ליצמן הודיע: אני מתפטר מהכנסת

אליהו חסיד, נציג הסיעה המרכזית של גור, לא ממש רצה להיכנס לכנסת במסגרת החוק הנורבגי • אבל הפלונטר שנוצר איים להשאיר שני ח"כים חדשים בבית

דרעי גפני וליצמן.
דרעי גפני וליצמן.

שר הבינוי והשיכון ח”כ יעקב ליצמן הודיע כי בכוונתו להתפטר מהכנסת, במסגרת החוק הנורווגי, לטובת כניסתו לכנסת של נציג הסיעה המרכזית באגודת ישראל, אליהו חסיד. גם סגן השר אורי מקלב יתפטר מהכנסת ואחריו ייכנס אליהו ברוכי.

הדבר התאפשר רק לאחר הבעת הסכמתו של אליהו חסיד, הממוקם במקום התשיעי ברשימת יהדות התורה – להכנס לכנסת.

קודם להודעת חסיד הוא צוטט כמי שמבקש לפרוש מהרשימה כדי שלא להכנס לכנסת לתקופה קצרה יחסית.

הדבר יצר מצב בו ליצמן התעכב במימוש 'החוק הנורבגי', כשמאחרויו חבר הכנסת אורי מקלב לא מימש גם הוא את האופציה – בשל חוסר הוודאות מי יהיה זה שייכנס לכנסת נציג אגודת ישראל או נציג דגל התורה.

בכדי שנבין: זו רשימת חברי הכנסת של יהדות התורה המאוחדת:

מסיעת אגודת ישראל: יעקב ליצמן, מאיר פרוש, יעקב טסלר, ישראל איכלר.

מסיעת דגל התורה: משה גפני, אורי מקלב, יעקב אשר.

לאור פרישתו של חבר הכנסת מאיר פרוש, נכנס לרשימה חבר הכנסת יצחק פינדרוס – כעת כבר נשמר השיוויון של 50-50 ללא צורך במימוש רוטציה בין הסיעות.

אלא, שליהדות התורה נותרה האופציה להכניס אל משכן הכנסת עוד שני חברים ברשימה. באם יתפטר שר השיכון יעקב ליצמן מן הכנסת, כמו גם סגן השר אורי מקלב.

חבר הכנסת מקלב סירב לממש את האופציה בטרם יממש אותה ליצמן – וכך עלו הטונים. בדגל התורה קראו לליצמן לממש את חלקו, בסביבתו של ליצמן טענו כי כל עוד החלוקה של 'מחצה על מחצה' נשמרת הרי שאין הכרח להכניס עוד שני חברים.

יש המסבירים כי ליצמן נמנע מצעד זה בשל חוסר רצונו של אליהו חסיד להכנס אל הכנסת ובכך להגדיל את כוחה של 'שלומי אמונים' כשהבא ברשימה בנימין הרשלר ייכנס תחתיו.

אחרים העלו טיעון כי חקירותיו של שר השיכון ליצמן עלולים להתפתח למצב בו יידרש ליצמן להתפטר מתפקידו כשר ואז יבקש לשוב אל הכנסת.

עם פרסום החלטתו, אמר ליצמן: “אני מברך את הכוחות החדשים, נציגיה המסורים של יהדות התורה, הרב יצחק פינדרוס, הרב אליהו חסיד, הרב אליהו ברוכי, שייכנסו לתפקידם במסגרת החוק הנורווגי, מה שיהווה מכפיל כח ליהדות החרדית במאבקיה החשובים על קדשי ישראל ועולם התורה”.

ח”כ ישראל אייכלר אמר: “בברכת אחים נאמנים, הנני לברך את חברי הכנסת החדשים המצטרפים לכנסת – הרב יצחק פינדרוס, הרב אליהו חסיד והרב אליהו ברוכי, איש בשמו הטוב ובמעשיו הנודעים יבורך.

כניסת שלושה חברים חדשים ורעננים לזירת המלחמה להגנת היהדות, היא תוספת כח מרובה שבוודאי תעזור לנו לקיים את שליחותנו בכנסת, למען עמנו וערי אלוקינו”.

השארת תגובה