ומתוחים לפנינו, אנחנו ממשיכים לפעול על מנת להגן על הגזרה”.

ערוץ אלמיאדין הלבנוני טען קודם לכן,  כי צה”ל תקף חולית חיזבאללה שניסתה לחדור לישראל ובמקביל לבצע ירי של טיל לעבר כלי רכב צבאי ישראלי.

על פי הדיווחים חוליית המחבלים נמלטה לאחר שניסתה לבצע את הירי, נכשלה ולאחר מכן ניסתה לבצע ירי נוסף לעבר כוחות צה”ל.

צה”ל תקף לאחר האירוע באמצעות כלי טיס, תותחים וטנקים מטרות בתוך לבנון.

ערוץ אל-ג’זירה דווח על ירי פגזים של צה”ל לעבר כפר שובא שבדרום לבנון. בהמשך דיווח ערוץ אל-מנאר של חיזבאללה כי ירי הפגזים מהצד הישראלי לעבר דרום לבנון פסק.

ארגון הטרור חיזבאללה טען כי “לא היה ירי או עימות מצדם” – אלא רק מצד ישראל, והכחיש כי מחבלים חדרו לשטח ישראל.

בחיזבאללה טענו עוד, כי כל מה שדווח בכלי התקשורת בישראל על סיכול פעולת הסתננות משטחי לבנון הוא “שקרי לחלוטין, ניסיון להמציא ניצחונות ואשליות”.

חיזבאללה הצהיר כי לא התרחשו כל חילופי אש, ומדובר בצד אחד בלבד שהוא “האויב המפוחד, הדואג והמתוח”.

עוד נטען כי התגובה על הרג המחבל בתקיפה שיוחסה לישראל בסוריה תגיע: “על הציונים להמתין לעונש”.

בתגובה, גורם ביטחוני הבהיר: “התקרית כולה מתועדת, החולייה של חיזבאללה בהר דב הייתה חמושה”.

בהודעה שהופצה בכלי תקשורת המזוהים עם חיזבאללה נכתב: “נראה שמצב הפחד שחווה צבא הכיבוש הציוני והתנחלויותיו בגבול הלבנוני, הכוננות הגבוהה והחשש מתגובה בפועל של חיזבאללה על פשעיו, שהובילו להרג האח עלי כאמל מחסן, כל הדברים האלה גרמו לאויב לפעול באופן מתוח בשטח ובתקשורת”.

פיקוד העורף הודיע כי הוחלט על הסרת המגבלות ופתיחת הצירים לתנועת אזרחים – התושבים יכולים לחזור לשגרה מלאה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ קיבלו דיווחים במהלך ישיבות הסיעות בהן השתתפו.

בשל התקרית, שר הביטחון קטע את ישיבת הסיעה להתייעצות דחופה עם הרמטכ״ל אביב כוכבי.

מיד אחר כך ראש הממשלה קטע את ישיבת סיעת הליכוד, ויצא להתייעצויות ביטחונית – תוך שהוא אומר: “אנחנו באירוע ביטחוני לא פשוט”.

לאחר מכן ראש הממשלה יצא לקריה בתל אביב, שם כינס דיון ביטחוני בלשכתו עם הגעתו. גם שר הביטחון הגיע לקריה.

ראש הממשלה בנימין נתניהו אמר בצהריים בכנסת: “אנחנו עוקבים כל הזמן על מה שמתרחש בגבולנו הצפוני. כשאני אומר ‘אנחנו’, זה אני, שר הביטחון, הרמטכ״ל – כולנו יחד.

“המדיניות שלנו ברורה. ראשית, אנחנו לא מאפשרים לאיראן להתבסס צבאית בגבולנו עם סוריה. זוהי מדיניות שקבעתי לפני שנים, אנחנו מחזיקים בה בעקביות.

“שנית, לבנון וחיזבאללה יישאו באחריות לכל התקפה שתצא משטח לבנון נגדנו. שלישית, צה”ל ערוך לכל תרחיש. אנחנו פועלים בכל הזירות למען ביטחון ישראל, – קרוב לגבולותינו והרחק מגבולותינו”.

ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון בני גנץ הגיבו על התקרית.

השניים שיגרו מסר מאיים לחיזבאללה, כי אם יפרו את ריבונותה של ישראל וינסו להוציא פיגוע נוסף – התגובה תהיה קשה ועוצמתית.

נתניהו אמר: “ישראל תמשיך לפעול נגד הניסיונות של איראן להתבסס צבאית באזורנו. נסראללה מסבך את מדינת לבנון – בגלל איראן. היום חוליה של חיזבאללה חדרה לשטח ישראל. בהיערכות מבצעית טובה של הכוחות בשטח, ושל המפקדים, צה”ל סיכל את הניסיון הזה.

“אנחנו רואים את הניסיון לחדור לשטחנו בחומרה רבה. חיזבאללה ומדינת לבנון נושאים במלוא האחריות לאירוע הזה, ולכל התקפה שתצא משטח לבנון נגד מדינת ישראל”.

הוא הוסיף: “חיזבאללה צריך לדעת שהוא משחק באש. כל התקפה נגדנו תענה בעוצמה רבה. נסראללה כבר טעה בגדול בהערכת נחישותה של ישראל להגן על עצמה, ומדינת לבנון שילמה על כך מחיר כבד. אני מציע לו לא לחזור על הטעות הזו”.

שר הביטחון בני גנץ אמר: “אזרחי ישראל, חוליית מחבלי חיזבאללה חדרה היום לשטח מדינת ישראל בניסיון לפגוע בחיילי צה”ל. לוחמי צה”ל ומפקדיו פעלו במקצועיות ובדיוק רב, ומנעו אירוע קשה שיכול היה לגבות חיי אדם.

“ישראל נחושה מאי פעם למנוע פגיעה בריבונותה או בחייליה, ובוודאי שבאזרחיה. לבנון וסוריה הן מדינות ריבוניות והן ישאו באחריות הכואבת לכל פעולת טרור שתתרחש משטחן.

“מי שיעז לבחון את עוצמתו של צה”ל, יסכן את עצמו ואת המדינה ממנה הוא פועל. כל פעולה כנגד מדינת ישראל תביא לתגובה עוצמתית, חדה וכואבת.

“אני מבקש לומר באופן ברור – צה”ל מוכן להגיב, צה”ל מוכן לתגובה. מדינת ישראל, מערכת הביטחון וצה”ל ימשיכו לפעול בכל מקום שיידרש, קרוב או רחוק ככל שיהיה.”

השארת תגובה